عبدالرضا نیسی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه امسال در مجموع 120هزار تن گندم از سطح 52هزار هکتار از اراضی آبی شهرستان اهواز برداشت شد افزود: از این میزان 17هزار تن گندم برای مصارف خانگی توسط کشاورزان نگهداری شده و بقیه آن به مراکز خرید گندم تحویل شد.
وی با بیان اینکه خرید گندم به نرخ تضمینی در شهرستان اهواز در مقایسه با سال زراعی گذشته با وجود خشکسالی های بی سابقه در نیم قرن اخیر تفاوتی نداشت افزود : بارش های بهاری و خنکی هوا در 2 هفته نخست فروردین نقش مهمی در باردهی مناسب خوشه های گندم و درنهایت افزایش تولید این محصول داشت.
مدیر جهاد کشاورزی اهواز با اعلام پایان کامل عملیات برداشت گندم در این شهرستان ، از کشاورزان خواست اراضی که گندم در آن برداشت شده آتش نزنند.
برداشت گندم در استان خوزستان از نیمه دوم فروردین ماه ، ابتدا در مناطق جنوبی شروع و به تدریج به مناطق مرکزی ، غربی و شمالی استان کشیده شد.
پیش بینی شده امسال در مجموع 1.2میلیون تن گندم به نرخ تضمینی از کشاورزان استان خوزستان خریداری شود.
نیسی همچنین از خرید تضمینی 565تن دانه روغنی کلزا در شهرستان اهواز خبر داد و افزود: امسال خرید دانه روغنی کلزا در مقایسه با سال گذشته زراعی حدود 30درصد افزایش داشته است.
مدیرجهادکشاورزی اهواز با اعلام پایان عملیات برداشت محصول کلزا در این شهرستان افزود : کلزای خریداری شده به کارخانه های روغن کشی در خارج از استان حمل شده است.
استان خوزستان با وجود خرید 29هزار تن دانه روغنی کلزا در سال جاری زراعی ، هیچ کارخانه صنعتی روغن کشی ندارد.
امسال سطح زیرکشت کلزا در استان خوزستان با 2 برابر افزایش به 15هزار هکتار رسید که نشان دهنده استقبال بی نظیر از کشت این محصول اساسی است.
پیش بینی شده روند کشت دانه روغنی کلزا در استان خوزستان به دلیل مقاوم در برابر کم آبی و درآمد مناسب برای کشاورزان ، افزایش یابد.
وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد تا پنج سال آینده 70درصد روغن خوراکی مورد نیاز کشور را با ترویج و توسعه کشت دانه های روغنی تامین کند.
6065/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.