علیرضا ایزدی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: در قالب جشن نوروزگاه برنامه های متفاوت و شادی برای عموم مهمانان نوروزی برنامه ریزی شده که برگزاری بازارچه های صنایع دستی، نمایش های آیینی، جشنواره غذاهای محلی از جمله آنها خواهد بود.
وی افزود: 20 بازارچه ی صنایع دستی برای فعالیت در ایام نوروز 97 در خوزستان پیش بینی شده و در حال راه اندازی است.
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خوزستان همچنین از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در نوروز 97 خبر داد و گفت: این نمایشگاه با هدف معرفی و احیای هنرهای سنتی در معرض خطر، اجرای آیین های نوروزی، بازی های محلی، اجرای موسیقی های سنتی در مناطق مختلف، پخت و عرضه نان ها و غذاهای محلی، معرفی و عرضه سوغات بومی به مدت 10شب در ساحل رودخانه کارون با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری اهواز برگزار می شود.
وی افزود:جشن نورزگاه 28 اسفند همراه با برپایی مراسم آیینی، فرهنگی، موسیقی های محلی، برپایی بازارچه های صنایع دستی و عرضه سوغات محلی در شهرستان دزفول برگزار می شود.
ایزدی یادآور شد: جشن نوروزگاه در شهرستان رامهرمز نیز از 28 اسفند امسال برگزار شده و با برپایی مراسم آیینی، فرهنگی، موسیقی های محلی، بازارچه های صنایع دستی و عرضه سوغات محلی و راه اندازی نمایشگاه عکاسی با لباس ها و پوشش محلی در امارت صمیمی همراه است.
وی ادامه داد: از اسفند امسال چهار اقامتگاه بوم گردی و همچنین تعدادی مضیف عربی در مناطق مختلف خوزستان فعالیت خود را آغاز کرده و به پذیرایی و اسکان مهمانان و مسافران نورزی می پردازند.
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به برگزاری نوروزگاه در سوم فروردین در باغملک عنوان کرد: در این روز جشنواره هُمدُرُنگ( شعرخوانی به گویش محلی) و نیز همایش نوروزگاه سول منگشت در شهرستان باغملک و جشنواره نوروزی میلاس(اجرای موسیقی محلی، رقص محلی، بازی های بومی و ...) در روستای چال محمدحسین سرمسجد شهرستان مسجد سلیمان برگزار می شود.
وی ادامه داد: در پنجم فروردین جشنواره بستنی در شهر بستنی سنتی خوزستان در ملاثانی برگزار شده و در کنار آن موسیقی محلی عربی(عَلوانیِه) و اجرای بازی سنتی عربی هویشه نیز اجرا می شود.
ایزدی با اشاره به برگزاری جشنواره ی گردشگری غذاهای بندری، بومی و محلی در جنوب خوزستان بیان کرد: مسابقه ی غذاهای دریایی، معرفی انواع ماهی، میگو و نحوه صید، معرفی اماکن صید، نحوه پخت و ارایه انواع ماهی در خرمشهر و آبادان در هفتم و هشتم فروردین آینده برگزار می شود.
وی بیان کرد: نمایش آیینی گرازبازی، اجرای نمایشی کومین- جَرین، اجرای موسیقی محلی بختیاری(توشمال)، بازی نمایشی چوب بازی، رقص محلی دستمال بازی و پخت غذاهای سنتی 12 فروردین در روستای شاه نشین شهرستان هفتکل انجام می شود.
جشنواره نوروزی بختیاری مسجد سلیمان همراه با برگزاری مراسم هفت لشکرخوانی (شاهنامه خوانی) و برپایی نمایشگاه سوغات با هدف معرفی و عرضه گیاهان خشک کوهی خوراکی و درمانی مسجد سلیمان 13 فروردین آینده در این شهر برگزار می شود.
7148/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.