به گزارش سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، به شهروندان توصیه
می شود در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده، علاوه بر حفظ خونسردی، محل سوختگی را با آب سرد شستشو داده و مصدوم را به سرعت به مرکز درمانی منتقل کنند و یا با شماره تلفن 115(مرکزمدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی )تماس بگیرند.
در صورت بروز هرگونه آتش سوزی و حادث، خونسردی خود را حفظ کرده و با تلفن 125 آتش‌نشانی تماس بگیرند.
بر اساس این گزارش از جمله اقدامات اولیه در سوختگی شامل، دور کردن مصدوم از محل حادثه و انتقال به محل امن و متوقف کردن روند سوختگی با وسایلی از قبیل آب، پتو ، لحاف است.
هرگز به مصدومی که در حال سوختن است آب نپاشید بلکه یک پتوی خیس به دور او ( به جز ناحیه سر ) بپیچید تا شعله های آتش خاموش شود.
در صورت هوشیار نبودن مصدوم، وی را به پهلو بخوابانید، نبض و تنفس بیمار را کنترل کنید، ساعت، کمربند و تمام زیور آلات (انگشتر ، دستبند ، گوشواره ،گردنبند) که با حرارت خود موجب تشدید سوختگی شود را خارج کنید.
لباس مصدوم و مواد قابل اشتعال همراه وی را که به پوست چسبندگی ندارند از او جدا کنید، در صورت چسبندگی از جدا کردن لباس ها خودداری کنید و ریختن آب تمیز به طور مستقیم به ناحیه آسیب دیده می تواند موجب کاهش عمق سوختگی و درد شود ولی نباید بیش از حد بدن را سرد کرد زیرا موجب کاهش درجه حرارت بدن می شود.
از استعمال پمادها و روغن ها در محل سوختگی خودداری کنید زیرا باعث نگهداری حرارت در محل می شوند و از مالیدن مواد غیر بهداشتی از جمله خمیر دندان و سیب زمینی بر روی محل سوختگی خودداری کنید.
14دستگاه آمبولانس اورژانس 115 اهواز برای رسیدگی به مصدومان احتمالی شب چهارشنبه آخر سال در نقاط اصلی و پرتردد شهر اهواز مستقر می شوند و نیروهای آتش نشانی نیز به حالت آماده باش در آمده اند.
بر اثر انفجار مواد آتش زا در دوشنبه شب، 6 نفر در دزفول و اهواز بر اثر سوختگی در بیمارستان بستری شدند که 2 نفر مصدوم دزفول وضعیت بحرانی دارند.
در چهارشنبه سوری سال گذشته 19 شهروند در خوزستان بر اثر استفاده از مواد آتش زا مصدوم و راهی بیمارستان شدند.
3004/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.