به گزارش ایرنا منصور کوهی رستمی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت 17 اسفند سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان اظهار کرد: در این روز برنامه های متنوع هنری و فرهنگی از جمله طرح کتابخانه گردی همزمان با سراسر کشور در خوزستان اجرا می شود.
وی بیان کرد:در قالب این طرح در 27 شهرستان 27 کتابخانه در نظر گرفته شده که میزبان مسئولان،
مردم و علاقه مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی هستند.
کوهی رستمی ادامه داد:در این روز برای تمامی افراد علاقه مند به این حوزه امکان عضویت رایگان درکتابخانه های عمومی خوزستان وجود دارد.همچنین جریمه دیرکرد تحویل کتاب بخشوده می شود.
وی ادامه داد: در این روزعلاقه مندان به کتابخانه های عمومی خوزستان می توانند از بخش های مختلف کتابخانه های عمومی از ساعت هشت تا 18روز پنجشنبه 17 اسفند دیدن کنند.
وی افزود: فضای موجود کتابخانه های خوزستان 9 هزار و 337 متر مربع است که به ازای هر یکصد نفر یک متر و 90 سانتیمتر سرانه کتابخانه ای است که با شاخص سال1400 حدود دو متر فاصله داریم.
وی اظهارکرد: در سال 88 تعداد کتابخانه های عمومی خوزستان 88 باب بود که اکنون به 217 باب با 490 نفر کتابدار در 27 شهر خوزستان رسیده است.
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: اکنون دو میلیون و 475 هزار جلد کتاب در کتابخانه های عمومی خوزستان در اختیار عموم است که می توان گفت به ازای هر خوزستانی 52 جلد است که بر اساس شاخص مورد نظر تا هشت سال آینده باید به 350 جلد برسد.
وی بیان کرد: در خوزستان 142 هزار و 563 نفر که سه درصد مردم را شامل می شود عضو کتابخانه ها هستند که این رقم باید به 35 درصد عضو برسد. همچنین 217 باب کتابخانه داریم که 167 مورد نهادی است و 59 مورد با مشارکت دستگاه های دیگر مانند زندان ها و موسسات اداره می شود و در مجموع به ازای هر 25 هزار نفر 1/15 کتابخانه داریم.
وی گفت:نهاد کتابخانه های خوزستان دنبال راه اندازی نخستین کتابخانه الکترونیکی و دیجیتال در کشور بوده که طرح مطالعاتی آن نیز توسط دانشگاه تربیت مدرس در حال انجام است.
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: اکنون 12 کتابخانه در سطح مناطق حاشیه و محروم خوزستان در حال ساخت است.
وی گفت:تا پایان امسال در شهرستان دزفول کتابخانه مرکزی راه اندازی می شود و سعی می شود در سال آینده نیز در سایر شهرها نیز یک کتابخانه مرکزی راه اندازی شود.
نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر اساس قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی مصوب 1382 متولی قانونی اداره کتابخانه‌های عمومی در ایران است.پیش از تصویب این قانون کتابخانه‌های
عمومی کشور باعنوان هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شد اما پس از تصویب این قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی به صورت نهاد غیردولتی و مستقل آغاز به فعالیت کرد.
7152/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.