به گزارش ایرنا سیدعلی بحرینی پنجشنبه در نشست شورای اشتغال و سرمایه گذاری ویژه شهرستان هویزه با اشاره به اینکه ملاک ما در ارزیابی اشتغال شهرستان سرشماری رسمی کشور است افزود:جمعیت شهرستان هویزه در سال 95 نسبت به سال 90 چهار هزار و 574 نفر افزایش داشته است و این در حالی است که جمعیت فعال شهرستان که جزء شاخص های مهم است 40درصد افزایش داشته است.
وی گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در این شهرستان نیز رشد هشت درصدی داشته است که نشان می دهد در شهرستان هویزه یک ظرفیت قوی به نام نیروی کار وجود دارد که با سیاست گزاری دقیق می توان این نیروی کار را هدایت و جذب کرد.
بحرینی با بیان اینکه نرخ بیکاری این شهرستان 3.5درصد کاهش داشته است خاطر نشان کرد: درکنار کاهش نرخ بیکاری اما شاهد افزایش جمعیت نرخ بیکار هستیم که البته افزایش نرخ مشارکت اقتصادی این امر را توجیه می کند.
وی با تصریح بر اینکه نرخ بیکاری 12.2 مربوط به سن 12 سال به بالا است یادآور شد: اگر نرخ بیکاری 15 تا 34 سال که اولویت اصلی ایجاد اشتغال هستند را بررسی کنیم قطعا نرخ بیکاری بالاتر می رود.
وی ادامه داد: این نشان می دهد با وجود همه اقدامات خوبی که صورت گرفته اما ما در کاهش نرخ بیکاری شهرستان هویزه موفق نبوده ایم و کارنامه خوبی نداریم.
معاون استانداری خوزستان در آسیب شناسی این امر گفت: بخشی از علل بالا بودن نرخ بیکاری به مسائل کشوری باز می گردد به طوریکه دربازه زمانی سال 84 تا 94 بیش از هشت میلیون نفر به جمعیت فعال جویای کار کشور افزوده شده است اما ظرفیت های شغلی جدید ایجاد نشده اند.
وی افزود: در استان خوزستان نیز ما به خوبی عمل نکردیم درحالیکه محورهای توسعه هر شهرستان مشخص است و باید طبق آنها پیش برویم.
بحرینی با اشاره به اینکه تمرکز برخی مدیران بر روی حوزه های نفتی است تصریح کرد: با سرمایه گذاری های انجام شده توسط وزارت نفت، آینده روشنی برای استان قابل ترسیم است اما باید به شرکت های نفتی زمان داد زیرا فشارهای بسیاری از سوی کشورهای خارجی بر این وزارتخانه وارد می شود.
وی گفت: نفت تنگناهایی دارد و نمی توان تمام مطالبات را از شرکت های نفتی خواست زیرا به صلاح نیست که تمام توسعه استان از طریق نفت صورت گیرد بلکه باید توسعه متوازنی در تمام شهرستان ها ایجاد کنیم.
وی گفت: به جای آنکه به شرکت های نفتی برای استخدام فشار وارد کنیم این شرکت ها را بر اجرای مسئولیت های اجتماعیشان متقاعد کنیم.
معاون اقتصادی و امور بین الملل استانداری خوزستان با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در تمام بخش ها اظهار کرد: شهرستان هویزه ظرفیت های بالایی در بخش گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی دارد اما توجه جدی به آنها نشده است.
شهرستان هویزه به لحاظ تربیت نیروهای فرهنگی و علمی همواره سرآمد بوده است اما در این حوزه هیچ برنامه ریزی نشده است.
وی ادامه داد: طرح های زیادی در حوزه توانمندسازی توسط صندوق کارآفرینی امید و بانک قرض الحسنه رسالت اجرایی شده است.
وی افزود: شرکت ها و سازمان ها ظرفیت محدودی در جذب نیروی جدید دارند و باید از روش های نوین برای اشغالزایی استفاد کنیم.
وی با تصریح بر اینکه تعداد بیکاران هویزه هزار و 500 نفر است خاطر نشان کرد: با همکاری شرکت های نفتی در افتتاح حساب جاری در این بانک می توانیم به اشتغالزایی پایدار در این شهرستان دست یابیم.
معاون اقتصادی و امور بین الملل استانداری خوزستان گفت: طرح های اشتغالزایی متنوعی از سوی نهادهای مختلف تدوین شده است.
وی گفت: استان خوزستان در طرح اشتغال فراگیر بیش از 12هزار و 370 میلیارد ریال اعتبار دارد اما در شهرستان ها توانمندسازی انجام نمی شود.
بر اساس آمار رسمی خوزستان در حال حاضر از لحاظ بیکاری رتبه سوم را در کشور به خود اختصاص داده که در صورت توجه به سرمایه گذاری خصوصا در بخش نفت و گاز و صنایع، این استان می تواند در زمره استانهای فعال در بخش اشتغال محسوب شود.
بر پایه این گزارش طی پنج سال گذشته بیش از 108 هزار شغل پایدار در این استان ایجاد شده است که به دلیل آمار بالای بیکاری این تعداد خیلی به چشم نیامده است اما تداوم روند اشتغالزائی در استان نوید بخش رفع بیکاری در استان است.
9887/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.