یعقوب زلقی روز چهارشنبه به ایرنا افزود : عصر سه شنبه وزیر علوم،تحقیقات و فناوری بازدید کوتاهی از محوطه جندی شاپور دزفول داشت و در جریان وضعیت کاوش ها و اقدامات انجام شده در این محوطه باستانی قرار گرفت.
وی افزود:در این بازدید بر تداوم برگزاری کنگره دوسالانه جندی شاپور دزفول تاکید شد و دکتر غلامی نیز قول مساعد برای همکاری در برگزاری این کنگره را داد.
وی گفت:وزیر علوم در سفر به دزفول از آرامگاه یعقوب لیث صفاری نیز بازدید کرد که امیدواریم این بازدید در جذب اعتبارات موردنیاز برای ادامه کاوش ها و فعالیت های باستانی در این محوطه موثر باشد.
نخستین کنگره جندی شاپور دزفول اسفندماه پارسال در دزفول برگزار شد و قرار است دومین کنگره نیز سال آینده برگزار شود.
آرامگاه یعقوب لیث صفاری اثری برجای مانده از دوره تیموریان در محوطه باستانی گندی شاپور در 10 کیلومتری شرق شهر دزفول در جاده دزفول -شوشتر و روستای اسلام آباد واقع است و در تاریخ هشتم دیماه سال 1378 با شماره 2559 در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت ملی رسیده است .
شهر باستانی گندی شاپور با بیش از 800 هکتار وسعت در 10 کیلومتری شهر دزفول و در مجاورت روستای اسلام آباد واقع شده است .
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن برجای مانده است تاسیس شد .
دانشگاه گندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر گندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن باقی مانده است نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد .
به گزارش ایرنا دانشگاه گندی شاپور در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد .
آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریورماه سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
7278/6002/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.