اسماعیل نجار چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اهواز اظهار کرد: به طور کلی قانونگذار اجازه داده تا دولت پنج درصد از اعتبارات کل کشور را به صورت شناور(گلوبال)، سه درصد پیش بینی و پیشگیری شده و 2 درصد برای مقابله با بحران ها استفاده کند که همین میزان نزدیک به 180 هزار میلیارد ریال است.
وی گفت: با وجود این که رقم یاد شده رقم خوبی برای مبارزه با بحران محسوب می شود اما روند و فرآیند تامین آن مناسب نیست و در تلاشیم تا فرآیند آن را کوتاه تر کرده و اختیارات مدیریت بحران را بیشتر کنیم.
وی افزود: اعتبار در نظر گرفته شده برای حوزه بحران قابل توجه است اما با توجه به تنگناهای مالی که طی چند سال گذشته گریبانگیر دولت شده است شاید چیزی که مورد انتظار بوده با توجه به حوادثی که در کشور رخ داده است مورد رضایت نیست.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به خساراتی که به منازل مسکونی بر اثر بلایای طبیعی وارد می شود گفت: خسارات منازل مربوط به ستاد بحران نیست و متناسب با ماموریت‌هایی بنیاد مسکن مربوط به تسهیلات مسکن می شود.
وی اظهار کرد: سقف تسهیلات بخش مسکن های آسیب یده در اثر زلزله در گذشته 200 میلیون ریال برای هر منزل روستایی بوده که این سقف در زمین لرزه کرمانشاه به 300 میلیون ریال ارتقا پیدا کرد.
وی گفت: البته مجلس شورای اسلامی مجددا لایحه ای ارایه داد تا این رقم دوباره ارتقا پیدا کند که اگر تبدیل به قانون شوداین مبلغ برای هر منزل روستایی به 400 میلیون ریال می رسد و مبلغی هم به روستاییان به عنوان کمک بلاعوض به مبلغ 50 میلیون ریال و کمک معیشتی به مبلغ 20میلیون ریال اعطا می شود.
نجار با بیان این که در بخشهای دیگر مانند پرداخت خسارت زیرساخت ها وضعیت متفاوت است بیان کرد: اگر در حادثه ای به زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی خسارتی وارد شود در وهله اول دستگاه‌های اجرایی موظف به ترمیم آن هستند و بعد از آن با برآورد هزینه‌ها تا جایی که برای دولت میسر است به آنها اعتبار تخصیص داده می شود.
وی توضیح داد: در حادثه کرمانشاه 110 اکیپ ترمیم آب و برق از استان‌های کشور با تجهیزات و امکانات برای تعمیر اعزام شدند و مشکلات آبرسانی، برق رسانی، گاز رسانی و حتی مخابرات را پوشش دادند و مدارس آسیب دیده نیز توسط خیران مدرسه ساز، برخی دستگاه ها و بانک ها ساخته یا تجدید بنا شد.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به نحوه پرداخت خسارات به کشاورزان گفت: در کشور صندوقی به نام توسعه بیمه کشاورزی داریم لذا کشاورزان، دامداران، صاحبان کلنی‌های زنبور عسل و طیور باید در مقابل حوادث بیمه باشند در آن صورت ما به این صندوق کمک می‌کنیم.
وی افزود: دولت سالانه از ماده 10 و 12 مدیریت بحران و اعتبارات بحران، 13 هزار و 500 میلیارد ریال را به صندوق توسعه بیمه کشاورزی پرداخت می کند.
وی گفت: همچنین قانونگذار بر اساس بند 'د' تبصره 13 ساز و کاری را مشخص کرده که فرماندار با کمک جهادکشاورزی هر شهرستان و بانک عامل میزان خسارت وارده را مشخص کند و مدیریت بحران طی 2 یا سه سال آن را استمهال می‌کند.
نجار با اشاره به اهمیت نوسازی بافت فرسوده در کاهش مخاطرات ناشی از زلزله گفت: دولت در دهه اخیر تلاش داشته سالانه 200 هزار واحد مسکونی را با مشارکت مردم در روستاها نوسازی کند که تاکنون یک میلیون و 800 هزار واحد را نوسازی کرده و این روند ادامه دارد.
وی ادامه داد: مردم باید مطالبه گر بوده و در کنار ظاهر ساختمان، به کیفیت آن هم توجه داشته باشند تا خسارات ناشی از حوادث طبیعی مانند زلزله به حداقل خود برسد.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور درخصوص رعایت نکردن بحث مقاوم سازی توسط برخی سازندگان عنوان کرد: قانون به رعایت آیین نامه در خصوص ساخت و سازها اشاره دارد و از دیوان عدالت اداری خواسته ایم به عنوان مدعی العموم درخصوص کم کاری سازندگان مسکن وارد عمل شود.

***تغییر اقلیم کشور؛ واقعیتی که باید بپذیریم
وی با اشاره به وضعیت خشکسالی کشور گفت: تغییر اقلیم واقعیتی است که امروز با آن رو به رو هستیم به عنوان مثال در بخشهایی از خوزستان همواره شاهد برف های سنگین بودیم اما امروز دیگر اثری از آن بارش برف سنگین نمی بینیم.
وی گفت: ارتفاعات البرز زمانی سه تا چهار متر پوشیده از برف بود اما امروز تنها پوسته نازکی از برف روی آن را پوشانده است.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در گذشته هر دره با وجود ذخایر برفی که داشت به عنوان یک سد بدون هزینه بود اما امروز هیچ بارش برفی در کشور شاهد نیستیم لذا باید این تغییر اقلیم را بپذیریم و خود را با آن سازگار کنیم.
وی با اشاره به بیابان زایی و گرد و غبار به عنوان نتیجه خشکسالی گفت: پدیده های چون فرونشست زمین و فرو چاله ها نیز به خاطر برداشت بی رویه منابع آبی به وجود آمده است لذا لازم است مدیریت آب را در همه سطوح خانگی، کشاورزی و صنایع اجرا کنیم.
نجار سازگاری با شرایط جدید کشور را مهم ترین موضوع در بحث تغییر اقلیم دانست و گفت: تغییر الگوی بارش، زمان بارش و کاهش سطح آب های زیرزمینی باعث به وجود آمدن وضعیت جدیدی از جمله بروز گرد و غبار در کشور شده بنابراین باید در جهت سازگاری با شرایط موجود گام برداریم.
وی ادامه داد: با الگوی کشت جدید کشاورزی و رفتن به سمت محصولات مقاوم به آب، کاهش مصرف آب، درختکاری و حفظ محیط زیست تا حد زیادی می توان با وضعیت تغییر اقلیم کنار آمد.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور یادآور شد: مقام معظم رهبری، دولت و وزیران در زمینه گرد و غبار و حل آن به استان خوزستان توجه دارند.
وی گفت: در حال حاضر کانون ها در استان های مختلف مشخص شده و تا جای ممکن دولت برای کنترل آن ها برنامه ریزی کرده ولی به نظر می رسد با توجه به تغییر اقلیم در نقاط مختلف کشور باید چگونگی سازگاری با شرایط جدید را فرا گیریم.
اسماعیل نجار بامداد روز گذشته به منظور شرکت در همایش تخصصی یک روزه زلزله و مخاطرات زمین لرزه به استان خوزستان سفر کرد.
7164/6064
خبرنگار: عاطفه جوادی/سپیده اسکندری** انتشار: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.