پرستاری عشق و شور است، تسکین آلام بیماران و درد بیماران را به جان خریدن است؛پرستاران با عشق و شور، بر سر بالین بیمارانی که شاید تنها ذره ای امید در دل آنها مانده باشد و فقط امیدشان به خداست حاضر می شوند تا چراغ امید را دوباره در دلشان روشن کنند و زندگی را به آنها برگردانند.
وقتی به بیمارستان ها مراجعه کنیم، می بینیم پرستاران با چه دلسوزی و علاقه ای بر سر بالین بیماران حاضر می شوند و شور دوباره زندگی را به آنها بر می گردانند.
پرستار نمونه بیمارستان رازی اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به رضایت مترون ها و سوپروایزرها و در نظر سنجی به عنوان پرستار نمونه انتخاب شدم.
فرزانه لشکری ادامه داد: علاقه مهمترین فاکتور در کار پرستاری است و من این رشته را با علاقه انتخاب کردم و وظیفه ام را با شور و اشتیاق انجام می دهم.
وی افزود: حفظ آرامش، مدیریت کردن استرس و صبر و حوصله از مهمترین ویژگی های یک پرستار خوب است و من این موارد را سرلوحه کارهای خود قرارداده ام.
لشکری بیان کرد: سعی می کنم دردی از بیماران را کم کنم و فضای اعتماد را برای مسئولان و بیماران ایجاد می کنم.
این پرستار بیمارستان رازی اهواز اضافه کرد: با توجه به اینکه گاهی چند بیمار بدحال همزمان به بیمارستان مراجعه می کنند و همراهان بیمار نیز نگرانی زیادی دارند استرس در فضای کاری بالا می رود که در این موقعیت مدیریت استرس و صبر و حوصله، اهمیت زیادی پیدا می کند.
وی در خصوص فعالیت های پژوهشی گفت: به صورت مستمر در آموزش های مداوم شرکت می کنم و امتیاز باز آموزی کسب، و در نوشتن مقاله و کار ترجمه نیز فعالیت دارم.
لشکری با اشاره به اینکه مشکلات خانه و کار نباید با هم تداخل پیدا کنند افزود: زمانی که بر بالین بیمار حاضر می شوم تمام مشکلات را فراموش، و سعی می کنم مشکلات بیمار را حل کنم؛ وقتی درد بیمار آرام می شود و دعا می کند زیباترین لحظه را تجربه می کنم و تمام خستگی هایم را فراموش می کنم.
این پرستار نمونه یکی از خاطرات دوران فعالیت خود را این گونه بیان می گوید: سال 80 که در بیمارستان ابوذر کار می کردم یک دختر چهار ساله با وجود تلاش همکاران تا نیمی از روز در پیدا شدن رگ وی دچار مشکل شده بود.
وی افزود: در نوبت ظهر که سرکار آمدم مسئول بخش از من خواست برای این کودک رگ پیدا کنم چون در غیر این صورت باید روانه اتاق عمل می شد.
لشکری اظهار کرد: پیش از شروع کار، از خدا خواستم کمکم کند تا این کودک درد بیشتری را تحمل نکند و مشکلش حل شود که در عرض چند ثانیه رگ کودک پیدا شد.
این پرستار بیمارستان رازی اهواز ادامه داد: خودم باور نمی کردم به این راحتی مشکل حل شود و مادر این کودک می گفت خدا شما را رسانده و خوشحالی این مادر همیشه در ذهنم باقی ماند.
وی در خصوص مشکلات پرستاران گفت: این مشکلات همیشه بوده اما برای حل آنها خلاقیت و ابتکار لازم است.
لشکری ادامه داد: وظیفه و خدمت به بیماران نباید تحت تاثیر مشکلات قرار گیرد چون ثانیه ها برای بیماران اهمیت دارد و باید تمام توجه خود را به آنها معطوف کنیم.
این پرستار نمونه بیان کرد: وضعیت تجهیزات و بازسازی بیمارستان ها کمی بهبود یافته که در تقویت روحیه بیماران تاثیر زیادی دارد.
وی در خصوص طرح تحول سلامت گفت: از آنجا که با اجرای این طرح با افزایش مراجعه بیماران روبه رو شدیم قرار بود تعداد نیروها اصلاح شود اما کامل صورت نگرفت و با پیگیری صورت گرفته تعداد کمی نیرو جذب شده است.
لشکری اظهار کرد: 17 سال است که در بیمارستان های ابوذر، بقایی، فاطمه زهرا، آریا، علامه کرمی و بیمارستان رازی مشغول خدمت رسانی به بیماران هستم.
مترون نمونه کشوری از بیمارستان شهید چمران سوسنگرد نیز گفت: پرستاری یعنی حضرت زینب (س) را الگو قرار دادن، صبر داشتن و خود را در جایگاه بیمار و همراه بیمار قرار دادن؛ پرستار باید بیمار و همراهانش را درک کند و خدمت به بیمار را در اولویت قرار دهد چون فقط انسانیت می ماند.
شهین سیاحی بیان کرد: نیت من با 20 سال فعالیت، فقط خدمت به بیمار بوده و امیدوارم خداوند از من قبول کند.
وی در خصوص کارهای پژوهشی اظهار کرد: در خصوص بیماران قلبی و روش زندگی در شهر اهواز تحقیق کردم که مورد تایید قرار گرفت و در حج تمتع سالی که فاجعه منا رخ داد و نیز در خدمت زوار راهپیمایی اربعین حسینی، توفیق خدمت داشتم.
سیاحی در مورد مشکلات حوزه پرستاری گفت: با توجه به مرزی بودن سوسنگرد و خدمت رسانی به زائران به امکانات بیشتری نیاز است.
این مترون نمونه ادامه داد: بیمارستان شهید چمران سوسنگرد آی سی یو و سی تی اسکن ندارد اما خدمت رسانی در حد مطلوب است.
وی بیان کرد: کارانه ما یک سال عقب است که البته یک مساله وزارتخانه ای است و به دانشگاه علوم پزشکی اهواز ارتباطی ندارد.
سالروز ولادت حضرت زینب کبری(س)، در تقویم رسمی کشور، روز پرستار نامیده شده است.
3004/ 6037
خبرنگار: خاطره غفاری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.