به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب: فوران چاه ١٤٧ رگ سفید، حادثه ای ناگوار که جان دو تن از همکاران شرکت ملی حفاری را گرفت، ‌با توجه به بعد کم مسافت این چاه تا شرکت آغاجاری بارها قصد حضور در محل حادثه را داشتیم که موفق به حضور در محل نشدیم بعد از پیگیری و دریافت مجوز از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای تهیه گزارشی عازم محل حادثه شدیم تا گوشه ای از تلاش مردان سخت کوش مناطق نفتخیز جنوب و همکاران ایمنی شرکت آغاجاری را که برای مهار آتش چاه در منطقه حضور دارند را به تصویر بکشیم .

بعد از گذر از پیچ و خمهای زیاد جاده و طی نمودن مسیر ٧٠ کیلومتری به سه راهی رگ سفید رسیدیم ،‌از همان جا می شد رقص ناجوانمردانه دود غلیظ را در آسمان مشاهده کرد، بعد از عبور از گیت حراست وارد محدوده عملیاتی شرکت نفت و گاز گچساران شدیم و به محل حادثه رسیدیم، در نگاه اول شعله های سرکش آتش که تا ارتفاع سی چهل متری قد کشیده بود و با غرش بلند خود عرض اندام می کرد مبهوتمان کرد، آنچنان حرارتی داشت که تا فاصله ١٠٠ متری آن هم نمی شد رفت،  دقایقی در شوک عظمت این آتش بودیم.

جلوتر رفتیم تا ببینیم در این ١8 روزی که این آتش سرکش مشغول خود نمایی است چه اتفاقاتی رخ داده است. چه صحنه ی زیبایی همه مشغول کار، تلاش بودند کسی فرصت این را نداشت تا بی کار بایستد تا ما بتوانیم دقایقی گفتگو داشته باشیم .

عده ای سوار بر ماشین آلات راه سازی و مشغول احداث لوکیشن برای استقرار دکل جدید، تیم آتش نشانان مشغول خارج کردن ادوات و تجهیزات به جا مانده از دکل ٩٥ فتح و آماده سازی محیط برای اطفاء حریق و هر کس تحت فرماندهی واحد مشغول انجام وظایف خود هستند و چه باشکوه بود این اتحاد و همبستگی که از سوی شرکتهای زیر مجموعه مناطق نفتخیز جنوب برای مهار این چاه شکل گرفته بود.

از چند آتش نشان خسته که در گوشه ای نشسته بودند سراغ تیم ایمنی و آتش نشانی، ترابری و خط لوله شرکت آغاجاری گرفتیم،  که ما را به سوی حوضچه آبی که برای مهار آتش احداث شده بود راهنمایی کردند بعد از بالا رفتن از تپه خاکی تیم آتش نشانان را مشاهده کردیم و به سمتشان رفتیم مشغول پاک سازی آب حوضچه با استفاده از دستگاه اسکیمر  بودند و اجازه ندادند که زیاد نزدیک شویم از همان فاصله نظاره گر فعالیتشان شدیم ،‌با لباسهای آغشته به نفت و شناور در آب با شور و شعف خاصی مشغول به فعالیت بودند.

بعد از پایان کار سرپرست گروه ایمنی وآتش نشانی شرکت آغاجاری آقای شکیبا به استقبال ما آمد و دقایقی را به گفتگو با وی پرداختیم . در حین صحبت اطلاع دادند که گروه ایمنی آغاجاری برای انجام یک عملیات آماده شوند ، سریعا به کمپ اقامتی واقع در فاصله ١٠٠٠ متری چاه رفتیم.

گروه آتش نشان بعد از دقایقی استراحت و صرف ناهار تجهیزات خود را برای انجام عملیات و نفوذ تا فاصله ٢٠متری  آماده نمودند،  قرار شد زمانی که ماشین آلات ترابری برای خروج ادوات سنگین حفاری از دل آتش اقدام می کنند تیم آتش نشانی  شرکت آغاجاری با ایجاد تونل آبی برای خنک کاری ماشین آلات اقدام نمایند.

قبل از حرکت برای انجام عملیات در کانکس محل استراحت گروه با آقای شکیبا صحبت کردیم که ایشان گفت از همان دقایقی ابتدایی که مطلع شدیم چنین حادثه ای در میدان رگ سفید رخ داده یک تیم کامل عملیاتی برای کمک به منطقه اعزام نمودیم و سریعا با هماهنگی با مدیریت ، جلسه ستاد بحران شرکت آغاجاری تشکیل وبه دستور مدیر عامل محترم تمامی نیروها،  تجهیزات و ادوات را به حالت آماده باش کامل در آوردیم و منتظر دستورات لازم از سوی ستاد مناطق نفتخیز شدیم .

مهندس شکیبا که از نیروهای جوان و کار کشته ایمنی و آتش نشانی است میگوید از زمان شروع فعالیت برای مهار چاه طبق برنامه اعلام شده از سوی ستاد قرارشد  شرکتهای بهره برداری از جمله شرکت آغاجاری گروه های ٨ نفره خود را که متشکل از سرپرست ، استاد کار و آتش نشان هستند بصورت دوره ای به همراه گروهی از بچه های تعمیرات خط لوله و ماشین آلات ترابری  برای انجام اقدامات پیشگیرانه به منطقه اعزام نمایند، در همین بین به گروه اعلام شد که به محل چاه جهت انجام عملیات حاضر شوند و پس از خداحافظی سریعا به سمت محل مورد نظر حرکت کردند .

ما هم بعد از مدتی استراحت مجددا به محل اصلی حادثه رفتیم وپس از دقایقی تصویر برداری رگ سفید را به مقصد شرکت آغاجاری ترک کردیم .

در هنگام عبور از کنار آتش که همچنان زوزه کشان خود نمایی میکرد به این تلاشها افتخار کردم و می دانستم این آتش نیز در مقابل این اراده آهنین نمی تواند دوام بیاورد و با اتحاد ، همدلی همه کارکنان و مدیریت و راهبری مهندس عالیپور مرد کارکشته مناطق نفتخیز جنوب که از بدو شروع حادثه فرماندهی ستاد را عهده دار است مجبور است سرتعظیم فرود آورد و به خفقان همیشگی فرو رود.

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 797976
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.