دکتر شکرالله سلمان زاده سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این مدت، در استان بیش از 2 هزار و 800 نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی شناسایی شده که در حوزه دانشگاه 2 هزار و 400 نفر هستند.
وی افزود: به نظر می رسد تعداد موارد بیشتر از آمار یاد شده باشد چون برخی از مبتلایان به مراکز بهداشتی مراجعه نمی کنند و وضعیت ابتلا در خوزستان تقریبا مانند کشور است.
سلمان زاده ادامه داد: بسیاری از افراد با رفتارهای پرخطر برای کارهای تشخیصی به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری مراجعه نمی کنند.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص راههای انتقال این بیماری بیان کرد: راه انتقال این ویروس در گذشته بیشتر از طریق اعتیاد تزریقی بود اما تکنون انتقال از طریق تماس های جنسی محافظت نشده رو به افزایش است که یک هشدار محسوب می شود.
وی گفت: همچنین تعداد موارد ابتلا در زنان رو به افزایش است و سن ابتلا به علت تماس های جنسی محافظت نشده پایین آمده که این هشداری برای جامعه می باشد.
سلمان زاده اضافه کرد:از مجموع افراد مبتلا شده به ویروس اچ آی وی در خوزستان 30 درصد زن و 70 درصد مرد هستند که 38 درصد آنان از راه اعتیاد تزریقی و 42 درصد از طریق تماس های جنسی محافظت نشده و 20 نفر از سایر راهها مبتلا شده اند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: آموزش و پرورش و دانشگاهها باید در زمینه آموزش جامعه در خصوص بیماری اچ آی وی تلاش بیشتری نمایند.
وی ادامه داد: در همه شهرستان ها مراکز مشاوره بیماری های رفتاری برای مشاوره ایجاد شده و آزمایش به صورت رایگان انجام می شود و مراکز کاهش آسیب زنان نیز در استان فعال هستند.
سلمان زاده در خصوص چهارمین برنامه ملی استراتژیک کنترل ایدز اظهار کرد: تا کنون چند برنامه برای کنترل این بیماری نوشته شده که ما در آستانه اجرای چهارمین برنامه استراتژیک ملی هستیم که توسط رئیس جمهوری و بیش از 12 وزیر نوشته، امضا و برای اجرا ابلاغ شد.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: از اهداف این برنامه حساس کردن سازمان ها و ادارات مرتبط با آن برنامه در خصوص کنترل بیماری ایدز است چرا که متعهد هستیم تا سال 2030 به 90 درصد کاهش ابتلا، 90 درصد درمان مناسب و 90 درصد سرکوب بار ویروسی در بیماران دست یابیم.
وی افزود: جلسات کشوری برای عملیاتی شدن این برنامه برگزار شده که نشست کشوری آن آبان ماه پارسال در اهواز برگزار شد و نشست استانی آن امروز برای جلب همکاری سازمان ها، نهادها و مسولان سیاسی و اجتماعی استان برگزار شده که این برنامه هرچه زودتر در حوزه برون بخشی عملیاتی شود.
سلمان زاده ادامه داد: کنترل ایدز فقط بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت نیست و در این برنامه سهم و وظیفه هر سازمانی مشخص شده است.
3004/6064
خبرنگار: خاطره غفاری** انتشار: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.