کورش مودت شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کشاورزی از دیرباز یکی از منابع درآمدی مردم هندیجان بوده و در چند سال اخیر به دلیل برداشت های بی رویه آب در بالادست و اعمال مکرر محدودیت های کشت، کشاورزان این شهرستان به شدت آسیب دیده اند.
وی گفت: پس از احداث سد کوثر بر روی رودخانه زهره، دبی آب این رودخانه در این شهرستان به شدت کاهش یافت که این امر سبب خشکی مکرر این رودخانه در فصل های زمستان و تابستان شده و مشکلات زیادی برای تامین آب شرب، کشاورزی و دامپروری هندیجان ایجاد کرده است.
مودت با بیان اینکه زمین های کشاورزی هندیجان از دیرباز دارای حق آبه بوده و زمین ها آبی هستند افزود: توسعه سطح زیر کشت در بالادست نباید به قیمت خشکی و نابودی کشاورزی این شهرستان تمام شود.
وی گفت: سازمان آب و برق خوزستان باید با مدیریت آب در حوزه سه شهرستان هندیجان، امیدیه و بهبهان و بخش زیدون فرآیند تخصیص و برداشت را مدیریت و حق آبه هندیجان را نیز به آن تخصیص یابد.
فرماندار هندیجان با اشاره به اینکه اختصاص ندادن آب در پارسال به هندیجان، مشکلات اجتماعی زیادی به همراه داشته خاطر نشان کرد: نمی توان تنها با اعلام ممنوعیت کشت، کشاورزی را تعطیل و روستاها را خالی از سکنه کرد.
وی ادامه داد: 30 هزار هکتار زمین زیر کشت شهرستان هندیجان به حجمی در حدود 50 میلیون متر مکعب آب نیاز دارند که لازمه دریافت آن مدیریت و برداشت نکردن در بالادست برای رسیدن آب به این شهرستان است.
وی با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار طرح سردهنه سازی انهار زیدون اجرایی شد گفت: سردهنه سازی نقش موثری در کنترل و مدیریت آب دارند و در سالیان گذشته مسئولان موفق به اجرای این طرح در بخش زیدون نشده بودند ولی هم اکنون سردهنه سازی بر روی انهار سنتی زیدون در حال انجام است و کار سه سردهنه به پایان رسیده و 2 سردهنه دیگر نیز تا 20 آبان به پایان می رسد.
وی با تاکید بر اینکه اجرای سردهنه سازی از مطالبات کشاورزان هندیجان بوده افزود: کشاورزان و اتحادیه های صنفی نباید وارد حاشیه شوند و باید به سمت ارایه راهکار پیش روند و مسیر رسیدن به این راه حل ها را دنبال کنند.
وی افزود: پارسال در حالی که در این حوزه ممنوعیت کشت تابستانه وجود داشت شهرستان های بالادست اقدام به کشت و برداشت بی رویه از آب رودخانه کردند، تا جایی که هندیجان برای تامین آب شرب خود نیز با مشکل روبه رو شد، پس نباید ممنوعیت کشت تنها برای کشاورزی یک شهرستان باشد.
وی ادامه داد: کشاورزان در این حوزه باید براساس الگوی تعریف شده و سطح زیر کشت تعیین شده توسط جهاد کشاورزی عمل کرده و از توسعه بی رویه سطح زیر کشت نیز اجتناب کنند.
فرماندار هندیجان گفت: امسال برای نخستین بار در هندیجان و در هفته دولت طرح آبیاری تحت فشار برای 2 مزرعه کشاورزی به انجام رسید و امیدواریم با استقبال از این طرح ها توسط سایر کشاورزان رونق به زمینه های کشاورزی این شهرستان برگردد.
شهرستان هندیجان با 38 هزار نفر جمعیت در جنوب استان خوزستان قرار دارد.
7163 / 6037
خبرنگار: عبدالحسن محسنی نژاد ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.