به گزارش ایرنا در روزهای آغاز به کار مدارس و حجم بالای فعالیت های آموزش و پرورش برای انجام امور مرتبط با دانش آموزان در اواخر شهریور و اوایل مهر همراه بود با آغاز جنگ تحمیلی از سوی دشمن متجاوز بعثی و در این روزها، در مناطق و محله های آبادان نشانه های جنگ به شکل جدی دیده می شد.
آبادان همچون خرمشهر از روزهای ابتدای جنگ تحمیلی مورد هجوم همه جانبه ارتش بعث عراق قرار گرفت و روزانه هزاران بمب و گلوله از جمله شلیک 'خمسه خمسه' از آن سوی رودخانه اروند به آبادان اصابت می کرد.
علاوه بر آن نیروی هوایی ارتش بعث عراق در ساعت های مختلف شهر آبادان را مورد حمله هوایی قرار می داد.
در ساعت 11 و 34 دقیقه پیش از ظهر دوم مهر 1359، هواپیماهای دشمن بعثی ساختمان آموزش و پرورش آبادان را بمباران کردند.
ده ها نفر از فرهنگیان آبادان در ساختمان آموزش و پرورش جمع شده بودند تا با توجه به شرایط جدید جنگی در شهر، تصمیم مناسب برای سال تحصیلی جدید دانش آموزان اتخاذ کنند اما این جلسه با مصوبه درس ایثار، شهادت و ایستادگی در برابر دشمن برای دانش آموزان ایران زمین به پایان رسید.
دانش آموزان آبادانی و ایران زمین مقاومت تا آخرین نفس را از آخرین جلسه مدیران آموزش و پرورش آبادان کسب کردند و در طول هشت سال دفاع مقس 400 شهید دانش آموز آبادانی راه معلمان خود را ادامه دادند.
مدیر اداره آموزش و پرورش آبادان در این باره به ایرنا گفت:دوم مهر 59 براثر اصابت موشک دشمن بعثی به ساختمان اداره آموزش و پرورش آبادان، رئیس و کارکنان این اداره به طرز مظلومانه‌ای به شهادت رسیدند.
اعظم قاسمی‌زاده افزود:آبادان با تقدیم چهار هزار شهید و 400 شهید دانش آموز، دین خود را به اسلام و نظام ادا کرد.
وی اظهارکرد: شهادت کارکنان اداره آموزش و پرورش در حمله ارتش رژیم بعث عراق به اداره آموزش و پرورش آبادان حادثه ای تلخ و غیر انسانی بود و ذکر این حادثه به عنوان نخستین شهدای فرهنگی کشور در جنگ تحمیلی در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران خالی است.
معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه آبادان نیز در این باره گفت: آموزش و پرورش در طول تاریخ به پروراندن نسلی می پرداخت که برای زنده نگه داشتن فرهنگ کشور خود جانشان را نیز فدا می کردند.
عزیزاله شهبازی افزود:نهادینه کردن فرهنگ مقاومت و آموزش حماسه سازی، از درس های آموزش
و پرورش بود که نسل گذشته با فراگیری آن موفق شد، کشور را در برابر هجوم بیگانگان حفظ کنند.
صمد صالحی (رئیس اداره)، صدیقه کاظمی اسفه، نصراله ذبیحی سامانی، عبدالجلیل هرمزی نژاد، محمد خواستگار، غلامعلی باقرزاده، علی کرم صداقت، عبدالرسول سعیدی، علی صیادی، غلامعلی مسیبی، محمدحسن برمایون، عبدالحسن عوید ثامری، صالح عیدانی، محمدعلی صابری بهبهانی، علی بلخوارزاده، عبدالجبار جلالی، علی تنگستانی پور، یاسین انباء روحله، گودرز باورسا قربانی، حسن امیری، دیانا جم نشان، محمود رجب زاده دهاقانی، هرمز کلانتری، عبدالمحسن عسگری و حسین حسینی شهدای بمباران ساختمان اداره آموزش و پرورش آبادان در دوم مهر سال ۱۳۵۹ بودند.
یادشان گرامی
3015/ 6037
خبرنگار:عدنان جواهری ** انتشاردهنده:عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.