به گزارش ایرنا شهاب صدیقی شامگاه پنجشنبه در گردهمایی اعضای پنجمین دوره شورای شهر مراکز شهرستان ها با حضور خندان دل معاون وزیر کشور، اظهار کرد: برای دوره پنجم شوراهای شهر در استان چهار هزار و 55 نفر ثبت نام کردند که از این تعداد سه هزار و 818 نفر معادل 94 درصد تایید صلاحیت شده و در نهایت سه هزار و 241 نفر معادل 79 درصد از ثبت نامی ها در انتخابات شرکت کردند.
وی تعداد اعضای شورای پنجم شهرهای استان را 422 نفر عنوان کرد که 175 نفر از آنها عضو شوراهای مراکز شهرستان ها هستند؛ البته تعداد اعضای شوراها در دوره چهارم در استان 494 نفر بوده است.
صدیقی با اشاره به کاهش سهم زنان در دوره جدید شورای شهرها افزود: در دوره چهارم 46 زن (9 درصد) عضو شوراها بودند که در این دوره تعداد زنان به 16 نفر (4 درصد) کاهش یافته است و از این تعداد نیز 11 نفر عضو شوراهای مراکز استان ها هستند.
وی اضافه کرد: 448 نفر (91 درصد) از اعضای شوراهای چهارم در استان مرد بودند که تعداد آنها در این دوره به 406 نفر (96 درصد) افزایش یافته است.
این مقام مسئول همچنین با اشاره به مدرک تحصیلی منتخبان این دوره شورای شهرها گفت: تعداد افراد زیر دیپلم، دیپلم، کاردانی و کارشناسی کاهش، کارشناسی ارشد افزایش 21 درصدی و تعداد افراد دارای مدرک دکترا و حوزوی نیز ثابت مانده است.
وی با بیان اینکه منتخبان جوان شورا در این دوره افزایش یافته اظهار کرد: آمارها به این معنی است که شوراهایی جوان تر و کارشناسی تر را در این دوره خواهیم داشت.
صدیقی در ادامه گفت: 124 نفر دارای شغل آزاد، 123 نفر کارمند، 98 نفر فرهنگی، 38 نفر بازنشسته، 13 نفر بیکار، 11 نفر کشاورز، هفت نفر استاد دانشگاه، سه نفر وکیل، 2 نفر پزشک، 2 نفر روحانی و یک نفر نظامی به دوره پنجم شورای شهر استان راه یافته اند.
وی با تاکید بر لزوم آموزش به منتخبان شورای شهر گفت: در یک ماه اخیر همه اعضای شوراها به جز سه شهر استان در این کارگاه های آموزشی شرکت کردند.
صدیقی افزود: دوره های آموزشی در آبادان به دلیل تایید نشدن شورا در زمان برگزاری کلاس ها، منصوریه از توابع بهبهان به دلیل تایید نشدن انتخابات شورا و کلانشهر اهواز به دلیل متفاوت بودن قوانین حاکم بر آن برگزار نشده که در آینده برگزار می شود.
بر اساس این گزارش، خوزستان دارای 76 شهر است.
کارشناسان کاهش سهم زنان در شورای شهرهای خوزستان را نگران کننده دانسته اند. در دوره پنجم شورا در مراکز شهرستان ها به جز اندیمشک که 2 زن موفق به ورود به شورای این شهر شدند، در رامهرمز، کارون و حمیدیه هر کدام یک زن به شورای شهر راه پیدا کرد و در سایر شهرها نیز زن ها از راه یابی به لیست های اصلی بازماندند. چنانکه در هر کدام از شوراهای اهواز، آبادان، مسجدسلیمان، بهبهان و باغملک، یک زن به عنوان عضو علی البدل انتخاب شده و در دزفول، خرمشهر، هویزه، سوسنگرد، هفتکل و رامشیر نیز هیچ زنی به شورای شهر راه نیافته است.
این در حالیست که در کشور اگر چه آمارها از کاهش 36 درصدی حضور زنان در دوره پنجم شوراهای شهر و روستا حکایت دارد اما در برخی شهرها زنان توانسته اند حضور چشمگیر داشته باشند. به طور مثال پیروزی 415 زن در شوراهای شهر و روستا در استان سیستان و بلوچستان شگفتی ساز شده و شورای شهر تهران با ورود 6 زن برای نخستین بار رکورد شکنی کرده است. در اردبیل، شهرکرد و بندرعباس نیز زنان توانستند جایگاه نخست رای آوری را به دست آورند.
بر اساس سرشماری سال 95 جمعیت زنان در خوزستان 2 میلیون و 321 هزار و 835 نفر، معادل 49.3 درصد جمعیت استان است.


7151/6002
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.