حسن چرغنده دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ساعت 7:30 دقیقه روز دوشنبه فرایند رها سازی پنج میلیون متر مکعب آب از سد کوثر به صورت موجی برای رفع مشکلات آب شرب در هندیجان آغاز شده است.
وی گفت: چنانچه سردهنه نهرهای سنتی در شهرستان های بالادست هندیجان بسته باشد، این آب در مدت 48 ساعت به پشت سد آسک هندیجان خواهد رسید.
چرغنده ادامه داد: رهسازی این حجم آب با میانگین 18 مترمکعب در ثانیه تا روز پنجشنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت و پس از آن دریچه های سد بسته خواهد شد.
رئیس اداره آب و فاضلاب شهری هندیجان افزود: پارسال 55 میلیون مترمکعب آب برای مصرف شرب این شهرستان در پنج مرحله رهاسازی شد ولی به دلیل برداشت بی رویه در بالادست برای مصرف کشاورزی در سه مرحله آن هیچ آبی برای مصرف شرب به هندیجان نرسید.
وی افزود: این آب برای مصارف شرب رهاسازی می شود و نباید در شهرستان های بالادست هندیجان با آن هندوانه و نشا کاری برنج صورت گیرد.
چرغنده، با تاکید بر لزوم حفظ و صیانت از آب رها سازی شده ادامه داد: بخشی از آب مورد نیاز هندیجان از رودخانه زهره و دریاچه سد آسک تامین می شود ولی هم اکنون رودخانه در مقابل روستاهای هندیجان خشک، و آب سد آسک نیز به حداقل و غیرقابل برداشت رسیده و رسیدن آب رهاسازی به این شهرستان برای پر کردن این منابع لازم و ضروریست.
وی ادامه داد: برداشت از آب رودخانه نیز به دلیل خشک شدن بستر در بالادست، راکد شدن آب موجود و پیشروی آب دریا در رودخانه ناشی از جزر و مد، به حداقل رسیده و کیفیت مناسبی برای شیرین سازی ندارد تا حدی که از ظرفیت پنج هزار متر مکعبی دستگاه آب شیرین کن تنها از 2 هزار متر مکعب استفاده می شود.
وی گفت: کاهش محسوس آب در رودخانه هندیجان باعث بروز رفتارهای غیر قابل پیش بینی از رودخانه می شود و نباید اجازه داد با برداشت بی رویه برای مصرف کشاورزی در شهرستان های بالادست هندیجان ورودی آب آن به صفر و سلامت مردم در خطر قرار گیرد.
شهرستان هندیجان با 38 هزار نفر جمعیت در جنوب خوزستان قرار گرفته و دارای 9 هزار و 500 مشترک آب است.
سد کوثر در فاصله ی 60 کیلومتری شمال غربی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و سال 1383 به بهره برداری رسید.
7163 /6037
خبرنگار: عبدالحسن محسنی نژاد ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.