به گزارش ایرنا احمد مطیعی شنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان با موضوع بررسی و اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص آتش سوزی های اخیر، اظهار کرد: مجموع آتش سوزی جنگل در کشور 21 هزار و 25 هکتار بوده که پنج هزار و 322 هکتار از آن در خوزستان اتفاق افتاده است و این رقم مطلوبی نیست و برای خوزستانی ها نکته منفی محسوب می شود.
وی افزود: بیشترین آتش سوزی در جنگل ها بوده و این استان در سال های اخیز همیشه در زمره پنج استان نخست کشور قرار داشته است.
مطیعی با بیان اینکه مناطق بحرانی و مستعد آتش سوزی در خوزستان شناسایی شده است بیشترین نقاط بحرانی در این زمینه در شمال و شرق خوزستان قرار دارد که بر اساس ماده 47 قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع وظایف همه دستگاه ها مشخص است و برای جلوگیری از این عرصه ها باید اقداماتی صورت گیرد.

*دادگاه بی نتیجه برای قانون شکنان
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این نشست گفت: هفته گذشته طی دو آتش سوزی 32.5 هکتار از جنگل های حفاظت شده دچار آتش سوزی شده است.
احمدرضا لاهیجان زاده افزود: این آتش سوزی ها به احتمال قریب به یقین ناشی از سرایت آتش سوزی های مزارع اتفاق افتاده است.
وی با انتقاد از بی نتیجه ماندن پرونده های آتش سوزی جنگل ها و مناطق حفاظت شده اظهار کرد: هفته گذشته 40 کشاورز به دلیل سوزاندن کاه و کلش مزارع به دادگاه معرفی شده اند، اما می دانیم که این پرونده ها نیز همچون گذشته نتیجه ای در برندارد و این متخلفان تبرئه می شوند.
لاهیجان زاده با بیان اینکه آموزش های ترویجی جهاد کشاورزی برای جلوگیری از آتش زدن کاه و کل مزارع کارساز نبوده، گفت: در روزهای اخیر شاهد بودیم که مسیر اهواز تا ملاثانی، اهواز تا خرمشهر، شوش و مسجدسلیمان اقدام به آتش زدن مزارع می کنند که این مساله علاوه بر آلودگی هوا باعث از بین رفتن خاک نیز می شود، بنابراین جهاد کشاورزی باید اقدام تنبیهی نیز برای این کشاورزان اعمال کند.
وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت مردم برای مهار آتش سوزی در منابع طبیعی اظهار کرد: تنها در بخش الوار گرمسیری 300 نفر از دوستداران محیط زیست داوطلب شده اند که در مهار آتش سوزی همکاری کنند که این افراد نیاز به حداقل تجهیزات دارند.

*آتش در مزارع ممنوع
قائم مقام مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز در این نشست با اشاره به ممنوعیت آتش زدن کاه و کلش در مزارع بر اساس قانون مصوب اخیر، گفت: بیشترین آتش سوزی جنگل در خوزستان در خرداد ماه رخ می دهد که ناشی از سرایت آتش سوزی در مزارع به جنگل هاست.
احمد رئیس زاده شرایط اقلیمی و گرما در هشت ماه از سال در خوزستان را از علل افزایش حریق در این استان عنوان کرد و گفت: بیشه زارها در 6 شهر استان شامل امیدیه، بهبهان، شوش، دزفول، شوشتر و رامهرمز همچنین جنگل های طبیعی در هشت شهرستان شامل اندیکا، مسجدسلیمان، لالی، باغملک، دزفول، اندیمشک، بهبهان و ایذه و جنگل های دست کاشت در شهرستان های هندیجان، شوش، رامهرمز، بهبهان، دشت آزادگان و اهواز بیشتر در معرض خطر حریق هستند.
وی با اشاره به عوامل انسانی و طبیعی که باعث آتش سوزی در منابع طبیعی می شود اظهار کرد: به وسیله آموزش و ارائه راهکارهای درست می توان عوامل انسانی حریق را تا حد بسیاری کاهش داد.
رئیس زاده تاکید کرد: به دلیل شرایط آب و هوایی خشک، ارزش یک اصله درخت در خوزستان از ارزش 100 اصله درخت در شمال کشور بیشتر است و این مساله می طلبد که حفاظت بیشتری از جنگل های استان صورت گیرد.
وی اظهار کرد: با توجه به تکرار آتش سوزی در نقاط خاص در استان، باید پایگاه های اطفای حریق در این نقاط راه اندازی شود.
بر اساس این گزارش، خوزستان دارای 970 هزار هکتار جنگل طبیعی و 63 هزار هکتار جنگل دست کاشت است.
7151/6002
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.