به گزارش ایرنا مسعود صدری دوشنبه در نشست ذیحسابان( ناظر حین خرج دستگاه های دولتی) و مدیران مالی دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی خوزستان در دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: امسال علاوه بر تکالیف قانونی بودجه سال 1396 و ضوابط اجرایی آن، شروع برنامه ششم توسعه نیز هست که لازم است با چشم اندازی دقیق به این موضوعات و با اتکا به قوانین و مقررات وضع شده و به تبع آن آئین نامه ها و دستوراتی که ابلاغ می شود، افق کاری روشنی را داشته باشیم.
وی گفت: در اداره کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان در کنار برش هر معاونت به طور جداگانه، برش استانی انجام شده و سهم استان از برنامه ششم توسعه مشخص شده است.
صدری ادامه داد: انتظار داریم که مواد قانونی اختصاصی هر دستگاه در بحث مالی که استخراج می شود، در اختیار رئیس دستگاه قرار بگیرد و به ما ارائه شود تا رئیس هر دستگاه بداند چه ماموریت هایی به معاونت مربوطه محول کرده و ما هم ضمن ظرفیت شناسی مباحث و قوانین را با دستگاه مربوطه مرور کنیم و جلسات مفصل کارشناسی برگزار کنیم تا درک مشترکی از قوانین داشته باشیم.
صدری همچنین درادامه با اشاره به نقش ذیحسابان در رسیدگی به اجرای برنامه های ششم توسعه و برنامه های اقتصادی در خوزستان گفت: در تبادل فکری ذیحسابان با مدیران اجرایی، نقش آنان را به عنوان یک قدرت نرم و بازدارنده می شناسیم، یعنی ذیحسابان باید دستگاه را به شکلی هدایت کنند تا ضمن انتخاب کوتاه ترین راه رسیدن به تحقق اهداف، از هرگونه خطر احتمالی و مغایرت قانونی به دور باشند و این قدرت بازدارندگی به عنوان فرهنگ سازمانی ما است.
وی اضافه کرد: نقش واسط مدیرکل با ذیحساب در دستگاه اجرایی توسط معاون توسعه مدیریت و منابع هموار و برقرار می شود و در دستگاهی که معاون هماهنگ کننده و تبادل نظر کننده وجود دارد، معمولا مشکلات در حداقل رخ می دهد و جاهایی که معاونت نقش واسط خود را به خوبی ایفا نمی کند، دچار چالش اساسی هستیم.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان با اشاره به مشکلات موجود در نظارت مالی گفت: مشکلاتی در حوزه خرید خودرو توسط دستگاه های اجرایی موضوع کمیسیون ماده 2، همچنین در بحث ظرفیت های سرمایه گذاری و واگذاری پروژه های نیمه تمام دستگاه های اجرایی داریم که امیدواریم با تعامل با دستگاه های اجرایی این قیبل مشکلات حل شود.
صدری با تاکید بر حمایت قانونی از همکاران ذیحساب و مدیران مالی افزود: تا جایی که ذیحسابان تعامل خوب و سازنده با دستگاه های اجرایی دارند، ما نیز حامی و در کنار آنها هستیم.البته ذیحسابان باید ما را درجریان موضوعات و مشکلات مختلف دستگاه های محل خدمت خود قرار دهند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوزستان با اشاره به اینکه سامانه سادا (سامانه اموال دستگاه های اجرایی )یکی از محورهای اساسی اقتصاد مقاومتی و یکی از ظرفیت های مولد سازی دارایی های دولتی است، بر ضرورت غفلت نداشتن از سامانه سادا در بین ذیحسابان تأکید کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز نیز اظهار کرد: بیشتر مدیران اجرایی می پندارند، نگاه مدیران مالی مجموعه دستگاه ها نه تنها نگاه بخشی، بلکه زیر بخشی است و حوزه را به صورت تفکیک شده می بینند در صورتی که نگاه ما، باید جامع باشد، چون همه ما بخشی از یک سازمان هستیم که قرار است خروجی مطلوبی داشته باشد.
اسماعیل ایدنی گفت: متاسفانه گاهی شاهد فسادهای مالی بوده ایم و نگرانی مدیران مالی و ذیحسابان در این موارد به جا است، اما این نگرانی نباید وسواس گونه و بیمار گونه باشد و نباید با سیستم، انقباضی رفتار کنیم که در عمل جلوی توسعه کشور را می گیرد.
وی با اشاره به نقش ذیحسابان در توسعه کشور، افزود: نقش مدیریت مالی فقط نقش صیانت از منابع و انطباق با قوانین نیست، بلکه ذیحساب و مدیر مالی خودش باید راهکار بدهد تا معضلات سیستم را حل و به توسعه نیز کمک کند.
ایدنی اضافه کرد: حوزه مالی در دستگاه های اجرایی فقط مدیریت هزینه نیست، بلکه باید مدیریت تامین منابع هم باشد تا راه های خلاقانه تامین منابع درون سیستم را نشان دهد.
در این نشست ذیحسابان (ناظر حین خرج دستگاه های دولتی) و مدیران مالی دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی خوزستان شرکت داشتند.
7158/ 6037
خبرنگار: زینب فرحانی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.