به گزارش ایرنا نشست هیات کارشناسی اعزامی از ایالت 'باواریا' آلمان و تعدادی از مسئولان خوزستانی، یکشنبه در سالن جلسات حفاظت محیط زیست خوزستان برگزار شد.
در این نشست مقرر شد یک طرح آزمایشی با هدف کاهش مصرف آب در طرح نهالکاری در کانون های ریزگرد در خوزستان اجرا شود.
در این نشست یکی از انواع 'سوپر جاذب ها' که محصول یکی از شرکت های این ایالت است، معرفی و مقرر شد قرارداد اجرای طرح استفاده از این محصول در نهالکاری، با همکاری سازمان آب و برق خوزستان و منابع طبیعی استان به اجرا درآید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در حاشیه این نشست در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: این نشست پیرو تفاهم نامه پارسال سازمان حفاظت محیط زیست ایران و وزارت محیط زیست آلمان و با دعوت وزارت اقتصاد و انرژی و وزارت محیط زیست ایالت باواریای آلمان، بازدیدهایی از فناوری های این ایالت در زمینه محیط زیست انجام شده است.
احمدرضا لاهیجان زاده افزود: شرکت اوم ولت کلاستر (UmweltCluster) یکی از شرکت های این ایالت و فعال در زمینه محیط زیست است که 200 شرکت زیرمجموعه دارد و 80 دانشگاه نیز آن را پشتیبانی می کنند و نمایندگان این شرکت سه روز است که برای بررسی زمینه های همکاری با خوزستان، در اهواز به سر می برند.
وی با اشاره به محصول 'سوپرجاذب آب' تولید این شرکت که در نشست امروز معرفی شد، اضافه کرد: این شرکت مدعی است که این محصول، مصرف آب را 80 درصد کاهش می دهد و قابلیت استفاده از مناطق بیابانی را دارد که در کشورهای حوزه خلیج و استرالیا نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
لاهیجان زاده اظهار کرد: این کارشناسان در مدت حضور خود در خوزستان از شرایط اقلیمی و کانون های ریزگرد در اهواز (کانون های شنی در غرب و کانون های رسی در شرق) دیدن کرده و قرار است در طرح نهالکاری، به صورت آزمایشی اجرا کنند.
وی افزود: قرار شد سه تا پنج طرح پایلوت در سطح یک هکتار در نقاط مختلف استان و با شرایط آب و هوا و خاک متفاوت اجرا شود و در صورت موفقیت آمیز بودن این آزمایش ها از این محصول در سطح بیشتر استفاده شود.
به گفته وی، قرارداد تحقیقاتی با شرکت آلمانی بعد از مشخص شدن جنبه های همکاری و مالی منعقد می شود.
لاهیجان زاده همچنین گفت: 'سوپر جاذب آب' در کشور نیز تولید شده که برخی از آنها به مشکلاتی خورده و برخی هنوز در مرحله آزمایشی است.

*باغ بوتانیک در خوزستان
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین با اشاره به نشست شب گذشته این هیات کارشناسی آلمانی با شریعتی استاندار خوزستان، گفت: در این نشست استاندار پیشنهاد اجرای 'باغ بوتانیک' در استان با همکاری متخصصان را مطرح کرد که مورد استقبال این هیات قرار گرفت و آنها اعلام آمادگی کردند در صورت جانمایی، طرح را اجرا کنند.
وی افزود: این طرح نیز قرار شد با همکاری منابع طبیعی و سازمان آب و برق خوزستان اجرا شود و در صورت سازگاری، در سطوح بیشتری استفاده شود.
لاهیجان زاده با اشاره به تاکید استاندار بر توسعه پایدار و حفظ تولیدات کشاورزی و اشتغال در استان اظهار کرد: با توجه به کاهش آورد رودخانه های استان در 10 سال اخیر، تغییرات اقلیم، خشکسالی، برداشت آب بی رویه و طرح های انتقال آب، حفظ منابع آبی بسیار حائز اهمیت است، بنابراین هر نوع تکنولوژی که باعث کاهش مصرف و افزایش راندمان آب به ویژه در زمینه کشاورزی باشد، مورد استقبال است.
وی افزود: این هیات علمی آلمانی برای تبادل علمی، فنی و کارشناسی اعلام آمادگی کرده و تمایل دارند در تمام حوزه های مرتبط با محیط زیست، کاهش مشعل های نفتی، پسماندهای خطرناک، کشاورزی، صنعتی، تصفیه خانه های فاضلاب و انرژی های نو طرح های مشترک اجرا کنند.
'سوپرجاذب ها'، سال هاست که در کشورهای پیشرفته، بعنوان محصولی مطمئن در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفته اند. این محصول در کنار ریشه گیاه و در داخل خاک قرار داده شده و پس از آبیاری، آب فراوانی را در خود جذب می کند. هنگامی که آبیاری به اتمام رسید و پس از مدتی رطوبت خاک در اثر فرونشست و تبخیر از بین رفت، ریشه گیاه، آب جذب شده در ساختار این سوپر جاذب ها را با جذب اسمزی به صورت هوشمند دریافت می کند.
طرح نهالکاری در کانون های ریزگرد اطراف اهواز، از بهمن 95 آغاز شده و مرحله نخست آن فروردین ماه، با پایان فصل درختکاری در خوزستان، به اتمام رسیده است.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشار دهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.