معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور شامگاه روز گذشته در نشست با سازمان های مردم نهاد استان خوزستان اظهار کرد: سازمان های مردم نهاد در اجرای پروژه ها مشارکت و سهم داشته باشند و در اجرای سیاست ها نیز پیشنهادات خود را ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، معصومه ابتکار افزود: یکی از مصوبات مهم دولت، سیاست گذاری در شورای برنامه ریزی بود که در شورای برنامه ریزی استان مقرر شد که شبکه سازمان های مردم نهاد محیط زیست نیز عضو کارگروه باشند و حق رأی هم دارند. این عضویت برابر با مشارکت در اجرای سیاست ها و مصوبات است.

ابتکار بیان کرد: تقاضا می کنم تا در کارگروه های دیگر نیز سازمان های مردم نهاد را عضو کنند. استاندار خوزستان در هر کدام از کمیته های مرتبط از سازمان های مردم نهاد دعوت شده و شبکه سازمان های مردم نهاد نماینده داشته باشند. این رویکرد دولت یازدهم بوده و در این زمینه تدوین آیین نامه اجرایی که امکان ثبت شبکه را فراهم کرد خیلی مهم بوده و تلاش های ما کماکان ادامه دارد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید، دولت محیط زیست است، بیان کرد: دولت یازدهم برای سیاست گذاری در موضوعاتی مثل انتقال آب و سدسازی یک رویکرد جدی را اتخاذ و ارزیابی زیست محیطی را نهادینه کرد که در حال حاضر به صورت فرآیندی بسیار جدی در مورد تمام طرح های مهم کشور اجرا می شود.

ابتکار عنوان کرد: در دولت یازدهم هیچ مجوزی برای انتقال آب سرشاخه های کارون صادر نشده است. یک دلیل مهم آن هم بحث ارزیابی زیست محیطی و جدی گرفتن آن هست. ۱۷۸ پروژه داریم در کشور داریم که مجوز زیست محیطی ندارند و شروع شدند. بیش از ۸۰ درصد این طرح ها عملیاتی شده که آنها را به دولت ارائه داده ایم.

وی اظهار کرد: مداخله در سرچشمه های رودخانه های کارون خیلی زیاد بوده ولی به دوره های گذشته برمی گردد. البته در این بین خشکسالی های متمادی نیز در وضعیت رودخانه کارون تأثیر گذاشته است. در شرایطی که این سال کشور نزدیک به نرمال بارندگی است ولی خوزستان ۵۲ درصد زیر نرمال بارندگی هست. باید برای این موضوع برنامه ریزی کرده و البته با آن سازگاری داشته باشیم.

بهره وری پائین در مصرف آب کارون

ابتکار تصریح کرد: آمار نشان می دهد که ۶۶ درصد آب کارون در خوزستان با بهره وری پایین مصرف می شود. الگوی کشاورزی در همه کشور باید اصلاح شود و خوزستان هم از این ماجرا مستثنی نیست.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزی ما باید با محیط زیست سازگار شود، گفت: توجه به استفاده صحیح از آب مسئله بسیار درستی است که خیلی خوب روی آن کار می شود. احیای رودخانه کارون از موضوعات مهم و مورد اهمیت برای دولت یازدهم بود. دو جلسه شورای عالی آب به احیای رودخانه کارون اختصاص داشته و برنامه احیای کیفی این رودخانه تصویب شده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: تصفیه خانه شهر اهواز ماه آینده راه اندازی می شود و کارهای بسیاری در این دوره برای احیای رودخانه کارون انجام شده که از آن جمله می توان به تجهیز بیمارستان های اهواز به تصفیه خانه صنعتی اشاره کرد.

احیای ۸۰ درصد هورالعظیم

ابتکار عنوان کرد: انتظار داشتم که مدیرکل محیط زیست خوزستان همه سازمان های مردم نهاد محیط زیست را در بهمن و اسفند ماه سال گذشته برای بازدید از تالاب هورالعظیم می برد. تالاب هورالعظیم به صورت قطعی بیش از ۸۰ درصد احیا شده و دیگر مانند سال ۹۲ کانون گرد و غبار نیست ولی استان هنوز ۴۰۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار در اهواز، هندیجان و رامشیر دیگر دارند.

وی با اشاره به اینکه چهار و نیم میلیارد مترمکعب آب شیرین به کرخه وارد شده است، بیان کرد: جهاد کشاورزی عملیات عظیمی برای مقابله با کانون های ریزگرد انجام می دهد.

ابتکار در خصوص مسئله ریزگردها در خوزستان نیز گفت: ۲۷ مورد واقعه گرد و غبار در سال آبی ۹۶-۹۵ در خوزستان داشتیم که منشأ چهار مورد از آنها داخلی و مابقی نیز خارجی است. متأسفانه کشور عراق شرایط ناپایداری داشت و این اواخر برای همکاری اعلام آمادگی کرد تا توافق اجرایی را به زودی داشته باشیم و برای بهبود شرایط در سطح کشور عراق هم افزایی کنیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بیان کرد: مسئله بین المللی کردن موضوع گرد و غبار را در سطح سازمان ملل پیگیری و حتی چند روز پیش هیئتی از ژاپن برای توان افزایی برای حل معضل گرد و غبار در این استان حضور پیدا کردند.

ابتکار در خصوص تنگی نفس مردم در مواجه با اولین باران پائیزی بیان کرد: در سال ۹۲ حدود ۱۷ هزار نفر در اولین بارندگی پاییزه در خوزستان به درمانگاه ها مراجعه کردند و سال بعد این عدد به نزدیک ۲۰ هزار نفر و سال ۹۴ نیز افزایش پیدا کرد. از سال ۹۳ مطالعات را شروع و عوامل متعدد را با همکاری وزارت بهداشت مورد بررسی و مطالعه قرار دادیم و با هرس درختان کنوکارپوس هم به نتیجه مطلوبی رسیدیم.

توزیع بنزین یورو۴ در خوزستان

وی با اشاره به اینکه برنامه های زیادی برای حل مشکلات زیست محیطی در خوزستان اجرا شد، عنوان کرد: در حال حاضر در شهرهای شادگان، خرمشهر، آبادان و اهواز بنزین یورو چهار توزیع می شود. همچنین نیروگاه رامین دیگر مثل سایر نیروگاه ها به اندازه بالا مازوت نمی سوزاند.

ابتکار اظهار کرد: طرح آماک نیز یکی از موفق ترین و مهمترین طرح های وزارت نفت در طول تاریخ این وزارتخانه در راستای توجه به مسائل زیست محیطی است که هفت هزار و ۵۰۰ تن آلایندگی را به صورت روزانه از سطح هوا جمع آوری می کند که عمدتا گوگرد بود. البته وزارت نفت کارهای بسیار بیشتری را باید برای خوزستان انجام بدهد ولی اجرایی شدن طرح آماک بسیار ارزشمند و مهم است. امروز چندین طرح را در ماهشهر مورد بازدید قرار دادیم که همه اذعان داشتند پافشاری های دولت باعث راه اندازی سیستم های تصفیه صنعتی شده است.

بهره برداری سیاسی از مسئله ریزگردها

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست عنوان کرد: در خوزستان ۴۵۰ هزار کانون گرد و غبار داریم و سال هاست که این اتفاق در خوزستان رخ داده و سال ها به آن بی توجهی می شد ولی دولت یازدهم توجه ویژه ای به حل آن داشته است. از اینکه گروه های خاص سیاسی از عواطف، آلام و رنج های مردم خوزستان بهره برداری سیاسی کردند خیلی جای تأسف داشته در صورتی که در دوره ای که خودشان مسئولیت داشتند کمترین توجه را به این موضوع معطوف کردند.

ابتکار گفت: امیدواریم برای حل مشکلات این استان راهکارهایی علمی و کارشناسانه ارائه دهیم. خداوند را شاکریم که فضای امنیت در دولت یازدهم برقرار هست ولی فضا امنیتی نیست و حتی منتقدان امکان بیان انتقادات خود را دارند. حتی کسانی که به رئیس جمهور اسائه ادب کردند هیچ کدام تحت پیگرد قرار نگرفته و دولت فضای آزاد نقد و طرح مشکلات را فراهم کرده و رئیس جمهور پای حقوق شهروندی خود ایستاده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.