به گزارش ایرنا احمد مطیعی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اهواز در مصلای مهدیه این شهر به مناسبت هفته منابع طبیعی، اظهار کرد: بر اساس قانون طبیعت، هر گونه تخریب و جنگ با طبیعت منجر به بازخورد و عکس العمل آن می شود و این مساله در تخریب منابع طبیعی خوزستان به خوبی قابل مشاهده و اثبات بوده و اکنون طبیعت به جنگ ما آمده است که طوفان های گرد و خاک نشانه آن است.
وی با بیان اینکه آثار تخریب منابع طبیعی در خوزستان بیش از سایر نقاط کشور ملموس است افزود: در دهه های گذشته آثار تخریب منابع طبیعی تنها به صورت سیل خود را نشان می داد و روستائیان، عشایر و زمین های کشاورزی را با خسارت مواجه می کرد، اما امروز تبعات آن متوجه همه افراد جامعه است.
مطیعی ادامه داد: منشاء گرد و خاک در گذشته از کانون های خارجی بوده اما از سال 90 تاکنون کانون های داخلی نیز در شکل گیری این پدیده موثر بوده اند.
وی مجموع مساحت شن زارها و کانون های ریزگرد در خوزستان را 700 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: در این استان حدود 350 هزار هکتار شن زار و کانون فرسایش بادی وجود دارد که در بستان، شوش، سوسنگرد، اهواز و امیدیه (از شمال غرب تا جنوب غرب استان) قرار دارد و این شن زارها منشاء گرد و خاک محلی بود که در استان اتفاق می افتاد.
مطیعی با اشاره به تفاوت پدیده ریزگردها و گرد و خاک محلی در خوزستان، اظهار کرد: در این استان 350 هزار هکتار نیز کانون های داخلی ریزگرد وجود دارد که 50 هزار هکتار از آن در تالاب هورالعظیم، 45 هزار هکتار در جفیر تا شلمچه، 12 هزار هکتار در شمال شرق اهواز، 112 هزار هکتار در جنوب شرق اهواز تا تالاب شادگان و 130 هزار هکتار در ماهشهر و هندیجان قرار دارد.
وی ادامه داد: در بهمن 93، سال 94 و بهمن امسال شدیدترین طوفان های گرد و خاک را در خوزستان شاهد بودیم که منشاء آنها کانون های داخلی و بیشتر در جنوب شرق اهواز بوده است.
وی با اشاره به محقق شدن حدود 30 درصد بارندگی در استان، اظهار کرد: طرح های عمرانی، کشت های غیر مجاز و برداشت بی رویه از منابع آبی باعث تشدید کانون های گرد و غبار در استان شده است.
وی اضافه کرد: دولت اعتبارات مناسبی برای اجرای طرح های مقابله با گرد و غبار اختصاص داده و وزیر جهاد کشاورزی نیز هفته ای دو سه روز به استان سفر می کند و عملیات اجرایی را مدیریت می کند.
وی با اشاره به خشک شدن تالابهای استان افزود: برای بازگرداندن آب و رطوبت به مراتع و عرصه هایی که در این سال ها خشک شده اند از برنامه هاست.
وی گفت: منابع طبیعی از سال 91 تا کنون 25 هزار هکتار عملیات بیابان زدایی انجام داده اما با توجه به وسعت کانون ها این امر به تنهایی از عهده اداره منابع طبیعی برنمی آید.
وی گرد و خاک در خوزستان را همانند جنگ تحمیلی هشت ساله توصیف کرد و افزود: برای مقابله با گرد و خاک، باید همانند جنگ همه نیروها بسیج شوند و اکنون بسیج و سپاه فراخوان کرده ایم و دست یاری به سوی کارشناسان و متخصصان و گروه های مردمی و سمن ها دراز میکنیم تا در طرح های مقابله با گرد و غبار مشارکت کنند.
وی تاکید کرد: ریشه کن کردن گرد و غبار در کوتاه مدت امکان ندارد، زیرا این پدیده طی سال های زیادی اتفاق افتاده است، بنابراین یک برنامه مدون برای مقابله با گرد و خاک باید اجرایی شود.

*160 میلیارد ریال کمک نیکوکاران به مددجویان
مدیرکل کمیته امداد خوزستان نیز در سخنرانی پیش از نماز جمعه این هفته اهواز گفت: نیکوکاران خوزستانی در 11 ماهه امسال 160 میلیارد ریال به مددجویان کمیته امداد کمک کرده اند.
مرتضی موصلی تعداد مددجویان زیر پوشش کمیته امداد استان را 101 خانوار عنوان کرد و افزود: 60 درصد از آن را زنان سرپرست خانوار تشکیل می دهند که 45 هزار زن به دلیل فوت همسر و بیکاری وی تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: بخش زیادی از زنان نیز به دلیل طلاق که اغلب به دلیل اعتیاد همسر بوده و تعدادی نیز به دلیل بیماری به مددجویان این کمیته پیوسته اند.
موصلی اظهار کرد: 32 هزار نفر از نیکوکاران خوزستانی در قالب طرح اکرام ایتام با کمیته امداد همکاری کرده اند.
وی همچنین با اشاره به مشارکت خوب خوزستانی ها به ویژه روستائیان در پرداخت زکات گفت: بیش از 80 واحد مسکونی با استفاده از زکات برای ایتام ساخته شده است.
موصلی افزود: هشت هزار خانوار کمیته امداد فاقد مسکن هستند و امسال ساخت یک هزار و 450 واحد مسکونی آغاز شده است.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشاردهنده :کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.