به گزارش ایرنا سیدضیاء هاشمی سه شنبه در نخستین کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول افزود:رشد علمی کشور از سال 2014 میلادی روند رو به رشد جدیدی را بدست آورد که این رشد مرهون تلاش علمی تمام دانشگاهیان است.
وی با بیان اینکه در پی این حرکت تحرکی جدید در روند روبه رشد دانشگاه در کشور شاهد هستیم اظهار کرد:ارتقاء جایگاه و منزلت نهاد اجتماعی دانشگاه در سطح جامعه مهم و حایز اهمیت است که برای تحقق این هدف ناچاریم از موضع بین المللی و نگاهی بیرونی به دانشگاه های بومی و بین المللی نظر افکنیم و رتبه علمی و جایگاه علمی دانشگاه ها را ارزیابی کنیم.
هاشمی گفت:در این ارزیابی دانشگاه جندی شاپور سهمی سنگین در اعتلای علمی و دانشگاهی در یک ارزیابی آکادمیک دارد .
وی همچنین به اهمیت برگزاری کنگره بین المللی جندی شاپور اشاره کرد و اظهار داشت:این کنگره در پی آن است که تصویر دانشگاه را در ایران زمین و تصویر ایران زمین را به پیشینه و ریشه عمیق دانشگاه اصلاح کند زیرا پیشینه دانشگاه در ایران به یک سده اخیر محدود نمی شود و به بیش از 17 قرن می رسد در حالی که قدمت مهمترین دانشگاه غرب حداکثر به چند قرن بر می گردد.
وی ایران زمین را مهد دانشگاه و رشد علمی و فرهنگی دانست و گفت:دانشگاه جندی شاپور دزفول از 1800 سال پیش و 800 سال پیشتر از قدیمی ترین دانشگاه اروپا به میزبانی دانشجویان و اساتید از اقصی نقاط دنیا پرداخت و این نشان می دهد که تکلیف ما نیز در این حوزه بسیار دشوار است .
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری تقویت افزود:هویت ایرانی اسلامی با احیا و معرفی آثار علمی و فرهنگی و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس ملی از جمله اهداف کنگره بین المللی جندی شاپور می باشد که نسل جوان ، دانشجو ، نخبگان و اقشار مختلف جامعه باید به مفاخر علمی ، فرهنگی و دینی خود افتخار کنند.
وی افزود:فرآیند هویت یابی که در صدر تقویت هویت ایرانی اسلامی می باشد روندی پیچیده و دقیق است که در این کنگره مورد توجه و برنامه ریزی قرار گرفته و اگر بخواهیم در فرهنگ سازی توفیقی کسب کنیم راهی جز بهره گیری از روش های علمی و اتکای به داشته ها نداریم .
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری ، تاریخ ، موفقیت ها ،خاطرات و دستاوردهای برتر را از عناصر هویت بخش ملی دانست وگفت:جندی شاپور یکی از مهمترین داشته های تاریخی ،علمی و فرهنگی و هویت بخش ما محسوب می شود و باید دانست بدون بهره گیری از رویکرد علمی ،برنامه های فرهنگی و تبلیغی تلاشی کم بهره خواهد بود و با تبلیغ و حرف کارهای فرهنگی پیش نمی رود لذا باید کوششی پیگیر ،هدفمند و عالمانه داشته باشیم که برگزاری این کنگره در همین راستا می باشد.
وی ابراز امیدواری کرد این کنگره مفید واقع شود و دغدغه اعتلای فرهنگی ما را سامان بخشد و به نتیجه برساند زیرا تبلیغ ، تشریفات و تمجید در این حوزه اثرگذار نیست و نیاز به یک اقدام علمی فرهنگ ساز دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری به جایگاه رفیع دزفول و جندی شاپور در پیشینه علمی دنیا اشاره کرد و گفت:انتظار می رود همانگونه که مسئولان کشوری و استانی در برگزاری این کنگره تلاش و حمایت های بی دریغی نشان دادند ،‌دزفول نیز به عنوان یکی از کانون های آکادمیک دنیا معرفی شود و این کنگره آغازگر این امر باشد.
هاشمی افزود: کنگره جندی شاپور باید بتواند دزفول را به عنوان یکی از کانون های آکادمیک جهان معرفی کند.
اولین کنگره بین المللی جندی شاپور با سخنرانی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری روز سه شنبه در دزفول آغاز شد.
این کنگره روز چهارشنبه نیز با سخنرانی دکتر علی اکبر ولایتی و دیگر شخصیت های ملی در دزفول ادامه می یابد.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.