به گزارش ایرنا محمدحسن طالبیان روز سه شنبه در کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول در سالن آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول ،ایران را جزو چهار تمدن مهم جهان دانست و گفت:ایران 10 هزار سال سابقه تمدنی دارد که استان خوزستان جایگاه ویژه ای در شکل گیری این تمدن دارد و شناخت ایران بدون خوزستان امکان ندارد.
وی افزود:در کاوش های محدودی که در استان خوزستان انجام شده سه اثر چغازنبیل، شوشتر و شوش ثبت جهانی شده اند و مجموعه ساسانی دزفول نیز در فهرست موقت جهانی شدن قرار دارند .
معاون سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور اضافه کرد :در کشوری هستیم که به علت تنوع جغرافیایی،فرهنگی و تاریخی ظرفیت های بسیاری در حوزه تاریخی وجود دارد ولی مردم کشورمان با این آثار آشنایی ندارند لذا همه موظف ایم این آثار را معرفی و از آنها محافظت کنیم زیرا ارائه بودجه و مدیریت یکهزار و 200 اثر تاریخی در کشور نمی تواند توسط یک دستگاه به تنهایی انجام شود و همه دستگاه های اجرایی باید در این حوزه یاریگر باشند.
وی ضمن تقدیر از تلاش پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس برای جذب 10 میلیارد اعتبار برای مجموعه جندی شاپور دزفول گفت:جندی شاپور یکی از شهرهای مهم ساسانی است که از آن بی خبریم به همین دلیل کاوش هایی در این محوطه آغاز شده و آثار مختلفی نیز پیدا شده که حفاظت از این آثار بعنوان یکی از دغدغه های ما در دستور کار قرار گرفته و پایگاهی برای حفاظت از این آثار ایجاد شده است .
وی به نتایج کاوش های صورت گرفته در محوطه جندی شاپور دزفول اشاره کرد و گفت:در کاوش های صورت گرفته بخشی از یک کانال بزرگ که از دزفول به سمت جندی شاپور می رفته پیدا شده که اگربتوان درست سرمایه گذاری کرد بسیاری از خلاهای تاریخی این شهر کشف خواهند شد.
طالبیان اضافه کرد:نخستین ها و اولین های تاریخی به علت وجود ظرفیت ها و منابع خدادادی فراوان متعلق به استان خوزستان می باشد ولی برخی مواقع در این استان دچار مشکلاتی نیز شدیم و توسعه میادین نفتی ،توسعه آب و مزارع نیشکر در این استان در گذشته 800 منطقه تاریخی را از بین برده که هر کدام از آنها می توانست یک چغازنبیل و یا جندی شاپور باشد.
معاون میراث فرهنگی کشور افزود:این کنگره می تواند در آینده کشور مفید واقع شود زیرا به یمن امنیت کشور می تواند در جذب گردشگر پیشرفت خوبی داشته باشد و تحولی در معیشت مردم ایجاد کند .
وی افزود:در اکثر شهرهای کشور که آثار تاریخی دارند اهمیت این آثار جا افتاده و مردم شخصا به حفاظت وحمایت از هویت خودشان روی آورده اند که جندی شاپور بعنوان شهر هویتی،تمدنی و تاریخی نیز باید چنین باشد.
طالبیان به بیان برنامه های میراث فرهنگی در خصوص جندی شاپور اشاره کرد و گفت: مرمت مجموعه یعقوب لیث،راه اندازی پایگاه دائمی جندی شاپور ،آزادسازی حریم و عرصه جندی شاپور ،تداوم کاوش های باستان شناسی از جمله برنامه های میراث فرهنگی در جندی شاپور خواهد بودضمن اینکه فعالیت های ژئوفیزیک و نقشه برداری نیز توسط گروه های مختلف انجام خواهد شد.
وی راه اندازی موزه جندی شاپور را ازدیگر برنامه های میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت:برای مرمت پل باستانی دزفول نیز بودجه خوبی در نظر گرفته شده و در تلاش هستیم با همکاری وزارت راه وشهرسازی شهر تاریخی دزفول را به عنوان یکی از پایلوت های توسعه معرفی کنیم .
کنگره بین المللی جندی شاپور سه شنبه با حضور وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری،نماینده ولی فقیه در خوزستان ،معاون میراث فرهنگی ،رئیس کمیسیون ملی یونسکو،معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ،معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری و مسئولان محلی در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول آغاز شد و روز چهارشنبه نیز ادامه خواهد داشت.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.