رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول به کشاورزان این شهرستان توصیه کرد: از آتش زدن بقایای گندم خودداری کنید.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول با تأکید بر اینکه کشاورزان باید از آتش زدن بقایای گندم خودداری کنند، گفت: آتش زدن بقایای محصول باعث از بین رفتن حیات وحش موجود در طبیعت و از بین رفتن کیفیت خاک در اثر سوختن مواد آلی و میکروارگانیسم‌های مفید خاک می‌شود.

مصطفی استاد چینی‌گر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آتش زدن بقایای گندم در برخی موارد باعث سرایت آتش از اراضی کشاورزی به جنگل‌ها و مراتع و وارد آمدن خسارت‌های سنگین به زیستگاه‌ها و گونه‌های جانوری و گیاهی می‌شود. 
وی اظهارداشت: درصورت مشاهده هرگونه آتش سوزی بقایای گندم در زمین‌های کشاورزی طبق قوانین و مقررات با متخلفان برخورد خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول نیز گفت: معمولا کشاورزان پس از برداشت محصول گندم، بقایای محصول را در مزرعه آتش می‌زنند که این موضوع از نظر قانونی ممنوع و  برای طبیعت و محیط‌زیست مضر است. 

علیرضا فتح الهی از کشاورزان خواست برای حفظ طبیعت و محیط زیست و جلوگیری از آتش گرفتن درختان جنگل‌ها، مراتع و بیشه زارها از آتش زدن بقایای محصولات خودداری کنند.

وی افزود: آتش زدن بقایای محصول باعث از بین رفتن حیات وحش موجود در طبیعت و از بین رفتن کیفیت خاک در اثر سوختن مواد آلی و میکروارگانیسم‌های مفید خاک می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول بیان کرد: گشت و کنترل مستمر در بیشه‌زار حاشیه رودخانه دز به منظور مقابله با آتش سوزی‌های عمدی مزارع و جلوگیری از سرایت آتش به بیشه‌های دزفول انجام می‌شود.
وی افزود: شهرستان دزفول در حاشیه رودخانه دز دارای ۶ هزار هکتار  بیشه‌زار است که اغلب از گونه‌های پده، بید، گز، کنار و سایر گونه‌ها هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.