کیامرث حاجی زاده روز چهارشنبه در کارگروه استانی مقابله با ریزگرد در اداره کل مدیریت بحران با اشاره به این که خوزستان همچنان با گردو غبار ناشی از کانون‌های داخلی و خارجی درگیر است اظهار داشت: البته در ترسالی اخیر برخی از کانون های ریزگرد از طریق پخش سیلاب، باران و کانال های آب کنترل و ریزگردها تاحدودی کاهش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر اگر گرد و غبار به وقوع می پیوندند مردم انتظار دارند مسئولان دوباره در مواجه با این بحران درمانده نشوند، هر چند کشور ما با تحریم ظالمانه رو به رو است اما با توجه به این که مقام معظم رهبری  اجازه دادند تا از صندوق توسعه ملی اعتباری برداشته شود تا برای مقابله با گرد و غبار مورد استفاده قرار گیرد مسئولان باید پای کار باشند و با جدیت در این امر ورود کنند، شرح وظایف در زمینه مقابله با ریزگردها کاملا مشخص و روشن است و هر دستگاهی باید مطابق وظیفه خود اقدام کند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با تاکید بر این که کنترل عرصه های ریزگرد برعهده سازمان جنگل های منابع  طبیعی و آبرسانی عرصه ها برعهده جهاد نصر است توضیح داد: شرکت جهاد نصر باید مساله تامین آب نهال های کاشته شده را به طور کامل انجام دهد و به سرانجام برساند.

وی بیان کرد:  در سال۹۷  با وجود مشکلات آب شرب در هندیجان اما آبرسانی به نهال ها از کانال کوت امیر قطع نشد لذا این کانال از اهمیت بالایی برخوردار است و در حال حاضر ایستگاه پمپاژ  آن نیاز به اورهال دارد.

حاجی زاده خاطرنشان کرد: برای مقابله با ریزگردها در خوزستان در برخی نقاط  کاشت نهال موثر واقع نمی شود و انجام این کار به نوعی هدر رفت هزینه محسوب می شود  لذا لازم است روش های دیگری مورد بررسی قرار گیرد.

 وی گفت: یکی از کانون های اصلی گرد و خاک که همیشه مرکز استان را غافلگیر می‌کند کانون ریزگرد کریت کمپ و غیزانیه است که باید فکری  اساسی برای آن بشود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: در کنار دیگر اقدامات اولویت بندی شده برای مقابله با ریزگردها برخی دستگاه ها وظایف ذاتی دارند به عنوان مثال شهرداری اهواز موظف است مساله کمربندسبز را اجرایی کنند، همچنین در کنار آن شرکت های  که آلایندگی دارند مکلف اند هرساله درصدی را به فضای سبز و نهال کاری اختصاص دهند  اما به نظر می رسد مدتی است این اقدامات اجرایی نمی‌شود که  لازم است در این زمینه پیگیری لازم صورت گیرد.

وی بیان کرد: اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز سال گذشته ۱۸ دستگاه ماشین چند منظوره شست وشوی معابر و مه پاش  تهیه و در اختیار شهرداری ۱۸ شهرستان خوزستان قرار داد که در حال حاضر نیز برای ضدعفونی معابر در مقابله با کرونا به کمک آمده اند اما تعداد این ماشین ها کافی نیست.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به تعطیلی ادارات خوزستان در روز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۹  براثر ورود گرد و غبار به استان بیان کرد:  اطلاعیه گرد و غبار بامداد روز چهارشنبه از سوی اداره کل هواشناسی به اداره کل مدیریت بحران استان صادر شد و پیش بینی آنها این بود که تا ظهر گرد و غبار عراقی با غلظت بالا به استان می‌رسد  برای همین به منظور پیشگیری  از حوادث احتمالی، آلودگی هوا و با توجه به ماه مبارک رمضان و روزه دار بودن مردم  ادارات تعطیل شدند از سوی دیگر با توجه به  وجود ویروس کرونا، مشکلات تنفسی ناشی گرد و غبار می تواند موجب مشکلات بیشتری شود.

وی یادآور شد:  از بهمن ۹۵ تاکنون چهار ابربحران بزرگ را در استان خوزستان از سر گذرانده ایم و برای این که این ابربحران ها تکرار نشود لازم است برنامه ریزی مناسب صورت گیرد، نخستین ابر بحران استان گرد و غبار بهمن ماه سال ۹۵ بود که پس از آن پیام تاریخی مقام معظم رهبری برای خوزستان صادر شد و متعاقب آن دولت وارد عمل شد و مصوبه فروردین ۹۶ که می توان از آن به عنوان یک مصوبه استثنایی یاد کرد برای استان در همه زمینه‌ها اجرا شد.

حاجی زاده افزود: یکی از برکات مصوبه فروردین ماه ۹۶ پایداری سیستم برق استان است به طوری که در بحران‌های بعدی با عنایت مقام معظم رهبری و توجه رییس جمهوری و دیگر مسئولان نظام توانستیم از یک سیستم برق پایدار در استان در همه بحران‌ها برخوردار باشیم، احداث ایستگاه‌های برق، سیستم های جی آی اس و احداث ایستگاه های بزرگ برقی، تعویض شبکه های فرسوده که سالها با مشکل رو به رو بودند از جمله مزایای مصوبه فروردین ۹۶ در حوزه برق بودند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه مصوبه فروردین ۹۶  تاثیر خوبی  بر برنامه های مقابله با گرد و غبار داشت و استان با تمام  توان در این زمینه پای کار آمد و  در سطح ملی نیز مورد حمایت قرار گرفت و هماهنگی و تعاملی میان همه بخش ها برای مقابله با گرد و غبار صورت گرفت و توانستیم بیش از ۴۰ هزار هکتار از اراضی ریزگرد را کنترل و مدیریت کنیم.  

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان خشکسالی سال ۹۷ را دیگر ابربحران خوزستان نامید و گفت: این بحران موجب شد خوزستان در آن سال در بسیاری از شهرها با تنش آب شرب و آب کشاورزی رو به رو شود اما با یک حرکت ملی و جهادی طرح غدیر به طول ۱۰۰ کیلومتر با لوله ۲ هزار در طی ۱۱ ماه  اجرا شد و بحران بی آبی را در آبادان، خرمشهر، شادگان و حتی اهواز مدیریت کرد.

وی ادامه داد: بحران آتشسوزی از دیگر بحران های خوزستان است، با وجود تلاش هایی که برای بازآفرینی مرتع ها و کاشت درخت برای مقابله با ریزگردها صورت می گیرد  جنگل های زاگرس و بیشه زارها در حال نابودی هستند، حدود ۵۰ درصد آتشسوزی های کشور در سالهای ۹۷ و ۹۶ در حوزه مراتع و صنایع به استان خوزستان بود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان سیلاب  را چهارمین ابربحران  و پس از آن زلزله و رانش زمین را به عنوان بحران های بعدی خوزستان عنوان کرد و توضیح داد: هیچ استانی  در کشور مانند خوزستان این تعداد بحران را در چند سال اخیر نداشته است.

به گزارش ایرنا پس از توفان شدید گرد و غبار بهمن سال ۹۵ در خوزستان،  طرح مهار کانون‌های گرد و غبار در این استان به صورت اضطراری آغاز شد اولویت این طرح مهار کانون‌های فوق بحرانی در جنوب و جنوب شرق اهواز موسوم به کانون شماره ۴ با وسعت ۱۱۲ هزار هکتار است برای نهال‌کاری در کانون بحرانی (کانون های ۳ و ۴) برنامه ۱۰ ساله پیش بینی شده که شامل عملیات بیولوژیک (نهالکاری) و پخش سیلاب به صورت مصنوعی در هورهای محلی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.