به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی شامگاه چهارشنبه در پنجمین گفت و گوی زنده تلویزیونی بیان کرد: موارد فوتی ناشی از بیماری کرونا در آبادان و اهواز کمتر بوده و باید تلاش کنیم بیماران بستری نیز بهبود یابند و فوتی‌ها به حداقل برسد.

وی ادامه داد: روند روزانه بیماری در خوزستان، افزایشی است و نسبت به هفته گذشته سرعت ابتلا در اهواز زیاد شده است این امر نشان می‌دهد  در یکی تا ۲ هفته گذشته مردم اهواز مراقبت‌های لازم را انجام نداده اند و تصور کردند کرونا به اتمام رسیده است.

شریعتی افزود: با توجه به جمعیت اهواز، این روند افزایشی می‌تواند تمام استان را زمین‌گیر کند که زنگ خطراست. مردم اهواز در این مدت به دستورالعمل‌ها عمل نکردند در حالی که مردم این شهرستان باید الگویی برای سایر نقاط استان باشند.

وی بیان کرد: بیماری کرونا در سطح کشور نیز رو به افزایش است، اگرچه شیب ابتلا در حال کندتر شدن است.

شریعتی اظهار داشت: بیماریابی دراستان با افزایش تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس کرونا بیشتر شده بنابراین در افزایش تعداد بیماران نقش دارد.

استاندار خوزستان در خصوص موارد ابتلا به ویروس کرونا درشهرستان ها گفت: شرق اهواز، غرب اهواز، خرمشهر، دزفول، رامشیر و آبادان به ترتیب بیشترین موارد ابتلا را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با تذکرو اعلام زنگ خطر برای مردم رامشیر، جسانیه اهواز، میداوود، روستاهای اطراف باغملک، هفتکل و هویزه که تعداد بیماران افزایش یافته است بیان کرد: بروز یک رفتار خطرناک در یکی از روستاهای رامشیر آمار ابتلا را از چهار بیمار، در طول ۵۰ روز به ۹۵ بیمار افزایش داد که با مشارکت و قرنطینه کامل، وضعیت کنترل شد و در روستای جسانیه اهواز نیز به علت موارد خطرناک شمار  موارد مبتلایان افزایش یافت که قرنطینه انجام شد.

شریعتی گفت: موارد ابتلا در روستاها افزایش یافته است که باید روستاییان مراقبت بیشتری کنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

استاندار خوزستان ادامه داد: روستاییان برای حفظ سلامتی خود باید رفتار خطرناک نداشته باشند و از پذیرش مهمان و قوم و خویش در روستا پرهیز کنند.

وی اضافه کرد: در هویزه به علت اینکه ابتدا نتایج آزمایش یک فرد اشتباه اعلام شده این فرد مبتلا به کرونا تعدادی را مبتلا کرد.

شریعتی توضیح داد: آبادان، شوشتر و اندیمشک نیز در شرایط بدی قرارداشتند اما با همراهی مردم و مداخله، اکنون وضعیت بهتری دارند.

استاندار خوزستان گفت: در اهواز مناطقی مانند گلستان، عین ۲، کیانپارس و باهنر جزو مناطق دارای تعداد بالای مبتلایان هستند که باید مراقبت بیشتری کنند.

وی از تمام افرادی که علائم اولیه مانند تب، گلودرد و سرفه خشک دارند خواست به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند زیرا تاخیر باعث سخت تر شدن درمان و ابتلای تعداد بیشتری می شود.

شریعتی ادامه داد: موارد سندروم تنفسی رو به کاهش است اما موارد مثبت ویروس کرونا  رو به افزایش است که این موضوع نشان می‌دهد علبا وجود گرمای هوا کرونا همچنان ادامه دارد.

استاندار خوزستان اضافه کرد: مشخص است که درهفته‌های اخیر زنان موارد بهداشتی را کمتر رعایت کرده اند وهمچنین ابتلای زنان با سنین بالا موجب شده میزان مرگ و میر زنان افزایش یابد.

وی گفت: میانگین سنی مبتلایان نیز نسبت به هفته‌های قبل افزایش یافته و تعداد مبتلایان جوان ما کمتر شده است و همچنین میانگین سنی موارد فوت نیز افزایش یافته است و جوانان کمتری جان خود را از دست داده اند و تعداد فوتی‌های دارای بیماری زمینه‌ای نیز نسبت به هفته‌های گذشته کاهش یافته است.

شریعتی افزود: بیماران مبتلا به کرونا با بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و ریوی بیشترین موارد فوتی دارای بیماری‌های زمینه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: زنان خانه‌دار همچنان در صدر مبتلایان به کرونا در خوزستان هستند چون از ماندن در خانه خسته می‌شوند و برای کارهای غیرضروری از منزل خارج می‌شوند و یا زنان مسنی هستند که فرزندان آنها مراقبت لازم را انجام نمی‌دهند و در جامعه آلوده می‌شوند.

استاندار خوزستان اظهار داشت: پس از زنان خانه‌دار، افراد دارای شغل آزاد، بازنشسته‌ها و پرسنل بهداشت و درمان بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: در این مدت، استان خوزستان نسبت به کشور پنج برابر کم‌خطرتر بوده است یعنی تعداد مبتلایان کشور ۰.۱ درصد  اما تعداد مبتلایان خوزستان ۰.۰۲ درصد گزارش شده است.

شریعتی اظهار داشت: با بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی و اصناف، وارد مرحله سازگاری با ویروس شده‌ایم اما لازمه سازگاری افزایش سرعت، رصد، شناسایی، مداخله و اقدامات مقابله‌ای و میدانی است.

استاندارخوزستان بیان کرد: روز چهارشنبه در خوزستان و اهواز کمیته‌ای با حضور فرماندار، دانشگاه علوم پزشکی، بسیج، نیروی انتظامی و دستگاه‌های ذیربط برای تشکیل اکیپ های بررسی اصناف تشکیل شد.

وی افزود: مقرر شده است در حالی که مشاغل کم خطر و با خطر متوسط فعالیت خود را آغاز می‌کنند، دستورالعمل‌های بهداشتی را برای خود و مراجعه‌کنندگان رعایت کنند و این اکیپ‌ها با نظارت بر اصناف در صورت رعاتی نکردن دستورالعمل های بهداشتی ابتدا تذکر و در صورت عمل نکردن برخورد قضایی انجام می دهند.

شریعتی بیان کرد: ارباب رجوع نیز هنگام مراجعه به ادارات باید حداقل پروتکل‌های بهداشتی یعنی داشتن ماسک را رعایت کنند ضمن اینکه از ظرفیت نیروهای جهادی و تیم های واکنش سریع استفاده شده تا کنترل‌های منطقه‌ای و نقطه‌ای را با هدایت فرمانداران انجام دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.