مصطفی هنرمندیان دوشنبه در نشست شورای کشاورزی شهرستان ایذه اظهار داشت: روند برداشت محصولات پاییزه در این شهرستان تا اوایل خردادماه با برداشت گندم و جو ادامه دارد.

وی با درخواست از کشاورزان برای عدم برداشت پیش یا پس از موعد محصولات خود تاکید کرد و گفت: برداشت زود هنگام محصولات کشاورزی باعث له شدن محصول و برداشت دیر هنگام نیز موجب ریزش خوشه‌ها می‌شود و به کاهش عملکرد مزارع و ضرر و زیان کشاورزان منجر خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی ایذه سطح زیر کشت محصولات پاییزه ایذه را ۴۲ هزار و ۳۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: از این مقدار ۲۳ هزار هکتار به کشت گندم، ۱۹ هزار هکتار به کشت جو و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار به کشت کلزا اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: پیش بینی می‌ شود در پایان فصل برداشت محصول از مزارع شاهد برداشت ۳۵ هزارتن گندم، ۲۳ هزار تن جو و ۲ هزار و ۳۰۰ تن کلزا باشیم.

دبیر شورای کشاورزی شهرستان ایذه در ادامه با بیان اینکه با شروع فصل برداشت، کمباین‌های غیر بومی نیز وارد شهرستان می‌شوند بیان کرد: با توجه به اهمیت سلامتی مردم، تمام رانندگان کمباین‌هایی که قصد فعالیت در ایذه را دارند قبل از شروع به کار غربالگری شده و تست‌ سلامتی در مورد ویروس کرونا برای آنها انجام خواهد شد.

هنرمندیان از خرید گندم و کلزا کشاورزان در پنج مرکز تعاونی‌ روستایی و نمایندگی غلات در شهرستان سخن گفت و افزود: قیمت خرید گندم از کشاورزان از کیلویی ۲۵ هزار ریال شروع می‌شود و با توجه به کیفیت تا ۲۷ هزار ریال میز امکان افزایش دارد، در واقع کشاورزانی که مراحل کاشت، داشت و برداشت را به خوبی انجام و گندم بهتری پرورش داده اند محصول خود را به قیمت بالاتری خواهند فروخت.

وی افزود: با هماهنگی بانک کشاورزی طلب کشاورزان در اسرع وقت پرداخت می شود لذا به کشاورزان توصیه می‌ شود محصول خود را به دلالان نفروشند و مستقیما به مراکز خرید دولتی مشخص شده تحویل دهند. میزان تحویل محصول به مراکز خرید، به عنوان شاخص و مبنای ارایه خدماتی مانند کود، بذر و تسهیلات در سال زراعی بعدی خواهد بود، به همین دلیل کشاورزان حتما باید محصول خود را به مراکز خرید تحویل دهند تا در آینده با مشکلی در این زمینه‌ مواجه نشوند.

سال گذشته ۲۳ هزار و ۲۰۰ تن محصول گندم و هزار و ۱۰۰ تن کلزا توسط مراکز خرید از کشاورزان ایذه خریداری شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.