به گزارش ایرنا  دکتر مگردیچ تومانیان روز چهارشنبه در دهمین همایش هندسه و توپولوژی همزمان با هفتاد و پنجمین سال تولد پروفسور امید علی کرم زاده در سرسرای دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهوازبیان کرد: اگر به جای معلمان غیرمرتبط با رشته ریاضی، دانش‌آموختگان این رشته به کار گرفته شوند از بیکاران این رشته کاسته می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کنترل کیفیت یک موضوع آماری و ریاضی است افزود: این امر به این معنی است که مسوولان کنترل کیفیت در صنایع تولید و کارخانه‌های کشور باید از بین دانش‌آموختگان آمار و ریاضی باشند که نیستند.

تومانیان ادامه داد: نُرم جهانی برای نسبت تعداد دانشجو به هیات علمی ۱۶ تا ۱۸ است و این نسبت در دانشگاه‌های دولتی غیرازپیام نور، فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی، ۲۰ است که نسبت خوبی است ولی در کل آموزش عالی دولتی و غیردولتی این نسبت ۶۰ است که سه برابر نرم جهانی است. 

این استاد برجسته ریاضیات کشور گفت: دانش‌آموزان مدارس ابتدایی انگیزه خوبی برای یادگیری دارند که باید توسط آموزگاران تقویت شود و این می‌تواند مشوق خوبی برای دانش‌آموزان باشد.

وی بیان کرد: در کلاس‌های بالاتر و دبیرستان و دانشگاه، دانش‌آموزان و دانشجویان انگیزه خود را در یادگیری از دست می‌دهند که مهمترین عامل آن چشم‌انداز شغلی آنان است زیرا وقتی به اطراف خود می‌نگرند تعدادی دانش‌آموخته بیکار می‌بینند.

تومانیان توضیح داد: در سال‌های اخیر تعداد دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی بسیار کاهش یافته که در آن خانواده‌ها نقش مهمی دارند زیرا به دلیل نگرانی از آینده شغلی فرزندان خود را به رشته‌های پزشکی تشویق و ترغیب می‌کنند.

رییس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم گفت: طراحی برنامه های درسی در هر مقطع بسیار مهم است و دید وسیع، آینده‌نگری و تخصص لازم دارد و ابتدا باید هدف را مشخص کرد.

وی افزود: هر معلم و دبیر در مرحله نخست باید در موضوعی که تدریس می‌کند تخصص و مهارت کافی داشته باشد و برای ایجاد مدرسه، دبیرستان و موسسه آموزش عالی در کشور آیین نامه‌هایی وجود دارد که باید اصلاح، و دقیق  اجرا شوند.

تومانیان ادامه داد: در سال های اخیر موسسات آموزش عالی گوناگون دولتی و غیر دولتی تاسیس شده‌اند که پیشنهاد این است که مجوز این مراکز به تناوب بررسی شود که اگر مطابق آیین نامه وزارت علوم باشند مجاز به ارایه کار شوند.

رییس دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه شهید چمران اهواز نیز گفت: هندسه در کشور ایران مظلوم واقع شده است و برگزاری این همایش فرصت مناسبی برای معرفی آن است.

رحیم چینی پرداز افزود: سومین دوره همایش ریاضیات و کاربردها نیز در دزفول برگزار می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: از وجود پروفسورکرم زاده سال های سال استفاده کنیم و نباید بگوییم بازنشسته شده و مجموعه دانشگاه به این شخصیت نیاز دارد.

چینی پرداز ادامه داد: پروفسور کرم زاده از بزرگوارانی است که هیچگاه خوزستان را ترک نکرده و همواره در خدمت مردم است.

دبیر علمی این همایش نیز گفت: از آنجا که گروه ریاضی دانشگاه شهید چمران اهواز یکی از قطب های قوی در رشته توپولوژی کشور است برگزاری یکی از دوره ها به این دانشگاه اختصاص یافت.

محمد علی سیاوشی افزود: ۴۶ مقاله برای ارایه در دهمین همایش یک روزه هندسه و توپولوژی پذیرفته شده است.

پروفسور امیدعلی کرم زاده از اساتید ریاضی دانشگاه شهید چمران اهواز است که به خاطر تلاش برای عمومی کردن علم ریاضی، موفق به کسب جایزه ترویج علم ایران شد. کرم‌زاده در سال ۱۳۸۴ (پنجمین همایش چهره های ماندگار) به عنوان چهره ماندگار کشور معرّفی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.