سیدکریم حسینی دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بازی‌های محلی خوزستان نقش مهمی در فرهنگ و آداب و رسوم خاص دارد، افزود: با توجه به نحوه انجام برخی از این بازی‌ها می توان فهمید که بازی‌ها با هدفی خاص ساخته شده اند.

وی ادامه داد: بازی های محلی بخش مهمی از فرهنگ یک ملت محسوب شده و هم وسیله پرکردن اوقات فراغت است و هم نشان دهنده جهان بینی افراد است. در واقع ایجاد و ثبت یک بازی محلی نشان از هوش و خلاقیت و از همه مهمتر بهره وری بشر بوده، که با کمترین امکانات و فضا، دست به خلق یک نوع سرگرمی برای تنوع در لحظات زندگی است.

" بازیهای بومی و محلی میراث گرانبهای اقوام

حسینی با بیان مطلب فوق گفت: در گذشته خانواده ها و همسایگان به یکدیگر نزدیکتر بودند، همچنین روابط بیشتری در میان آنان بود. علاوه بر این، سلامتی بیشتر در بدن آنان دیده می شد و آنان زمانی که پا به سن می گذاشتند کمتر به بیماریهای مختلف دچار می شدند و دلیل این همه سلامتی و شادابی، بازی‌های تحرک دار در زمان کودکی و حتی جوانی بود.

رییس هیات بومی و محلی خوزستان گفت: درحال حاضر بازی های کامپیوتری، پلی استیشن، موبایل و ... جای آن بازی‌ها را گرفته و بیشتر افراد به دلیل استفاده بیش از حد از بازی‌های رایانه‌ای عضلات کوچکتری در بدن دارند و بیشتر به بیماری‌ دچار می شوند.

وی در ادامه به وجود زمین ورزشی در تمامی روستاهای استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه توجه مدیران استان به خصوص استاندار به ورزش روستایی موجب به حرکت درآمدن چرخه ورزش در بین روستائیان شده به گونه ای که ورزشکاران زیادی از همین روستاها به تیم های ملی فراخوانده می شوند.

حسینی با اشاره به این که قومیت‌های متعدد در استان با گویش‌ها و رسومات مختلف نمایانگر همدلی و همراهی اقوام ایرانی در کل کشور است افزود: بازی‌های بومی و محلی که با بیش از صدها نوع و شکل در جامعه روستایی کشور دایر هستند فرصت مناسبی برای مدیران فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی است تا از این طریق بازی‌های ورزشی را که در گذشته انجام می شد به نسل جوان امروز معرفی کنند.

وی گفت: خوشبختانه تمامی هیات‌های ما در حوزه های فوتبال، والیبال، بسکتبال، ۲ گل کوچک، ورزش کلاسیک و ... اکنون مشغول فعالیت هستند. با توجه به تنوع جغرافیایی استان، همه ساله بازی‌های بومی و محلی زیادی در نقاط مختلف استان برگزار می‌کنیم.

رییس هیات بازی های بومی و محلی خوزستان با بیان این که بازی‌های بومی و محلی با فرهنگ و سنت های مردم آمیخته شده است افزود: این بازی‌ها سن و سال نمی شناسد و علاقه مندی همه مردم به این بازی‌‎ها از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع ورزش به شمار می رود.  در ۲۷ شهرستان استان، هیات فعال داریم همچنین در ۲۴ شهرستان خانه ورزش روستایی راه اندازی کرده ایم.

وی ادامه داد: هیات ورزشی روستایی و عشایری بر خلاف هیات های دیگر در چندین رشته فعالیت می کند و برای رسیدگی به امور خود نیازمند یک اداره ورزش روستایی و عشایری است.

حسینی در ادامه به ثبت ملی بازی های بومی و محلی استان در کشور اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم رسم چوب بازی و دستمال بازی قوم بختیاری و یزله قوم عرب استان را قانونمند و به ثبت ملی برسانیم همچنین در آینده نزدیک مسابقاتی در این ۲ بخش بین روستاها برگزار کنیم.

وی در پایان گفت: در حال حاضر ۲۵ بازی بومی و محلی را به شکل گسترده برگزار می کنیم که بخشی از این بازی ها مختص خوزستان است.   

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.