غلامرضا گودرزی روز چهارشنبه در نشست تخصصی نقش گیاهان و آلاینده‌ها در آلرژی‌های تنفسی پس از باران در تالار مهتاب اهواز بیان کرد: درخت کونوکارپوس به دلیل زیبایی شهری و توسعه فضای سبز نباید حذف شود اما شهرداری اهواز باید در پوشش گیاهی تنوع ایجاد کند.
وی با بیان اینکه برای حل مشکل عارضه تنگی نفس شهروندان باید واقعیت را بپذیریم و نباید برای حل این مشکل مقاومت کنیم گفت: پس از آنکه نخستین بار باران باعث بروز عارضه تنگی نفس شد و مساله باران‌های اسیدی مطرح شد، تشتک هایی در نقاط صنعتی، پرترافیک، کم ترافیک و مسکونی ساخته شد و آزمایش هایی بر روی آب باران در نقاط مختلف انجام دادیم و در این آزمایش فرضیه اسیدی بودن باران رد شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: گفتمان جامعه علمی با گفتمان رسانه متفاوت است؛ جامعه علمی پس از بررسی بسیار و مطالعات علمی گوناگون می تواند عامل عارضه تنفسی را اعلام کند اما جامعه رسانه انتظار دارد به صورت قاطعانه یک عامل را به عنوان عامل اصلی بروز تنگی نفس اعلام کنیم.
وی افزود: نباید یک گونه گیاهی بدون تحقیق و مطالعه وارد شهر یا استان شود؛ اختصاص دادن یک سوم یا دو سوم پوشش گیاهی شهر به یک گونه خاص مضراتی به همراه دارد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: اگر آفتی به این گیاه بزند بخش عمده‌ای از پوشش گیاهی شهر اهواز از بین می‌رود و از این رو نباید بیشتر پوشش گیاهی شهر به یک درخت اختصاص یابد.
گودرزی ادامه داد: هرچقدر گرده درخت کونوکارپوس سنگین تر باشد رطوبت بیشتری جذب کرده و در زمان رعد و برق ریزتر می شوند و به سمت جوّ زمین حرکت می‌کنند و این عامل باعث می شود حتی افرادی که در ساختمان های بلندمرتبه زندگی می‌کند دچار آلرژی شوند.
وی افزود: طبق تحقیقات صورت گرفته در بیشتر کشور عارضه آسم در زمان پاییز بیشتر است اما اگر پدیده باران شدید، توفان و رعدو برق رخ دهد ممکن است به دلیل وجود آلاینده ها این مساله تشدید شود.
گودرزی بیان کرد: کسانی که در شهر اهواز زندگی می کنند به دلیل وجود اسپورهای قارچی بیشتر زیرتاثیر عارضه آلایندگی قرار می گیرند.

نخستین باران پاییزه اهواز، بیش از ۱۲ هزار نفر را راهی مراکز درمانی کرد. در ۲ سال گذشته آمار مراجعات تنگی نفس همزمان با نخستین باران‌های پاییزی کاهش چشمگیری نشان می‌داد. مراجعات تنگی نفس اهوازی‌ها امسال از ۲۸ مهر امسال و یک روز پیش از بارندگی‌ها آغاز شد و تقریبا تا دهه اول آبان طول کشید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.