کیخسرو چنگلوایی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برنامه مصوب وزارت جهادکشاورزی کشت ۸۳هزار هکتار دانه روغنی کلزا در خوزستان است ابراز امیدواری کرد در هفته‌های آینده به سقف برنامه مصوب کشت دانه روغنی کلزا در خوزستان دست یابیم.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه افزود: سطح زیرکشت و عملکرد تولید کلزا درهکتاردر سال‌های اخیر روندی تصاعدی داشته است و خوزستان دراین سالها مقام دوم تولید کلزا در کشور را پس از استان گلستان داشته است.
چنگلوایی با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته حدود ۴۹هزارتن دانه روغنی کلزا از سطح ۳۰هزار هکتار به قیمت تضمینی در خوزستان خریداری شد پیش‌بینی کرد در صورت تحقق کشت کلزا در سطح ۸۳هزار هکتار ، حدود ۱۵۰هزار تن دانه روغنی کلزا به قیمت تضمینی از کشاورزان استان خوزستان خریداری شود.
سیلاب فروردین ماه امسال حدود هفت هزار هکتار مزرعه دانه روغنی کلزا که در آستانه برداشت بودند از بین برد.
شوش ، دزفول ، بهبهان ، شوشتر ، گتوند ، دشت آزادگان ، حمیدیه ، هویزه ، رامهرمز ، رامشیر و مسجدسلیمان از مناطق عمده کشت دانه روغنی کلزا در خوزستان هستند.
کشت دانه روغنی کلزا در خوزستان با توجه به قیمت تضمینی ۳۴هزار ریالی ، مصرف آب کمتر و مقاوم در برابر بیماری‌ها و خشکسالی در سالهای اخیر مورد استقبال کشاورزان خوزستانی قرار گرفته است.قیمت تضمینی دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری ۵۰هزار ریال تعیین شده است.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲میلیون تن محصولات باغی ، زراعی ، دامی و شیلاتی و عمل‌آوری ۱۲۴نوع محصول کشاورزی، از نظر کمیت و تنوع تولیدات کشاورزی، رتبه نخست را در کشور دارد.
طبق برنامه با اجرای کامل طرح ۵۵۰هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب که تاکنون ۲۹۵هزار هکتار آن اجرایی شده مجموع تولیدات بخش کشاورزی خوزستان به ۲۵میلیون تن می‌رسد و با تحقق این رقم حدود ۳۰۰هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.
استان خوزستان حدود ۱.۲میلیون هکتار زمین قابل کشت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.