معاون پیشگیری از وقوع جرم سازمان تعزیرات حکومتی کشور گفت: راهبرد تعزیرات صرفا مبارزه نیست بلکه رونق تولید وتسهیل کسب و کار است به همین روی مدیران باید هوشمندانه عمل کنند نه بر اساس فایل های رسوب بسته در ذهنشان.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، محمد بارانی در آیین تودیع و معارفه مدیر کل سازمان تعزیرات حکومتی خوزستان که پیش از ظهر امروز، چهارشنبه ۲۶ تیرماه در مجتمع قضایی تندگویان اهواز برگزار شد، اظهار کرد: روزگاری اقتدار، جسارت، شهامت، یکپارچگی و مقاومت در برابر دشمن اقتضا می کرد که رفتارهای خاصی داشته باشیم.

وی افزود: امروز بخشی از این رفتارها با حفظ قسمتی از ارزش‌های اصیل، تغییر کرده است؛ امروز حیات جامعه اسلامی به گردش چرخ تولید و رونق آن بستگی دارد بنابراین هر رفتاری چه با حسن نیت و چه بدون حسن نیت که بخواهد چرخ تولید را متوقف کند، محکوم به شکست است و اجازه فعالیت در این کشور را ندارد.

بارانی تصریح کرد: راهبرد دولت و تعزیرات، صرفا مبارزه نیست بلکه تسهیل در کسب و کار، رونق تولید و به گردش در آمدن چرخ کارخانه ها است.

وی افزود: شاکله دولت این است که امروز با مداخله هوشمند و رعایت اصول و ارزش ها مانع از فلج شدن اقتصاد شود و ما را در برابر دشمنان مستحکم نگه دارد.

بارانی با اشاره به اینکه خوزستان یکی از مدخل های صادرات و واردات است، خاطر نشان کرد: مدیران این استان باید با رعایت اصول و ارزش ها، اقتضایی عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه اشکال اساسی قوانین و مقررات این است که همگام با نیازهای اجتماعی، دولت و حاکمیت حرکت نمی کنند، عنوان کرد: سوال اینجاست که اگر قوانین نیاز امروز را برآورده نکنند باز هم باید از آنها تبعیت کرد؟

بارانی با اشاره به اینکه مدیران باید هوشمندانه عمل کنند نه بر اساس فایل های رسوب بسته در ذهنشان، ادامه داد: باید دید نیاز امروز کشور چیست؟ زمانیکه حیات کشور به تغییر یک سری قوانین و مقررات وابسته است اما این تغییر زمان میبرد، رویه های هوشمند باید جایگزین شوند. در حال حاضر ورود ارز صرف اظهار به هر میزان، ضروری است و غیر قانونی تلقی نمیشود این یعنی مدیریت اقتصادی مبتنی بر اساس اصول و ارزش های اسلامی.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع تخلفات سازمان تعزیرات تاکید کرد: اینکه بر یک روش اصرار کرده و حاضر به تغییر نباشیم  هر چند که مقدس باشد؛ ممکن است آسیب زا باشد. باید مدیریت را با نیاز جامعه اسلامی در جهت حفظ حیات آن منعطف کنیم.

وی افزود: برخی رفتارهایی که دیروز جرم تلقی می شد ممکن است امروز به شرط اینکه با اصول و ارزش ها مغایرت نداشته باشد و اقتضای زمان باشد، جرم محسوب نشود.

بارانی با اشاره به اینکه همه چیز بستگی به حرمت گذاشتن به سرمایه اجتماعی دارد، اذعان کرد: حیات و قوام یک‌ مدیر به تعامل و مشارکتی است که با مردم دارد.

وی با اشاره به اینکه تعامل به معنای سفارش پذیری نیست، تصریح کرد: تعامل یعنی تشخیص مصلحت استان و کشور و اتخاذ تصمیم با خرد جمعی است، همگرایی و دریافت پیام‌ حیات حاکمیت در این استان به سرمایه اجتماعی گره خورده است.

بارانی خاطر نشان کرد: مهم است بدانیم مردم چه میزان به تعزیرات در استان اعتماد دارند که اگر ۹۰ است مدیر کل بعدی آن را به ۱۰۰ برساند، اعتماد اجتماعی بر اساس رفتارمنصفانه و هوشمندانه ایجاد میشود.

وی عنوان کرد: هدف سازمان تعزیرات حکومتی این نیست که با چند متخلف برخورد کند بلکه هدف متعالی آن تسهیل کسب و کار و رونق تولید است و رسیدگی ابزاری برای دست یابی به این هدف است.

معاون پیشگیری اجتماعی و پیشگیری از وقوع تخلف سازمان تعزیرات گفت: وقتی سازمان میتواند با مشارکت بخش خصوصی بخش اعظم تخلفات را پیش بینی، پیشگیری و کنترل کند، چه ضرورتی دارد متوقف به امر رسیدگی و برچسب زنی شود.

وی با بیان اینکه امروزه در دنیا پیش بینی و پیشگیری از وقوع جرم‌ وظیفه تک تک بشریت است، تصریح کرد: کمین کردن و پرونده سازی در آموزه های اسلامی و اخلاقی ما نیامده است.

بارانی با اشاره به اینکه امروز اندیشه و تفکر جزیره ای مردود است، گفت: پیشگیری مبتنی بر خرد جمعی، تعامل و رفتار اجتماعی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع تخلفات سازمان تعزیرات افزود: مدیران استان هایی که واردات و صادرات دارند و بخش اعظم رونق در آن نهفته است باید با مقتضیات زمان بصورت جهانی و هوشمندانه تفکر کنند.

بارانی با بیان اینکه مداخلات قهری بخشی از وظایف اجتناب ناپذیر سازمان تعزیرات است، اشاره کرد: اگر مداخله قهری منجر به توقف تولید شود هرچند منصفانه و قانونی باشد غیر هوشمندانه است

وی با اشاره به اینکه همیشه قوانین و مقررات عقب تر از نیازهای جامعه و حاکمیت است، اذعان کرد: مداخلات هوشمند پیوند بین ملت دولت و حاکمیت را مستحکم میکند و همیشه لابلای قانون پیدا نمیشوند؛ برخی مواقع نیاز است یک اجتهاد قضایی با پیوند اجتماعی انجام شود تا رای مناسب تری صادر شود.

بارانی گفت: به بهانه یک تخلف، خدمات چندین ساله یک کارخانه را زیر سوال نبریم با هدایت و نظارت به آن کمک کنیم هر چند از وظایف سازمانی هرچند از حیطه وظایف سازمانی ما خارج باشد اما از وظایف اجتماعی ما است.

وی با بیان اینکه امروزه در دنیا معتقدند ناظر اجتماعی میتواند بصورت هدفمند یک سازمان را هدایت کند، ادامه داد: شبکه های اجتماعی بر خلاف آنچه در کشور ما مرسوم است، ابزاری برای نظارت بر حوزه ‌کسب و کار ، قضایی ، عملکرد مردم و .... شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع تخلفات، آثار مداخلات هوشمند را ارتقا اعتماد مردم دانست و اشاره کرد: در این برهه که تحت فشار هستیم نباید اعتماد مردم را از دست بدهیم، چرا که اعتماد آنها به کارگزاران مایه ثبات اسلام در منطقه است.

وی با اشاره به اینکه رعایت حقوق عامه بسیار حائز اهمیت است، افزود: کارگزار هوشمند کسی است که قانون را به گونه ای اجرا کند که بیشترین دستاورد را برای باور و ارزش هایی که به آن اعتقاد دارد، داشته باشد.

بارانی ضمن ستایش پاکدستی، قانونمداری، عدم سفارش پذیری و مانع ایجاد فساد سازمانی، رضا سعیدی گفت: انعطاف مدیریت امروزی باید چاشنی کار شود تا بتوانیم خدمات بیشتری را به نحو مطلوب ارائه دهیم. این به معنای گسترش فساد و زیر پا گذاشتن قانون نیست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی خطاب به مدیرکل جدید تعزیرات خوزستان یاد آور شد: نعمت الله بیرانوندی به این سرزمین آشنا است و انتخاب این فرد برای این سمت هوشمندانه است. توصیه ما به او این است که با رعایت اصول و ارزش‌ها، مقابله با فساد در درون و برون، کار خود را به قوت ادامه دهد اما نکاتی که بیان شد مورد انتظار سازمان تعزیرات است. یعنی همه صحبت‌هایی که گفتم بر فعالیت‌های آینده وی ناظر است. بنابراین انتظار می‌رود بتواند پیوند بین سازمان‌ها و مردم را برای تسهیل در کسب و کار و آنچه حیات اجتماعی اقتضا می‌کند، رونق بیشتری دهد.ff6c9296-9892-4444-8caf-9fb4bf539571

5e74535a-d84f-40b0-841a-92cb25d0657a

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.