به گزارش ایرنا رییس شورای اسلامی شهر اهواز روز دوشنبه در نشست علنی این شورا در خصوص اعتراض اهالی منطقه گلدشت، کوی علوی و عین 2 به مشکلات زیاد این مناطق از جمله پس زدگی فاضلاب گفت: گزارش شده سیل‌بند اطراف گلدشت مجدد شکسته‌ شده و فاضلاب موجود در پشت سیل‌بندها به جای عبور از کانال‌ها به گلدشت وارد شده است.
عبدالزهرا سنواتی با اشاره به اینکه مردم بدون مشورت از شکستن سیل بندها خودداری کنند افزود: هنوز ارتفاع آب پشت سیل‌بندها بالاتر از منطقه است که باعث وارد شدن آب پشت سیل‌بندها به منطقه گلدشت، گلبهار و عین 2 می شود.
وی گفت: مشکل پس زدگی فاضلاب در منطقه کوی علوی باید توسط شرکت آب و فاضلاب حل شود البته اعضای شورای شهر به عنوان نماینده‌ مردم این موضوع را پیگیری می‌کنند.

** پس زدگی فاضلاب 50 نقطه شهر اهواز
سنواتی با بیان اینکه در این مدت در 50 نقطه شهر اهواز شاهد پس زدگی فاضلاب بودیم ادامه داد: مشکلات پس زدگی فاضلاب باید از وضعیت شهری جدا شود و مورد بررسی قرار گیرد.
وی گفت: اکنون بیشترین اعتراض شهروندی به وضعیت فاضلاب اهواز است که باید استاندار، فرماندار اهواز و مدیرعامل شرکت آبفا در این زمینه پاسخگو باشند.
سنواتی بیان کرد:شهرداری اهواز در نقاط درگیر پس زدگی فاضلاب، پمپ هایی برای تخلیه نصب کرده اما رفع مشکلات نیازمند کار تخصصی است که در حیطه وظایف شهرداری نیست؛ مردم سال هاست که درگیر این مشکلات هستند.
وی ادامه داد: شهروندان حق دارند مشکلات مناطق خود را بیان کنند و کسی حق ندارد به این مطالبات برچسب سیاسی بزند؛ مشکلات حوزه های مختلف از جمله خدمات شهری، بهداشت و فاضلاب از طریق شورای شهر به مسئولان مربوطه منتقل می شود.
رییس شورای شهر اهواز توضیح داد: اولویت نخست در بحث آسفالت خیابان ها با مناطق حاشیه ای همچون علی آباد و ملاشیه است؛ مسیر فاضلاب در نقاط گرفتار سیلاب، علاوه بر خیابان های اصلی خیابان های فرعی نیز برای جلوگیری از شیوع مشکلات بهداشتی پاکسازی لایروبی می شود.

** تعداد کم کارگران شهرداری در گلبهار و گلدشت
سید ناصر موسوی نژاد دیگر عضو شورای شهر اهواز گفت: مناطقی مانند گلبهار و گلدشت اهواز دارای شیب کمتری نسبت به سایر نقاط هستند و باید آب پیش از ورود در این مناطق به وسیله پمپ ها تخلیه شود.
وی با اشاره به اینکه امکانات شهرداری جوابگوی برطرف کردن مشکلات مردم نیست ادامه داد: رفع این مشکلات نیازمند همکاری استاندار و سایر مسئولان است؛ هم اکنون نگرانی هایی از بابت نیش پشه ها در مناطقی همچون گلدشت وجود دارد و بزودی نشستی با مسئولان بهداشت شرق پیرامون این موضوعات برگزار خواهیم کرد.
موسوی نژاد یادآور شد: در مناطق گلدشت و گلبهار تنها 6 کارگر شهرداری برای نظافت و لایروبی وجود دارد؛ یکی از معضلات شهرداری ناتوانی از ارایه راهکاری برای جمع آوری زباله های رها شده در جوی ها و لایروبی آنها است.
وی ادامه داد: یک میلیون و 800 هزار متر مکعب از منطقه 6 اهواز نیاز به نظافت و جاروکشی دارد که برای نظافت این وسعت باید473 کارگر وجود داشته باشد اما اکنون تنها 241 کارگر در این منطقه مشغول به کار هستند این درحالیست که در یک منطقه دیگر تعداد کارگران سه برابر شهرداری منطقه 6 است.
یکی از اهالی منطقه گلدشت نیز در این نشست گفت: مشکل آب پشت سیل بند مناطق گلدشت ، گلبهار، عین 2، مندلی و کوی سیاحی با پمپاژ آب حل می شود به طوریکه در مدت 9 روز 60 سانتیمتر از سطح آب‌ پشت سیل بندها به سمت کانال چمران پمپاژ شد.
فرد دیگری از اهالی گلدشت بیان کرد: ما در برابر سیلاب ایستادگی کردیم و از ورود آب به مناطق شهر جلوگیری کردیم اما اکنون مشکلات این منطقه همچون نظافت، پس زدگی فاضلاب و جمع آوری پسماند رسیدگی نمی شود و شهرداری منطقه 6 تنها یک نفر را برای نظافت و جمع‌آوری زباله‌ها در نظر گرفته است.
یکی از اهالی کوی علوی نیز با انتقاد از آنچه که نبود سطل زباله در محلات خواند افزود: جمع‌آوری آب‌های سطحی بخشی از وظایف شهرداری است که انجام نمی شود؛ در خیابان های سروش و فرهانی وضعیت بسیار بد است.
وی گفت: بحران سیل گذشت اما هنوز بوی تعفن فاضلاب از بین نرفته است؛ همچنین در نقاط دیگر مانند بازارچه کیان و خشایار شرایط بهداشتی بدی حاکم است که عبور و مرور از این مناطق را مشکل کرده است.
همچنین حدود 10 نفر از بانوان شاغل در سایت مدیریت پسماند شهرداری اهواز با حضور در شورای شهر اهواز نسبت به پرداخت نشدن حق بیمه خود در چند ماه اخیر، کاهش نوبت کاری و کسر حقوق خود اعتراض کردند.
یکی از این کارگران با اشاره به اینکه 6 ماه حق بیمه ما پرداخت نشده گفت: بیشتر زنان شاغل در این سایت زنان بد سرپرست و یا بی سرپرست هستند؛ در ماه های گذشته شرایط کاری ما بسیار سخت شده است.
عبدالزهرا سنواتی رییس شورای شهر اهواز در این باره گفت: همه اعضای شورای اسلامی شهر اهواز مکلف هستند مشکلات این افراد را تا زمان رفع شدن پیگیری کنند و فردا نیز جلسه‌ای در این زمینه برگزار خواهد شد تا مشکلات آنها بررسی شود.

** تفکیک از مبدا تنها یک درصد زباله های اهواز
دیگر عضو شورای اسلامی شهر اهواز گفت: هم اکنون از 700 تن زباله در اهواز، تنها روزانه یک درصد تفکیک از مبدا انجام می‌شود و 99 درصد دیگر توسط زباله‌گردها جمع‌آوری می‌شود.
محمد هادی قنوات با اشاره به اینکه زباله‌های منتقل شده به سایت صفیره تقریبا تفکیک شده هستند افزود: تاکنون چهار مرحله مزایده برای تعیین پیمانکار طرح تفکیک از مبدا انجام شده اما تاکنون موفق به جذب هیچ پیمانکاری نشده ایم.
وی گفت: برخی از زنان شاغل در این سایت در بخش خصوصی فعال هستند و نبود زباله قابل تفکیک در شرکت های بازیافتی سبب شده تا نوبت های کاری این افراد کاهش یابد.
رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز نیز در گفت: پیمانکار پیشین حق بیمه این کارگران را پرداخت نکرده و سازمان مدیریت پسماند از این فرد شکایت کرده است.
محمدرضا قنواتی ادامه داد: موضوع در دست پیگیری است تا طلب و حقوق این کارگران از پیمانکار وصول شود همچنین این پیمانکار به سازمان مدیریت پسماند نیز بدهکار است.
دستور تخلیه مناطق عین 2، گلدشت، سیاحی، سادات، و سلیم آباد اهواز 21 فروردین امسال در پی ورود سیلاب دشت ها و بالا آمدن سطح آب توسط استاندار خوزستان صادر شده بود؛ ورود آب به مناطق مسکونی حاشیه ای اهواز مشکلات بهداشتی بسیاری برای اهالی ایجاد کرده است که با گذشت حدود سه هفته از فروکش کردن آب همچنان برطرف نشده اند.
9887/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.