مسعود انصاریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:صاحبان واحدهای مسکونی روستایی خسارت دیده ناشی از سیل که تشکیل پرونده داده اند پس از تکمیل مدارک ، کمک بدون عوض و تسهیلات بانکی ارزان قیمت دریافت می کنند.
به گفته وی هر خانوار روستایی که محل سکونت وی بر اثر سیلاب اخیر آسیب جدی دیده 100میلیون ریال کمک بدون عوض و 400میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود چهار درصد و بازپرداخت 10ساله پرداخت می شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان در ادامه با اشاره به اینکه ارزیابی خسارت به روستاهایی که در مناطق شادگان ، دشت آزادگان و الهایی دچار آبگرفتگی شده اند تا فروکش کردن سیلاب امکان پذیر نیست ابراز امیدواری کرد در روزهای آینده با خروج کامل آب از منازل ، امکان ارزیابی خسارات وارده به واحدهای مسکونی و تجاری روستاهای در معرض سیلاب فراهم شود.
انصاریان افزود: تلاش می شود ارزیابی خسارات سیلاب به مناطق روستایی و شهری خوزستان با کمک ارزیاب های معین استان های کرمان ، فارس ، البرز ، هرمزگان و تهران تا یک هفته آینده انجام شود.
به گفته وی ساکنان مناطق شهری زیر 25هزار نفر که خانه های آنان بر اثر سیلاب نیز صدمه جدی دیده است به هر خانوار 120میلیون ریال کمک بدون عوض و 500میلیون ریال تسهیلات بانکی با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت 15ساله پرداخت خواهد شد و به خانوارهای روستایی که منازل آنان بر اثر سیلاب آسیب جدی ندیده 50میلیون ریال کمک بدون عوض و 150میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت بانکی پرداخت می شود.
به گفته وی واحدهای تجاری روستایی خوزستان که بر اثر سیلاب آسیب دیده اند نیز 450میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت بانکی دریافت می کنند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان در ادامه افزود:بر اساس مصوبه هیات دولت ، دریافت کمک بدون عوض و تسهیلات بانکی به سیل زدگان خوزستانی بدون درنظر گرفتن وام های قبلی روستاییان و ساکنان مناطق روستایی خواهد بود.
به گفته انصاریان ، حدود 300روستای خوزستان درگیر سیلاب اخیر بودند که از این تعداد 145روستا ، سیلاب وارد آنان شده بود و در مجموع ساکنان 60هزار واحد مسکونی روستایی خوزستان به نوعی با سیلاب درگیر بودند.
بر اساس آمار رسمی ، 58 شهر استان خوزستان زیر 25هزار نفر جمعیت دارند و حدود 1.2 میلیون نفر از جمعیت 4.7میلیونی استان در چهار هزار و 9 پارچه آبادی و روستا زندگی می کنند.
بر اساس سرشماری مسکن شهری و روستایی سال 1392 ، حدود 210هزار واحد مسکن روستایی در خوزستان وجود دارد ولی از تعداد مسکن فرسوده و غیرمقاوم در این استان آمار دقیقی در دست نیست.
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان متولی نوسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی ، اجرای طرح مسکن مهر در شهرهای زیر25هزار نفری استان و تامین مسکن مناسب برای خانوارهای بی سرپناه شهری و روستایی است.
سیلاب که با طغیان رودخانه های کرخه ، دز و کارون از روزهای آغازین فروردین شروع شد حدود 400هزار نفر را در مناطق روستایی و شهری 12شهرستان خوزستان درگیر کرد.
در روزهای اخیر با کاهش خروجی آب سدهای کرخه ، دز و گتوند ، سیلاب در حال فروکش کردن است و خطرات ناشی از سیلاب مجدد کاهش یافته است.
6065/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.