کیخسرو چنگلوایی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اولویت بندی نحوه پرداخت خسارت خشکسالی پارسال در حال انجام است و پرداخت آن در سه روز آینده آغاز می شود.
به گفته وی این اعتبار مربوط به صندوق بیمه و کشاورزانی است که محصولات خود را بیمه کرده اند.
وی افزود: کشاورزان بخش شعیبیه شوشتر از سیل سال 95 مطالباتی داشتند که با مکاتبه استاندار، رییس جمهوری دستور تامین اعتبار آن را صادر و دیروز در جلسه شورای مدیریت بحران خوزستان با حضور وزیر کشور قرار شد این مبلغ اختصاص داده شود.

** مصوبه جدید برای سیل زدگان خوزستان
چنگلوایی با اشاره به آغاز ارزیابی خسارت سیل اخیر به زمین های کشاورزی گفت: رهبر معظم انقلاب بر جبران خسارت سیل تاکید کرده همچنین رییس جمهوری و رییس مجلس شورای اسلامی در سفر خود به خوزستان نیز گفته اند خسارت به کشاورزان جبران می شود.
وی افزود: زمین های کشاورزی هنوز زیر آب هستند و ارزیابی خسارت به آنها پس از فروکش کردن سیلاب امکان پذیر است اما فهرست بندی این زمین ها آغاز شده است.
چنگلوایی مصوبه دولت برای جبران خسارت سیل در استان گلستان را یادآور شد و اضافه کرد: خسارت به زمین های کشاورزی خوزستان بیش از گلستان بوده زیرا محصول (گندم) خوزستان در مرحله برداشت بوده است، به همین دلیل درخواست کرده ایم که برای خوزستان مصوبه جدیدی تدوین شود و در انتظار تصویب آن هستیم.

** انتقال 220 هزار راس دام
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین با اشاره به انتقال و اسکان موقت 220 هزار راس دام در 10 شهرستان این استان، گفت: تاکنون چهار هزار تن علوفه با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد مستضعفان، و سه هزار و 100 تن سبوس میان دامداران آسیب دیده از سیل توزیع شده است.
وی با بیان اینکه 54 دستگاه ماشین آلات سنگین از بهمن پارسال تاکنون به مناطق در معرض سیل اعزام شده، افزود: 200 خانوار عشایری نیز در مناطق امن اسکان موقت داده شده اند.
بر اساس این گزارش، رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش از این گفته بود: تاکنون هفت هزار و 400 میلیارد ریال در بخش کشاورزی، دام، شیلات و تاسیسات به این استان خسارت وارد شده است.
به گفته وی طبق آخرین آمار تاکنون 71 هزار هکتار از زمین های گندم، جو، ذرت بهاره، کلزا، چغندر قند و صیفی جات دچار آبگرفتگی و 55هزار هکتار دیگر نیز دچار خوابیدگی محصول ناشی از باد شدید شده اند.
در کشت پاییز گذشته که در 800 هزار هکتار از زمین های خوزستان انجام شد، قرار بود از نیمه دوم فروردین برداشت آن آغاز شود، تولید بیش از سه میلیون تن محصول زراعی پیش بینی شده بود. اما به دلیل وقوع سیلاب در حوضه های دز، کارون و کرخه خسارت زیادی به آنها وارد شده است.
رودخانه های خوزستان سال آبی گذشته با بیش از 60 درصدی خشکسالی روبه رو بودند که خسارت زیادی به کشاورزان وارد کرد.
9754/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.