به گزارش ایرنا مریم قاسمی روز سه شنبه در حاشیه نشست این بنیاد در تالار طوبی اهواز به خبرنگار ایرنا گفت: آموزش ها برای تمام شهروندان آزاد است و به صورت رایگان ارایه می شود.
وی افزود: در شعبه تهران نیز سالانه سه تا چهار هزار نفر در خصوص پیشگیری و کنترل دیابت آموزش های لازم را فرا می گیرند.
قاسمی ادامه داد: این بنیاد در سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرد و از طریق همکاری با بهزیستی کشور و اخذ مجوز از این نهاد فعالیت خود را انجام می دهد.
مدیر شعبه بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان در تهران افزود:هم اکنون شعبه های این بنیاد در مشهد ، تهران، البرز، رفسنجان، گرگان، بروجرد، خرم آباد و چناران (خراسان رضوی) فعال است و مجوز فعالیت به صورت بین المللی را دارد اما هنوز شعبه ای فعال نشده است.
وی با بیان اینکه آموزش از جمله برنامه های اصلی این بنیاد است گفت: این بنیاد سازمان مردم نهادی است که در زمینه آموزش پیشرو است.
قاسمی افزود: از اهداف اصلی بنیاد این است که در زمینه کنترل و پیشگیری از دیابت فعالیت کنیم چون عوارض زیادی از جمله قطع عضو، خاموشی کلیه و نارسایی چشم را به همراه دارد.
قائم مقام بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان اضافه کرد: ارگان های مختلفی از جمله آموزش و پرورش، شهرداری ها و مساجد نیز با ما همکاری می کنند.
وی ادامه داد: از دیگر شاخه های فعالیت بنیاد، کمک به پیشبرد روند درمانی بیماران و هدایت به سمت متخصصان است ولی در درمان مداخله نمی کنیم.
قاسمی بیان کرد:ارایه خدمات حمایتی به افراد مبتلا به دیابت و عضو بنیاد دارای مشکلات اقتصادی از جمله دیگر برنامه های این بنیاد است.
قائم مقام بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان گفت: تمرکز بیشتر بنیاد بر کودکان دیابتی است و همه هزینه های درمان کودکان دیابتی عضو را در کنار دیگر خدمات از جمله کمک های تحصیلی ارایه می کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد: در شعبه شهر اهواز نیز که 6ماه است فعال شده در روستاها نیز فعالیت خود را آغاز کنیم.
قاسمی بیان کرد: هم اکنون 12 هزار نفر مبتلا به دیابت در کشور عضو این بنیاد هستند که از این تعداد یک هزار و 250 نفر کودک هستند.
قائم مقام بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان در خصوص دستاوردهای این بنیاد گفت: نخستین سمن هستیم که در خصوص دیابت و روزه داری در شهر مشهد برنامه اجرا کردیم و همچنین برنامه ای در خصوص دیابت و عوارض جنسی برگزار شد.
وی افزود: از آنجا که برخی خانواده ها دیابت فرزندان خود را کتمان می کنند و به مدارس و مهد کودک ها اطلاع نمی دهند در حال تلاش برای آموزش به آنها هستیم.
قاسمی توصیه کرد: تغذیه ارگانیک، روزانه 30 دقیقه پیاده روی با قدم های تند و کنترل استرس در حد امکان در پیشگیری از دیابت موثر است.
وی افزود: پیاده روی 60 تا 70 درصد در پیشگیری از دیابت موثر است و حتی برای بیماران مبتلا نیز اهمیت دارد؛راه رفتن عادی برای خرید روزانه منزل تاثیر مفیدی ندارد و باید طبق اصول انجام شود.
رییس بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان شعبه خوزستان نیز گفت: با توجه به اینکه 85 درصد دیابتی ها در کشور از نوع 2 هستند غربالگری وشناسایی آغاز شده است.
علی غلامی افزود: آمار افراد مبتلا به دیابت در کشور در بین کارمندان، افراد با استرس شغلی و بی تحرکی و دارای توده شکمی و به دلیل مصرف غذاهای فست فودی، رژیم غذایی بد و نامنظم بودن مصرف مواد غذایی روز به روز در حال افزایش است.
وی بیان کرد: در خوزستان بر اساس آمار شبکه بهداشت، در مجموع 47 هزار و 462 نفر از افراد مبتلا به دیابت هستند که البته آمار واقعی بیشتر است.
غلامی ادامه داد: غربالگری و شناسایی، آموزش برای به روز شدن اطلاعات و آگاه شدن و جلوگیری از ارایه درمان های غلط ، هدایت به سمت پزشکان متخصص طرف قرارداد که برای افراد بی بضاعت رایگان و برای افراد کم بضاعت تا 50 درصد تخفیف درمانی دارد از جمله اهداف بنیاد است.
وی بیان کرد:همچنین این بنیاد،کمیته مردمی تشکیل داده و افراد با سابقه و با تجربه درمانی را جمع کرده تا افراد بی بضاعت را شناسایی، و سبد کالایی و دارویی رایگان در اختیار آنها قرار دهد.
وی گفت: آرزوی ما در بنیاد این است که هیچ فرد خوزستانی بی اطلاع از دیابت و عوارض آن نباشد و به راه هایی که استاندارد درمانی ندارند روی نیاورد.
غلامی توصیه کرد: برای پیشگیری از دیابت، باید کنترل وزن، پیاده روی و رژیم غذایی منظم زیر نظر متخصص تغذیه داشته باشید و پرخوری و زیاده روی نکنید.
نشست بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت ایرانیان با هدف معرفی اهداف و توسعه خدمات به بیماران دیابتی در تالار طوبی اهواز برگزار شد.
3004/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.