به گزارش ایرنا شصت و نهمین نشست علنی شورای اسلامی شهر اهواز روز دوشنبه با دستور کار استیضاح شهردار اهواز تشکیل شد اما به دلیل رای منفی هفت نفر از اعضا شورا، رای نیاورد و منصور کتانباف همچنان شهردار اهواز باقی ماند.

** شهردار مطابق هدف گذاری ها عمل نکرد
یک عضو شورای شهر اهواز در موافقت با استیضاح با اشاره به دارا بودن مسئولیت های شرعی و اجتماعی اعضای شورا بیان کرد:انتقاد از برخی عملکرد ها در شهرداری و طرح استیضاح شهردار اهواز به معنای القای ناتوانی شهردار نیست.
اسکندر لطفعلی زاده ادامه داد: کلانشهر اهواز دارای مشکلات بسیاری است و در بسیاری شاخص ها عقب مانده است.
وی با اشاره به اینکه مدیر فعلی شهرداری اهواز از پس حل مشکلات شهر بر نمی آید خاطرنشان کرد: نباید از مساله طرح استیضاح شهردار برداشت های شخصی شود.
لطفعلی زاده گفت: باتوجه به شرایط چند ماه گذشته به این نتیجه رسیدیم که دیگر حمایت راهگشا نیست و چند عضو شورا به همین نتیجه رسیدند از این رو خواستار استیضاح شهردار اهواز شدند؛ شهردار و مدیران شهرداری تلاش خود را در این مدت کردند اما مشکلات این شهر بسیار زیاد است.
این عضو شورای شهر اهواز افزود:در ابتدای شروع مسئولیت چند هدف را برای مدیریت شهرداری تعیین کردیم اما به آنها دست نیافتیم.
لطفعلی زاده گفت: اعضای شورای شهر چهار سال فرصت دارند و در این مدت نباید از انجام وظایف خود کوتاهی کنند.
وی ادامه داد: برای یک مدیر شهری پیش از دسترسی به اعتبار و بودجه، یک برنامه هدفمند نیاز است که یکی از نقاط ضعف ما در این 2 سال نرسیدن به همین برنامه هدفمند بود؛ یکی دیگر از اولویت ها انضباط مالی و پرهیز از هزینه های غیر ضروری بود که به این جایگاه نیز دست نیافتیم.
این عضو شورای شهر دیگر نقطه ضعف شهردار اهواز را بکارگیری نکردن نیروهای انسانی متخصص و متعهد دانست و گفت: توجه به موضوعات فرهنگی، رفع آسیب های اجتماعی و تکریم ارباب رجوع از راهبردها و برنامه های اصلی شورای شهر بود که شهرداری در انجام آنها موفق نبود.
وی با بیان اینکه مشکلات شهر اهواز در میان حواشی مسئولان و مدیران گم شده ادامه داد: شهروندان از توسعه نیافتن فضای سبز و بی توجهی به نظافت شهری انتقاد دارند.
لطفعلی زاده دیگر مشکل شهرداری اهواز را نبود درآمد زایی مناسب دانست و بیان کرد: شهردار اهواز نتواست درآمدهای شهرداری را افزایش دهد؛ همچنین هرسال باید 30 درصد نسبت به سال قبل درآمد شهرداری افزایش یابد که این امر نیز محقق نشد.
وی در خصوص متروی اهواز گفت: در صحبت با شهردار اهواز مقرر شد حداقل یک فاز متروی اهواز در مدت یک سال و نیم به بهره برداری برسد اما این امر محقق نشد و صحبت کردن از مترو به نوعی خودزنی است.
وی با اشاره به عوامل متعدد در پایین آوردن شان شورای شهر بیان کرد: خود اعضای شورای شهر نیز در این مساله تاثیرگذار هستند اگرچه شورای پنجم تلاش کرد تا این جایگاه را ارتقا دهد اما شهردار جایگاه شورای شهر را متزلزل کرد.
وی گفت: شهردار در آخرین درخواست استعفای خود ازنداشتن انگیزه برای کار در شهرداری سخن گفت و همین اظهار نظر سبب ایجاد بی انگیزگی در بدنه شهرداری و شورای شهر شد.

** استیضاح شهردار قانونی نیست
عضو دیگر شورای شهر اهواز به عنوان مخالف استیضاح شهردار گفت: براساس آیین نامه، تذکر به شهردار در ابتدا باید به صورت مکتوب توسط رییس شورای شهر ابلاغ شود و اگر این تذکرات موثر واقع نشد طرح سوال از شهردار در مرحله بعد قرار می گیرد.
محمد جعفر فلسفی با اشاره به اینکه تذکر به عنوان سئوال از شهردار در صحن شورای شهر مطرح می شود افزود: قانون به صراحت اعلام کرده شهردار در مدت مدت 10 روز موظف است به سئوالات اعضا پاسخ دهد و پس از آن مشخص می شود که اعضا از پاسخ شهردار قانع شده اند یا خیر.
وی گفت: اعضا مسایلی را در جلسه استیضاح مطرح می کنند که حتی یک بار درخصوص آنها سئوالی مطرح نشده است.

** ناکارآمدی شهرداری در مدیریت شهر
سید ناصر موسوی نژاد دیگر عضو شورای شهر اهواز در موافقت با استیضاح شهردار اهواز بیان کرد: در 23 مهر امسال، مساله استیضاح شهردار را مطرح و در 23 آبان به صورت مکتوب تقدیم کردم.
وی با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر نباید از تغییر یک مدیر شهرداری هراس داشته باشند افزود: یکی از سئوالات مطرح شده از شهردار درخصوص 28 نفر از اعضای شهرداری است که بیش از 20 سال در منازل مسکونی سازمانی سکونت دارند.
وی با بیان اینکه مساله دیگر نبود امکانات در سازمان آتش نشانی اهواز است گفت:بلندترین پله این سازمان 32 متر است اما تنها تا 15متر قابلیت باز شدن دارد.
وی ادامه داد: مساله دیگر نبود نظارت بر فیش حقوقی کارگران است؛ پیمانکاران از مزایای این کارگران کم می کنند ولی در این خصوص نظارتی صورت نمی گیرد.

** لجاجت اعضای شورای شهر دلیل درخواست استیضاح
حسین حیدری دیگر عضو شورای شهر اهواز با انتقاد از حضور نداشتن شهردار در این نشست بیان کرد: قانون به صراحت اعلام کرده که نشست شورای شهر با هدف استیضاح شهردار باید در مدت 10 روز پس از ابلاغ نامه مکتوب برگزار شود و برای آن جلسه نیز از شهردار دعوت به عمل آید اما رییس شورای شهر اهواز از شهردار دعوت نکرده است.
وی با اشاره به اینکه نتیجه حاصله از این جلسه غیر قانونی است گفت: کمیسیون تلفیق شورای شهر باید این مساله را مورد رسیدگی قرار دهد.
حیدری افزود: در صورت انتخاب سرپرست به این شیوه و بدون رعایت زمان قانونی، تمام اقدامات وی تا تایید کمیته تطبیق مصوبات غیرقانونی و به منزله تصرف در اموال عمومی است.
وی با انتقاد از زمان تشکیل جلسه برای استیضاح شهردار گفت: نباید در آستانه سال جدید این مساله مطرح شود زیرا بی ثبات ترین زمان مدیریت شهری در دوره سرپرستان شهرداری است و همه می دانند در دوره مدیریت سرپرستان پیشین شهرداری اهواز چه مسایلی رخ داد.
حیدری ادامه داد: عید نوروز نزدیک است و شهر باید آماده استقبال از میهمانان نوروزی و کاروان های راهیان نور باشد.
وی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی حاکم بر کشور بر شهرداری ها نیز تاثیر گذاشته افزود: به دلیل مشکلات مالی شهرداری اهواز تمام پروژه های عمرانی را کنار گذاشته شده و تنها پرداخت حقوق چهار هزار نفر از کارکنان شهرداری در اولویت قرار گرفته است؛ حقوق کارکنان اداری هم اکنون به روز پرداخت می شود و کارکنان حجمی نیز با کمی تاخیر حقوق خود را دریافت می کنند.
حیدری ادامه داد: باوجود مشکلات مالی،ده ها پروژه عمرانی تکمیل و به بهره برداری رسیدند که پل ولایت، تقاطع غیرهمسطح شهید بندر، 2 فرهنگسرا، 2 ساختمان اداری، یک میلیون و 400 هزار مترمربع عملیات آسفالت، ورودی پل ششم و چندین پروژه دیگر از جمله آنهاست.
وی با اشاره به اینکه لجاجت برخی اعضای شورای شهر را دلیل استیضاح می دانم گفت: هیچ منطق و استدلالی پشت این استیضاح وجود ندارد و از سویی دیگر هیچ برنامه ای نیز برای دوران پس از استیضاح نداریم.
مازیار جهانبخشی دیگر عضو شورای شهر نیز به عنوان مخالف این استیضاح بیان کرد:از ابتدا با انتخاب آقای کتانباف به عنوان شهردار اهواز به دلیل ارایه ندادن برنامه مناسب مخالف بودم، من نیز موافق استیضاح شهردار اهواز بودم اما مساله اینست که قانون اکنون اجازه برگزاری جلسه استیضاح را نمی دهد.
وی ادامه داد: در صورت پذیرفته شدن استیضاح ممکن است این رای برگشت داده شود و مساله نبود اطلاع شورای شهر به قوانین مطرح شود.
جهانبخشی دیگر دلیل پس گرفتن درخواست استیضاح را زمان نامناسب آن دانست و گفت: اکنون در آستانه سال جدید هستیم از این رو نباید شهردار استیضاح شود.
وی ادامه داد: شهر اهواز بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد و هر تصمیمی در شهرداری بر سرنوشت شهر اثرگذار است از این رو انتخاب شهردار باید پس از برگزاری جلسات و برنامه ریزی دقیق صورت گیرد.
این عضو شورای شهر ادامه داد: شخص انتخابی برای شهرداری باید دارای ارتباطات بسیاری در بعد کشوری باشد و با تمام دستگاه ها تعامل برقرار کند.
بنابراین گزارش اعضای شورای اسلامی شهر اهواز به استیضاح شهردار اهواز رای ندادند و منصور کتانباف شهردار این کلانشهر باقی ماند.
جاسم موسی پور، سید ناصر موسوی نژاد، عبدالزهرا سنواتی، رحیم کعب عمیر، اسکندر لطفعلی زاده و سید محسن موسوی زاده موافق استیضاح شهردار اهواز بودند.
محمد جعفر فلسفی، مازیار جهانبخشی، محمد هادی قنوات، لطف اله حاجتی، حسین حیدری، مهران باباپور و محمدرضا ایزدی نیز به استیضاح شهردار رای ندادند.
گفتنی است شهردار اهواز در این جلسه حاضر نشد.
هفته گذشته نیز قرار بود نشست شورای اسلامی شهر با دستور کار استیضاح شهردار اهواز برگزار شود که به دلیل حضور نیافتن برخی از اعضا جلسه به حد نصاب نرسید.
منصور کتانباف شهردار اهواز، در شهریور سال 96 با رای هر 13 عضو شورای شهر انتخاب شد اما از آن زمان تاکنون طرح چندین باره مساله استعفا، ممنوعیت فعالیت به دلیل قانون منع بکارگیری بازنشستگان و استیضاح شهردار، شهرداری اهواز را دچار چالش هایی کرده است.
شهردار اهواز در یکسال و نیم گذشته حداقل 2 بار مساله استعفای خود را به صورت غیر رسمی مطرح کرده اما به دلیل آنچه اعضای شورای اسلامی شهر اهواز 'مصلحت شهر 'می خوانند، این استعفا پس گرفته شد ؛ آذر امسال نیز برخی از اعضای شورای شهر با استناد به قانون منع بکارگیری بازنشستگان خواستار پایان کار کتانباف و انتخاب یک سرپرست شدند.
9887/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.