معاون طرح و توسعه دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: برای اولین بار در دانشگاه چمران موفق به تولید ۴۰ تن کمپوست در سال از پسماند فضای سبز دانشگاه شدیم که با اجرای گسترده این طرح در مناطق مختلف شهرداری و فضای سبز میتوان گام مهمی در کاهش هزینه ها و صرفه جویی در منابع مالی آنها برداشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، حمیدرضا غفوری در نشست خبری دومین هفته مدیریت سبز دانشگاه شهید چمران اهواز که پیش از ظهر امروز، سه شنبه ۷ اسفند ماه در سالن معاونت فرهنگی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: ۳ سال پیش تفاهم نامه ای بین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت علوم  تحقیقات و فناوری منعقد شد که طی آن وزارت علوم و دانشگاه های زیر مجموعه آن فعالیت های مرتبط با حفظ محیط زیست را در راس برنامه ها قرار داده و در ترویج آن بکوشند و سازمان برنامه و بودجه نیز موظف شد از این برنامه ها حمایت کند.

وی افزود: در راستای عملیاتی شدن این تفاهم نامه، شورای مدیریت سبز دانشگاه شکل گرفت و دو کمیته آموزشی فرهنگی و اجرایی مسئولیت طراحی و اجرا را بر عهده گرفتند.

غفوری تصریح کرد: در فعالیت های مدیریت سبز دانشگاه ها ۵ محور اصلی، توسعه منابع انرژی تجدید پذیر، مدیریت پسماند و استفاده مجدد از پسماند دور ریزها، صرفه جویی در استفاده از انرژی (فسیلی)، صرفه جویی در مصرف آب و استفاده مجدد از آب و پساب ها (باز چرخانی آب)، توسعه فضای سبز و گسترش آنها در دستور کار قرار گرفته است.

معاون طرح و توسعه دانشگاه چمران اهواز با اشاره به اینکه دانشگاهها به عنوان الگو و موتور محرک جامعه می توانند الگوی صحیح مصرف را در میان دیگر آحاد جامعه تسری بخشند، بیان کرد: در اولین گام شورا یک برنامه ۵ ساله برای فعالیت های مدیریت سبز دانشگاه طی ۶ ماه برنامه ریزی کرده و با ۳ پیش بینی تخصیص کل بودجه، تامین بخشی از بودجه و مقدار کمی از بودجه تهیه شد.

وی با اشاره به اهمیت نقش دانشگاهها در ترویج مباحث مرتبط با مدیریت سبز، تاکید کرد: سال گذشته برای اولین بار پیشنهاد هفته مدیریت سبز از سوی دانشگاه شهید چمران اهواز مطرح و متولی برگزاری آن شد.

غفوری ادامه داد: سال گذشته به عنوان اولین تجربه، عملکرد و بازتاب بسیار خوبی داشتیم  امسال نیز با استفاده از تجارب گذشته سعی می کنیم دومین هفته مدیریت سبز را   به بهترین نحو اجرا کرده و به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کنیم.

معاون طرح و توسعه دانشگاه چمران اهواز و رئیس ستاد برگزاری دومین هفته مدیریت سبز در ادامه در خصوص اقدامات عملی در جهت عینیت بخشی به مدیریت سبز، اظهار کرد: از سال گذشته لامپ های کم مصرف را جایگزین لامپ های پر مصرف جاده های اصلی دانشگاه کرده و ظروف یکبار مصرف را از سلف سرویس ها حذف کردیم.

وی ادامه داد و گفت: توسعه فضای سبز دانشگاه، تفکیک زباله در برخی نقاط دانشگاه به منظور جلوگیری از هدر رفت زباله های کاغذی، طراحی و ساخت نوع خاصی از دستگاه آب شیرین کن (RODO) در دانشکده فنی مهندسی که در صورت حمایت سرمایه گذار در مقیاس صنعتی تولید خواهد شد.

غفوری ضمن اشاره به رکورد شکنی کاشت ۱۷۳۰ اصله نهال در یک روز در قسمت های مختلف دانشگاه، بیان کرد: توانستیم در خشکسالی تابستان گذشته با راه اندازی ایستگاه پمپاژ، بخش زیادی از نهال های کاشته شده را حفظ کنیم.

معاون طرح و توسعه دانشگاه چمران اهواز از اجرای طرح تولید کمپوست (کود گیاهی) برای اولین بار در اهواز خبر داد و گفت: طرح تولید کمپوست از پسماند فضای سبز دانشگاه در دستور کار قرار گرفت و اکنون با ظرفیت ۴۰ تن در سال ما را از خرید کود بی نیاز ساخته و در صورت افزایش ظرفیت میتوان مازاد این محصول را در بازار عرضه کرد و علاوه بر صرفه جویی در هزینه های مالی دانشگاه موجب درآمد زایی نیز خواهد شد‌.

وی با اشاره به اینکه معماری بسیاری از ساختمان های دانشگاه مناسب اقلیم خوزستان نیست، افزود: به دلیل عدم تطبیق معماری و اقلیم خوزستان شاهد هدر رفت انرژی در این بنا ها بودیم که در حال حاضر با نصب سایه بان و در و پنجره دو جداره در برخی از آنها از هدر رفت انرژی جلوگیری کردیم.

معاون طرح و توسعه دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص لزوم حمایت سرمایه گذاران از طرح های مطالعاتی دانشگاهها، تصریح کرد: دررحال حاضر دو طرح مطالعه و طراحی سامانه استفاده از پساب دانشگاه (بازچرخانی آب) برای ۷۵۰ متر مکعب در روز با هزینه ای حدود ۲ میلیارد تومان و همچنین احداث ۵ نیروگاه خورشیدی در سطح دانشگاه را در دست داریم که در صورت اعلام آمادگی سرمایه گذاران به مرحله اجرا خواهد رسید.

در ادامه این نشست، علی یاری، مدیر امور فرهنگی دانشگاه چمران و دبیر ستاد برگزاری دومین هفته مدیریت سبز اظهار کرد: اگرچه با عنوان دانشگاه سبز هنوز فاصله داریم، اما مجموعه اقدامات صورت گرفته، امیدوار کننده است.

وی افزود: ما بخشی از جامعه و چرخه مصرف انرژی هستیم که وظیفه فرهنگ سازی، تربیت نسل های جامعه و گسترش فرهنگ عمومی را بر عهده داریم.

یاری در ادامه تصریح کرد: ستاد برگزاری دومین هفته مدیریت سبز دانشگاه شهید چمران اهواز در نظر دارد به منظور پایش ارزیابی و نظارت بر عملکرد مدیریت سبز دانشگاه و تشویق واحدهای سبز در آیینی از تلاش‌ها و اقدامات واحدهای مختلف در این زمینه تجلیل کنند.

دبیر ستاد برگزاری دومین هفته مدیریت سبز خاطرنشان کرد: این رویداد در دو بخش "واحد سبز دانشگاه" و "بهترین طرح های پیشنهادی مدیریت سبز" و با توجه به محورهای حفاظت از منابع پایه اصلاح و بهبود فرآیندها و ساختارها به منظور حفظ محیط زیست، ارتقای بهره وری و استفاده مناسب تر از امکانات موجود، اصلاح الگوی مصرف با فرهنگ‌سازی پایدار، بهینه سازی مصرف انرژی فضای سبز آب کاغذ مواد اولیه و تجهیزات دانشگاه، مدیریت پسماند بازیافت و بازگشت مواد به چرخه استفاده برگزار می شود.

وی تصریح کرد: دومین هفته مدیریت سبز از ۱۵ تا ۲۰ اسفند ماه سال جاری در عناوین، جشنواره ایده ها و دستاورد ها، سمینارها و کارگاهها به منظور آموزش کیسه های پارچه ای و تولید آثار با استفاده از مواد دور ریختنی ۱۱ تا ۲۰ اسفند ماه، نمایشگاه گل و گیاه ۱۱ تا ۱۵ اسفند ماه برگزار خواهد شد.

مدیر امور فرهنگی دانشگاه در ادامه افزود: در روز ۱۵ اسفند ماه به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب و به یاد ۴۰ استاد در گذشته دانشگاه شهید چمران اهواز با کاشت ۴۰ اصله نهال از بوستان نام آوران دانشگاه بهره برداری خواهیم کرد.

وی از برنامه عمومی با عنوان پاکسازی محیط دانشگاه در روز ۱۹ اسفند ماه خبر داد و گفت: این اقدام با مشارکت کلیه کارکنان، اساتید و دانشجویان دانشگاه انجام خواهد شد.

یاری در خصوص روز بدون خودرو اظهار کرد: از همه تقاضا می کنیم در روز  ۲۰ اسفند ماه بدون خودرو شخصی به دانشگاه مراجعه کنند و یا از دوچرخه یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

دبیر ستاد برگزاری دومین هفته مدیریت سبز در پایان عنوان کرد: مراسم پایانی این رویداد در ۲۰ اسفند ماه با معرفی برگزیدگان و بهترین دستاوردهای این هفته به پایان خواهد رسید امیدواریم این دانشگاه به عنوان اولین دانشگاه سبز کشور مطرح شود.

WhatsApp Image 2019-02-26 at 2.29.56 PM(1)

WhatsApp Image 2019-02-26 at 2.29.56 PM(2)

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.