به گزارش ایرنا جمال عالمی نیسی روز چهارشنبه در شورای اداری شهرستان اهواز که در تالار شهرداری اهواز برگزار شد، افزود:در چند هفته گذشته برخی نقاط خوزستان از جمله روستاییان ساکن در اطراف اهواز به دلیل بروز سیلاب و تهدیدات ناشی از آن دچار مشکلات متعددی شدند.
وی ادامه داد: در بحث سیل کاستی ها زیاد بود و مقداری هم سهل انگاری صورت گرفته که این موضوع با انجام نشدن وظایف همراه بوده است.
وی افزود: انتظار می رفت سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی رودخانه ها در این مقطع به مسئولیت های قانونی خود عمل کند.
نیسی، با اشاره به اینکه در طول مدتی که شهرستان اهواز مانند برخی دیگر از مناطق استان درگیر سیلاب بود دستگاه هایی مربوطه در اهواز و خوزستان وارد عمل شدند، بیان کرد: سازمان آب و برق خوزستان می بایست پیش از دیگر دستگاه های اجرایی به موضوع ورود پیدا می کرد.
فرماندار اهواز در ادامه به موضوع آب های سطحی در سطح شهر اهواز اشاره کرد و گفت: زیبنده چنین کلان شهری نیست که با وجود برخورداری از نعمت ها و سرمایه های عظیم، از داشتن شبکه های دفع آب های سطحی بی بهره باشد.
وی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب اهواز و همچنین شهرداری اهواز در زمینه جمع آوری و دفع اینگونه آب ها در سطح شهر اختلافاتی دارند که نیاز است هرچه زودتر این وضعیت ساماندهی شود.
عالمی نیسی افزود: به همین منظور استاندار خوزستان در خصوص ایجاد شبکه جمع آوری آب های سطحی غرب و شرق اهواز قول داده تا اعتبار ویژه ای اختصاص دهد.

** طرح جامع راهکار برون رفت اهواز از معضل آب های سحطی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز نیر در این نشست گفت: مهم ترین دوره ای که کلانشهر اهواز با موضوع آب های سطحی درگیر می شود در زمان بارندگی ها است و در این ایام مردم دچار بیشترین دغدغه می شوند.
فردوس کریمی با اشاره به اینکه راهکار برون رفت کلانشهر اهواز از این شرایط اجرای طرح جامع شهری توسط متولی آبهای سطحی(شهرداری اهواز) است، افزود: طرح جمع آوری آب های سطحی تنها نباید محدود به یک دوره زمانی یک یا 2 ساله باشد و تاکید می شود که این طرح باید با برنامه ریزی 10 ساله اجرایی شود تا این شهر از وضعیت موجود نجات پیدا کند.
وی ادامه داد: از پارسال تاکنون 85 پروژه در زمینه فاضلاب شهرستان اهواز از منابع اختصاص یافته از سوی نفت، دولت و اعتبارات جاری اجرا شده است.
مدیرعامل شرکت آبفای اهواز با بیان اینکه اجرای برخی پروژه های شهری مشکل زیرساختی دارند گفت: منطقه کیانشهر اهواز نمونه از پروژه های شهری اجرا شده است که دقت عمل کمی در آن شده و با هر بارندگی آب های سطحی مشکلاتی را برای شهروندان و تردد آنها به وجود می آورد و اقیانوسی از آب جمع شده باران تشکیل می شود.
وی ادامه داد: این مشکل به دلیل نداشتن خروجی آب های سطحی به وجود می آید و به همین دلیل نمی توان با پمپاژ این آب را تخلیه کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با تاکید بر اینکه اگر بسترهای لازم شهری به درستی فراهم نشود نمی توان اهواز را یک کلانشهر دانست، گفت: تا پیش از آن، همه اقداماتی که صورت می گیرد به عنوان یک مسکن آزار دهنده محسوب می شود.

** 90 درصد آب شرب اهواز پیش از ورود به تصفیه خانه کدورت دارد
کریمی همچنین در خصوص کیفیت آب شرب کلانشهر اهواز، گفت:در تیر امسال اهواز آبگیری از طرح غدیر را آغاز کرد اما از تاریخ 23 آبان این خط دچار مشکلاتی شد که شرایط لازم برای تامین نیاز اهواز را نداشت.
وی ادامه داد: با بروز این مشکل مجبور شدیم که 90 درصد از آب مورد نیاز تصفیه خانه های اهواز را از طریق رودخانه کارون تامین کنیم.
مدیرعامل شرکت آبفای اهواز گفت: لازمه تصفیه آب برداشتی از این رودخانه صرف هزینه زیاد و دقت بالا در استفاده از موارد شیمیایی بود که بطور مثال به دلیل کدورت در یک روز 37 تن مواد شیمیایی به آب زده شد که این امر خود به تنهایی یک میلیارد و 700 میلیون ریال برای شرکت هزینه در پی داشت.
پیش از این حدود 60 درصد آب شرب اهواز از طریق کانال آبرسانی غدیر تامین می شد که از دی امسال آب جایگزین این طرح از کانال سلمان به ایستگاه‌ های تصفیه این شهرستان پمپاژ می‌ شود.
قرار بود این کانال به طور موقت جایگزین کانال آبرسانی غدیر باشد.
9931/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.