به گزارش ایرنا موقعیت استراتژیک صنعت نفت به مثابه یک صنعت مدرن، شرایطی در آبادان ایجاد کرده تا آبادان به شهری با فرهنگ‌ های مختلف تبدیل شود و زمینه فعالیت های فرهنگی چون هنر نمایش و تئاتر را موجب شده است.
تئاتر در آبادان ریشه ای دیرینه دارد، تاریخ آبادان با سینما، فرهنگ و هنر گره ‌خورده و بزرگان زیادی در زمینه های مختلف هنر سینما در این شهرستان تربیت یافته و به کشور معرفی ‌شده ‌اند که این موضوع نشان از ظرفیت بسیار بالای این شهرستان در رشته های مختلف هنری دارد.اما بی مهری بعضی مسئولان شهری که امکانات فرهنگی را در اختیار دارند باعث انزوای بسیاری از هنرمندان آبادانی شده است.
گفتن و بودن ‌های بی‌ اساس، وعده هایی که عملی نمی ‌شوند، حرف هایی از دل پر درد هنرمندان آبادانی است که با دست خالی برای شهر و دیار خود افتخار آفرینی کرده و در جشنواره‌ های مختلف کشور درخشیده اند.
کمبود سالن تئاتر، نبود نمایشگاه و محلی برای نمایش آثار و همچنین نبود حامی مالی از مشکلاتی است که هنرمندان آبادانی آن را با رگ و خون خود حس می کنند.
یکی از کارگردانان تئاتر آبادان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تشریح ظرفیت های تئاتر این شهرستان گفت: هنر تئاتر یک هنر پویا و اصیل و بسیار تاثیرگذار است، آنچنان که مقام معظم رهبری می فرماید تئاتر منبر است و بلکه فراتر از یک منبر.
رضا چوپان اظهار داشت: در این میان نقش بی بدیل تبلیغات و معرفی هنرمندان به مردم می تواند برای هنرمندان این عرصه راه گشا و موثر باشد.
وی افزود: هنرمندان تئاتر با آنکه پویا ترین و فعال ترین هنرمندان در این شهر هستند امکان استفاده از فضاهای تبلیغاتی مانند بیبلوردها را ندارند و مسئوان مربوطه در این زمینه کم کاری می کنند.
این کارگردان و نویسند تئاتر آبادان گفت: با وجود درخشش در جشنواره های مختلف استانی و کشوری و کسب مقام اما باز هم حمایت نشدیم.
وی افزود: مدیر امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان تنها مسئولی است که حامی تئاتر و هنرمندان این رشته است.
یکی دیگر از هنرمندان عرصه تئاتر آبادان نیز گفت: متولی اصلی هنر در آبادان مشخص نیست و هنرمندان بین سازمان منطقه آزاد اروند، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی شهرداری آبادان سرگردان هستند.
محبوبه ضیایی افزود: تکلیف هنرمندان در پیگیری مشکلات و کارهای هنری در آبادان مشخص نیست.
وی با انتقاد از برخی بی مهری های مسئولان فرهنگی منطقه نسبت به هنرمندان بومی گفت:در بسیاری برنامه های مناسبتی از هنرمندانی که توانایی کمتری نسبت به هنرمندان آبادانی دارند با صرف هزینه های بالا در این شهرستان دعوت شده اما به هنرمندان منطقه بی توجهی می شود.
وی افزود: هزینه های که صرف این گونه برنامه ها می شود باید صرف فرهنگ و هنرمندان بومی منطقه شود.
این کارگردان آبادانی تصریح کرد: در آبادان وعده ‌های زیادی از حمایت هنر و هنرمندان داده می‌ شود ولی در عمل این وعده ‌ها محقق نمی شود.
ضیایی افزود: حمایت از هنرمند، پرداخت هزینه بلیت هواپیما نیست، بلکه این حمایت به معنی حمایت از هنرمند برای پرداخت هزینه های سالن برای تمرین، موسیقی و هزینه های لوازم دکور است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان در این زمینه به ایرنا گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه نظارت بر آثار هنری را دارد و به لحاظ ایجاد تسهیلات برای فعالیت هر چه بهتر هنرمندان سعی کرده ‌ایم سالن ‌های مجهز و قابل قبولی در اختیار هنرمندان قرار دهیم.
فرهاد علوانی اظهار داشت: همچنین مجموعه مدیریتی شهرستان همیشه تلاش کرده از هنرمندان پشتیبانی ‌کند.سه سالن نمایش و مراکزی که برنامه ‌های فرهنگی و هنری در آبادان در آن‌ها برگزار می‌ شود، برای تمرین و همچنین نمایش در اختیار گروه های نمایشی قرار گرفته است.
علوانی اظهار داشت: 12 گروه نمایشی در آبادان فعالیت دارند که مورد حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد اروند می باشند.
مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آبادان افزود: البته کمبودهایی در تامین زیرساخت های عرصه هنر داریم که باید این کمبودها با اعطای امکانات کاهش یافته و هنرمندان فضائی برای عرصه آثار هنری خود بیابند.
وی افزود: هنر و فرهنگ زمانی شکل می گیرد و زمانی هنر احساس می شود که اثر هنری در برابر دیدگان عموم و مخاطبین قرار گیرد.
نمایش جنگیر به کارگردانی رضا چوپان و نویسندگی محمد صنگوری هم اکنون در سالن تئاتر شهر آبادان به روی صحنه رفته است.
در این اثر نمایشی کوثر عقیلی، مهدی حویزاوی، سپهر ولیزاده، وحید حیدری نژاد، مونس رنجبری، امید سواریان، بهاره مظفری، حورا موسویان، امیر عایپور، بیتا زادگان، سحر سکرانی، شیدا شکیبی، ماریان کلهر و راضیه غریپور اجرای نقش می کنند.
7104/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.