به گزارش ایرنا حسین حیدری روز دوشنبه در پنجاه و نهمین نشست علنی شورای اسلامی شهر اهواز افزود: این موضوع مایه شرمساری تمام مسئولان ادوار گذشته و فعلی است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز نیز با اشاره به اینکه از سوی بانک مرکزی و بانک عامل نامهربانی هایی درخصوص پروژه مترو اهواز صورت گرفت یادآور شد: دادن مجوز انتشار اوراق مشارکت در آخرین روز سال مالی و تقویمی تنها برای ثبت در سوابق اعطای مجوزهاست.
شهران شاهین زاده با بیان اینکه مساله تامین سرمایه مترو در شورای چهارم مسکوت ماند اما در روزهای نخست فعالیت شورای پنجم به تصویب رسید، ادامه داد: موافقت صدور اوراق مشارکت زمانی به ما اعلام شد که سال مالی به پایان رسیده بود چندی بعد بانک مرکزی با انتشار اوراق مشارکت موافقت کرد اما پس از آن ابطال تمام مجوزها اعلام شد و در نهایت با کش و قوس فراوان در ساعت 19 روز 28 اسفند مجوز انتشار اوراق مشارکت صادر شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری گفت: به دلیل تعطیلی روز بعد صدور مجوز، سرورهای بانک های عامل غیر فعال شده بود و با رایزنی بسیار و فعال سازی سرورها تنها 500 میلیارد ریال از سه هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت خریداری شد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات مجوز جدید بند 13 مبنی بر نبود امکان تضمین اصل پول و سود این اوراق توسط بانک عامل بود که این امر تمایل سرمایه گذاران را به شدت کاهش داد.
وی گفت: این بند با تلاش صورت گرفته حذف و بار دیگر مجوز انتشار اوراق مشارکت در 31 شهریور سال مصادف با آخرین روز از سال مالی داده شد و به دلیل قرار گرفتن در زمان نامناسب مشکلاتی ایجاد شد.
شاهین زاده افزود:پس از این مجوز بانک سرمایه نوین با این توجیه که بانک مرکزی و بانک عامل به عنوان تضمین کننده از باز پرداخت اصل و سود برخی دیگر از اوراق عدول کرده، انصراف داد و موسسه نوین با قراردادن برخی شرایط جایگزین بانک سرمایه نوین شد.
وی گفت: یکی از شروط این موسسه اینست که 30 درصد مبلغ اوراق را به صورت بیعانه به مدت چهار سال در اختیار داشته باشد و پس از چهار سال این مبلغ را پس دهد.
قرار است با انتشار اوراق مشارکت به ارزش سه هزار میلیارد ریال بخشی از منابع لازم برای بهره برداری از گام نخست متروی اهواز تامین شود. پیش از این مسئولان اعلام کرده بودند که در صورت تامین 6هزار میلیارد ریال اعتبار گام نخست آن در مدت 18 ماه به پایان می رسد.
بیش از 12 سال پیش که کلنگ پروژه قطار شهری اهواز بر زمین زده شد، مجریان نوید روزهایی در آینده نزدیک برای کاهش بار ترافیکی در شهر اهواز را دادند اما تنها ثمره آن تاکنون حفاری هایی در نقاط مختلف شهر، هدر رفت مبالغ هنگفت و البته بدهی 16 ماهه کارگران فعال در این پروژه بوده است.
در طول بیش از 12 سال گذشته یکی از مهم ترین معضلات این پروژه کش و قوس بسیار در پرداخت حقوق کارکنان شرکت کیسون (پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز) بوده به طوریکه به گفته کارگران این شرکت هم اکنون پرداخت حقوق آنها 16 ماه به تعویق افتاده است.
پروژه قطار شهری اهواز از اواخر پارسال تاکنون به دلیل مشکلات مالی به حالت تعطیل درآمده است.
9887/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.