به گزارش ایرنا هر چند هر از گاهی با خبر گزیدگی یک شهروند توسط سگها و یا تصاویری از کشتار غیرانسانی این سگ ها بار دیگر این بحث پرونده ساماندهی سگ های ولگرد داغ می شود ، ولی در کل ، این پرونده همچنان بی نتیجه میان سازمان های متولی دست بدست می شود.
در روزهای اخیر در فضای مجازی بحث کشتار و سپس آتش زدن جثه سگ های ولگرد مطرح شده است، بسیاری از شهروندان ضمن تاکید بر ضرورت ساماندهی و جمع آوری این سگ ها معتقدند که نباید از شیوه های غیرانسانی برای کشتار آنها استفاده کرد.
براساس بند 15 ماده 55 قانون شهرداری ها مسئولیت جلوگیری از شیوع بیماری های واگیردار انسانی و حیوانی و دفع جثه های حیواناتی که مبتلا به بیماری مسری بوده و یا در شهر بدون صاحب و مضر و رها هستند بر عهده شهرداری است.
مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ های ولگرد، شیوع بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان مانند هاری، کیست هیداتیک و سالک است.
از سویی دیگر کنترل و پیشگیری از بروز بیماری های مشترک بین انسان و حیوان از دغدغه های شهروندان است که با جمع آوری، عقیم سازی این حیوانات و احداث پناهگاه نگهداری از آنها می توان به بخش بزرگی از نگرانی ها پاسخ داد.

**اراده ای برای ساماندهی سگ ها وجود ندارد
یکی از فعالان محیط زیست و حامی حقوق حیوانات با انتقاد از سیاست های غلط برخی مسئولان در حل این معضل به خبرنگار ایرنا گفت: مسئولان امر هیچ ساز و کار مشخصی برای ساماندهی سگ های ولگرد ندارند و هر از گاهی برای پاسخگویی به افکار عمومی وعده هایی می دهند.
نیما حسین زاده معتقد است : هزینه صرف شده برای گرفتن پیمانکار و کشتن سگ ها به مراتب بالاتر از هزینه عقیم سازی آنهاست و عده ای بنا بر منافع خود مانع زنده گیری و عقیم سازی آنها می شوند.
وی با اشاره به اینکه دستگاه ها و سازمان های مختلف همچون شهرداری، دامپزشکی، بهداشت و نیروی انتظامی باید در ساماندهی این سگ های ولگرد مشارکت داشته باشند اظهار داشت: با در پیش گرفتن راه اصولی ساماندهی این سگ ها در 2 سال اول متحمل هزینه هایی می شوند اما با کنترل جمعیت این سگ ها بخش عمده ای از مشکلات حل می شود.
حسین زاده با اشاره به اینکه هزینه لازم برای ساماندهی کل سگ های ولگرد در اهواز 20 میلیارد ریال است تصریح کرد: اما درحال حاضر تنها سالانه 20 میلیارد ریال صرف خرید واکسن برای افراد مورد گزش می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که هزینه عقیم سازی سگ ها چقدر است توضیح داد: درحال حاضر ما به صورت موردی سگ ها را عقیم می کنیم که حدود 2 میلیون ریال است اما اگر مسئولان دامپزشکی را به استخدام در بیاروند و یا به صورت عمده اقدام به عقیم سازی این سگ ها کنند هزینه به یک پنجم مبلغ گفته شده نیزکاهش می یابد.
این فعال حقوق حیوانات عنوان کرد: گفته می شود که در سطح شهر اهواز حدود پنج هزار سگ ولگرد وجود دارد که با صرف هزینه چهار میلیون ریالی برای هرکدام می توان با 20 میلیارد ریال بخش عمده ای از این معضل را در شهر حل کرد.
وی با انتقاد از عدم همکاری شهرداری و به ویژه سازمان مدیریت پسماند با حامیان حقوق حیوانات ادامه داد: پس از کش و قوس های فراوان شهرداری اعلام کرد که یک سوله در منطقه بقایی برای ساماندهی سگ های ولگرد اختصاص می دهد ولی سایر هزینه ها را تقبل نمی کند درحالی که محل این سوله بسیار دور است و انجمن ها هم از پس سایرهزینه های تردد به این منطقه بر نمی آیند.
حسین زاده گفت: شهرداری می گوید مطابق قانون این سگ ها تا 2 هفته پس از عقیم سازی باید واگذاری شوند اما چطور می توان برای پنج هزار سگ ولگرد حامی پیدا کرد ضمن آنکه بسیاری از این سگ ها به دلیل نقص عضو شرایط نگهبانی را هم ندارند.
**ضعف آشکار شهرداری در ساماندهی سگ های ولگرد
مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: عملکرد شهرداری ها و به ویژه شهرداری اهواز در بحث کنترل حیوانات ولگرد بسیار ضعیف است و نیازمند تقویت برای بکارگیری روش های اصولی می باشد.
فرهاد صفدری ادامه داد: شکایات مردمی بسیاری درخصوص سگ های ولگرد وجود دارد زیرا تردد این حیوانات به ویژه به شکل گله ای سبب بروز ترس در بین مردم می شود.
وی با ابراز نگرانی از شرایط فعلی اظهار داشت: برخی سگ های ولگرد حامل بیماری های خطرناکی همچون هاری هستند از همین رو اگر انسانی را مورد گزش قرار دهند حتما باید اقدامات درمانی ازجمله تزریق واکسن صورت گیرد.
صفدری اظهار داشت: سالانه مبلغ بسیار بالایی از بودجه بهداشت صرف خریداری و تزریق واکسن هاری می شود درحالی که اگر مدیریت صحیحی صورت گیرد این بودجه در جای مناسبتری صرف ارتقای سلامت شهروندان می شود.
وی افزود: در شورای سلامت استان نیز وظیفه زنده گیری و ساماندهی این حیوانات ولگرد برعهده شهرداری است اما متاسفانه شاهد اقدام موثری از سوی شهرداری نیستیم.
وی درخصوص شیوه دفن سگ های ولگرد در اراضی اطراف شهر گفت: جدا از مساله درست یا غلط بودن اتلاف سگ های ولگرد، دفن جسد اینگونه حیوانات نیازمند رعایت اصول زیست محیطی و کنترل آلودگی است.
صفدری درخصوص کلیپ منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر سوزانده سگ های ولگرد تصریح کرد: سوزاندن حیوانات به هیچ عنوان مورد تایید بهداشت نیست و شهرداری باید طبق مصوبه شورای سلامت استان عمل کند.

**افزایش 20 درصدی گزش انسان به وسیله سگ ها در سال 96
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هزینه واکسیناسیون هر فرد مورد گزش سگ های ولگرد را بالغ بر 10 میلیون ریال عنوان کرد و گفت: سالانه در کل مرکز استان بین هفت تا هشت مورد با علائم گزیدگی سگ های ولگرد به مراکز بهداشت مراجعه می کنند.
همایون امیری تعداد این افراد را در کلانشهر اهواز در سال گذشته 2هزار و صد مورد دانست و ادامه داد: این رقم در سال 96 نسبت به سال 95 حدود 20 درصد رشد داشته است.
وی تصریح کرد: در سال گذشته به جز هزینه پرسنل و سایر هزینه ها 20 میلیارد ریال صرف خرید واکسن هاری شده است.

**شهرداری در ساماندهی سگ ها تنهاست
این درحالیست که مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز خبر کشتار حدود 200 قلاده سگ در فضای مجازی را رد کرد و گفت: پس از انتشار فیلم به محل گفته شده سر زدم اما در وهله اول نقطه دفن شده جزء محدوده شهرداری اهواز نیست و در محل روستای قلعه چنان شهرستان کارون واقع شده است و در وهه دوم تنها سه قلاده سگ درآنجا دفن شده است.
محمدرضا قنواتی با رد این مطلب که کشتار این سگ ها کار پیمانکاران شهرداری بوده است ادامه داد: دستگاه های بسیاری از جمله دامپزشکی، نیروی انتظامی و بهداشت باید در این مسیر همکاری کنند اما هیچکدام قدمی بر نمی دارند.
وی گفت: بهداشت باید سالانه مبلغی بابت عقیم سازی سگ های ولگرد اختصاص دهد اما با توجیه کمبود اعتبار از این مساله سرباز می زند.
قنواتی خاطر نشان کرد: بالغ بر پنج هزار قلاده سگ ولگرد در اهواز هستند اما شهرداری جای نگهداری برای این تعداد از سگ را ندارد، حامیان محیط زیست باید پس از عقیم سازی اقدام به یافتن حامی برای سگ ها کند.
وی در پاسخ به این مطلب که یافتن حامی برای پنج هزار قلاده سگ دشوار است یادآور شد: طبق دستورالعمل های موجود سگ های مریض باید معدوم شوند و سایر سگ ها به حامی سپرده شوند.
این فرافکنی ها درحالی انجام می شود که شهروندان اهوازی از یکسو خواستار جمع آوری و ساماندهی سریعتر حیوانات ولگرد هستند و از سویی دیگر از روش های خشن و غیر اخلاقی برای کشتار این سگ ها آزرده هستند.
گزارش: ندا رضاپور
/9887/6002/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.