به گزارش خبرنگار ایرنا مستقر در گذرگاه مرزی شلمچه حسین ذولفقاری عصر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در پایانه مرزی شلمچه اظهار داشت: از ابتدای ماه صفر تاکنون بیش از یک میلیون زائر ایرانی و اتباع خارجی از مرزهای سه گانه کشور به عتبات عالیات در خاک عراق سفر کردند.
وی با بیان اینکه از این تعداد 62 درصد از مرز مهران، 24 درصد از مرز شلمچه و 13 درصد از مرز چذابه عبور کرده اند افزود: با برنامه ریزی انجام شده امسال در 25 نقطه کشور مراکز صدور ویزا دایر بوده و روند صدور ویزا بدون هیچ مشکلی فعال هستند.
رئیس ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور گفت: صدور ویزا در دفاتری که مربوط به عراق است بدون هیچگونه مشکلی فعال بوده و صدور ویزا در حال به روز شدن است.
ذولفقاری تصریح کرد: در بعضی از شرکت ها، صدور ویزا با معطلی انجام می شود که به آنها اعلام کردیم، به سرعت مدارک را از مردم گرفته و سریعتر ویزای متقاضیان را صادر شود.
وی افزود: همچنین برای آن دسته از افرادی که نسبت به صدور گذرنامه اقدام کرده و همرمان نیز در سامانه سماح ثبت نام کرده ند، در کنار مرکز صدور گذرنامه ناجا، مرکزی برای صدور روادید راه اندازی شده و از آنها خواسته شده تا به کار خود سرعت بیشتری ببخشند.
ذولفقاری اظهار داشت: صدور روادید در دفاتر عراق معطلی ندارد ولی سرعت عمل در بین کارمندان سامانه سماح باید افزایش یابد تا روادید زائران با سرعت بیشتری صادر شود.
رئیس ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور در خصوص تهیه ارز توسط زائران گفت: با هماهنگی دولت و بانک مرکزی از ایجاد بازار سیاه در کشور برای ارائه ارز جلوگیری شد و دریافت ارز توسط زائران به داخل خاک عراق منتقل شد.
وی افزود: بانک مرکزی ارزی را که در عراق داشت به بانک ملی ایران منتقل کرد تا این خدمات به زائران ارائه شود ولی مهیا نبودن زیر ساخت‌ های لازم برای زائرانی که درخواست ارز داشتند مشکلاتی ایجاد کرده است.
این مقام مسئول از زائران خواست با توجه به آماده نبودن زیرساخت ها در زمینه تهیه ارز ارز رایج در عراق را تهیه کنند و یا اینکه از پول ایران در عراق استفاده کنند که مشکلی به وجود نیاید.
ذولفقاری اظهار داشت: به بانک هم اعلام شده همان تعداد افرادی که عبور کردند آنها را در حد امکان برایشان تامین ارز و پرداخت کنند و از این طرف هم به مردم اعلام کنند کسانی که وارد خاک عراق می شوند چنانچه در ورودشان تجمع زیاد بود و معطلی داشتند در برگشت این ارز را دریافت کنند.
رئیس ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور گفت: خدمات و برنامه های امنیتی، انتظامی، بهداشتی و درمانی ما تا سه روز پس از اربعین در ایران و عراق ایران ادامه دارد، لذا پیش بینی شده که تا آخرین لحظات خدمات را داشته باشیم، ولی توصیه می شود کسانی که زودتر رفتند زودتر هم برگردند تا با ازدحام مواجه نشویم.
ذوالفقاری افزود: امسال از تمامی جهات اعم از زیر ساخت، ساماندهی خدمات، ساماندهی امور در ایران و عراق و در تمامی بخش ها با مشکل کمتری روبرو بودیم، تنها موردی که امسال قدری موجب گله مندی زائران شد بحث تحویل ارز در آن سوی مرز بود که به دلیل آماده نشدن زیر ساخت ها بود .
مرز شلمچه از مبادی تردد زائران اربعین حسینی در 15 کیلومتری خرمشهر قرار دارد.
در مسیر 15 کیلومتری میدان مقاومت خرمشهر تا نقطه صفر مرزی شلمچه حدود 450 موکب مردمی شبانه روز به زائران اربعین حسینی خدمت رسانی می کنند.
شلمچه و چذابه 2 گذرگاه تردد زائران اربعین حسینی در استان خوزستان می باشند.
تردد زائران اربعین حسینی از مرزهای شلمچه و چذابه در استان خوزستان با شتاب و بدون مشکل در حال انجام است.
6068/7104
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.