به گزارش ایرنا کیامرث حاجی زاده روز دوشنبه با اشاره به تعیین تکلیف رودخانه کارون در مقطع اهواز بیان کرد: از رودخانه ها می توان به عنوان ظرفیت گردشکری در شهر استفاده کرد.
وی افزود: قانون گذار مصوب کرده ورودی تا خروجی رودخانه ها در شهر به شهرداری ها واگذار شود تا کیفیت رودخانه، کیفیت سواحل،مسایل مربوط به تفریح مردم و برداشت آب شرب مردم در این مقطع مورد توجه قرار گیرد.
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با بیان این که رودخانه کارون در مقطع اهواز به محل انباشت فاضلاب تبدیل شده ، اظهار داشت کرد: طی 10 جلسه در شورای حفاظت کیفی کارون مقرر شد شرکت آب و فاضلاب اهواز ورودی فاضلاب به رودخانه را توسط لوله به زیر آب منتقل کند اما تاکنون به این تعهدات خود عمل نکرده است.
وی گفت: ورود فاضلاب به رودخانه چهره مشمئز کننده ای برای شهر ایجاد کرده است و در حال حاضر شاهدیم که فاضلاب به صورت آبشاری وارد رودخانه می شود.
حاجی زاده ادامه داد: برای شرق کارون نیز باید برنامه ریزی صورت گیرد چراکه در بخشی از آن درختکاری مناسب و زهکشی وجود ندارد.
وی بیان کرد: براساس جلسات مختلف مصوب شده کارون در مقطع اهواز تا پایان هفته به شهرداری واگذار شود اما هر بنایی که قرار است در ان احداث شود باید با مجوز سازمان آب و برق استان باشد.
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وضعیت درختان کنوکارپوس با توجه به شروع فصل پاییز و آغاز بارندگی ها گفت: همه درختان در اختیار شهردای نیستنند، شرکت نفت و زیرمجموعه های آن، دانشگاه چمران و علوم پزشکی اهواز و واحدهای تابعه، صنایع فولاد و شرکت های وابسته آن نیز حجم عظیمی از درختان را در اختیار دارند که لازم است پای کار بیایند.
وی ادامه داد: درخت کنوکارپوس فقط یکی از مولفه های مشکلات تنفسی و آسم بود که در زمان گلدهی می‌تواند مشکل تنفسی ایجاد کند و اگر به گلدهی نرسد مشکلی نخواهد داشت برای همین مولفه، باید پیشگیری لازم را از حالا انجام دهیم.

***40 هزار درخت متداخل شبکه توزیع برق در اهواز
مدیر عامل شرکت توزیع برق اهواز با اشاره به هرس درختان متداخل با شبکه توزیع برق اظهار داشت: 40 هزار درخت متداخل در سطح اهواز وجود دارد که سال گذشته 37 هزار درخت،شاخه زنی شد.
حسن کریمی افزود: در سالیان گذشته همزمان با شروع بارندگی از نیمه دوم آبان برخورد درختان با شبکه توزیع برق در سطح شهر و خاموشی ها مساله ای پذیرفته شده بود به عنوان مثال اگر از 340 فیدر برق 100 فیدر خاموش می شد بسیار طبیعی بود.
وی ادامه داد: پس از خاموشی گسترده در بهمن 95 متوجه شدیم که باید این موضوع را برطرف کنیم و یکی از روشها شستشوی مقره ها بود و در حال حاضر نیز هر روز 9 ماشین مقره شو در حال شستشوی مقره ها تا قبل از شروع بارندگی ها هستند.
مدیر عامل شرکت توزیع برق اهواز ادامه داد: باید به شدت روی هرس درختان کار کنیم تا این معضل به حداقل برسد علاوه بر این باید هنگام هرس درختان نهایت بر روی شاخه زنی اصولی انجام شود که نیاز به نظارت شهرداری هست.
وی همچنین توضیح داد: صنایع فولاد مقره های شرق اهواز را به سمتی برده که باید مقره‌های سیلیکونی را هر 2 سال یکبار تعویض کنیم، متاسفانه خودشان هیچ مشارکتی در این کار نمی‌کنند.
کریمی با بیان این که طول عمر هر مقره 25 سال است توضیح داد: اما مقره های شرق اهواز پس از گذشت سه سال از هم می پاشند.

***78 هزار درخت در انتظار هرس
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز بیان کرد: از سال گدشته تا کنون 69 هزار درخت هرس شده است و 78 هزار درخت نیز باقی ماند که برنامه ریزی شده پیش از شروع بارندگی ها با سرعت هرس شوند.
علی رضا عالی پور افزود: درختانی که با خطوط برق تداخل دارند از گدشته تا کنون توسط شرکتهای برق کار هرس آنها انجام شده است و شهرداری نیز بر انها نظارت داشته است.
وی افزود: در برخی موارد مشاهده شده که شرکت های برق اقدام به کمر بِری درختان می‌کنند که تا دو یا سه سال دیگر تداخلی نداشته باشد اما توصیه می‌کنیم این کار را نکنند چراکه به فضای سبز آسیب می زنند و ما به این فضای سبز نیاز داریم.

***کنوکارپوس گیاهی هزینه بر
رییس مرکز مهندسی فضای سبز و زیباسازی محیط شرکت مناطق نفت خیز جنوب - اهواز – بیان کرد: سال گذشته مجموعه تحت سرپرستی خود را به طور کامل هرس کردیم، و امسال نیز از ابتدای شهریور ماه کار هرس درختان را اغاز کرده ایم و تاکنون بیش از 2 هزار اصله درخت هرس شده است.
فریدون ناسوتی بیان کرد: کنوکارپوس گیاه خوبی است و با ورودش در منظرگاه شهرتغییراتی ایجاد کرد اما همه جا نباید از ان استفاده کرد به عنوان مثال برای پرچین کاربری خوبی دارد.
وی گفت: در خوزستان با توجه به بالا بودن دما و پایین بودن میزان نزولات آسمانی باید از درختانی استفاده کنیم که میزان تبخیر را برای ما کم کنند و نگهداری و هزینه نگهداری درختان نیز تا این حد هزینه بر نباشد.
رییس مرکز مهندسی فضای سبز و زیباسازی محیط شرکت مناطق نفت خیز جنوب تاکید کرد: درخت کنوکارپوس با توجه به رشد بالایی که دارد دائما نیاز به هرس دارد که این هرس هزینه های مضاعفی را به سازمان ها و نهاد ها تحمیل می‌کند.
وی اضافه کرد: در شرکت نفت برنامه ریز برای کشت گونه های مقاوم و جایگزین انجام شده است.

به گزارش ایرنا طول رودخانه‌ها در سطح استان پنج هزار کیلومتر است هر گونه دخل و تصرف در رودخانه ها برعهده سازمان آب و برق خوزستان و هیچ کسی نمی‌تواند بدون مجوز در حریم روخانه کاری کند بنا بر تفاهم نامه ای که بنا است میان سازمان آب و برق و شهرداری اهواز منعقد شود به منظور زیبا سازی و ساحل سازی حریم رودخانه کارون به شهرداری اهواز اجاره داده شود.

همچنین کاشت درختان کنوکارپوس در چند سال اخیر در شهر اهواز موجب بروز مشکلاتی از قبیل مشکلات تنفسی شده است برای همین منظور از سال گذشته قبل از شروع بارندگی ها برای پیشگیری با این مساله شهرداری اهواز با همکاری دیگر دستگاه ها اقدام به هرس آنها می کند.
7164/6002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.