به گزارش ایرنا نخستین همایش علمی «نخل» در خوزستان، چهارشنبه در حاشیه جشنواره برداشت خرما در روستای «ابو دبس» شهرستان کارون برگزار شد.
معاون پژوهشکده تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری، خواستار تامین حقابه نخیلات شد و گفت: پرداخت حقابه نخیلات خوزستان فراموش شده این در حالیست که هر نخل به عنوان یک «نفر» با عمر اقتصادی 60 سال جزو شهروندان خوزستان به شمار می رود.
عزیز تراهی افزود: نخل شهروند خوزستان و سرمایه ملی است و حقوق شهروندی آن باید حفظ شود.
وی چالش های توسعه نخیلات در منطقه را شوری و کمبود آب عنوان کرد و گفت: اگر نخلستان ها را از جنوب خوزستان بگیریم دیگر چیزی باقی نمی ماند، در حالی که مدیریت و توزیع نامناسب منابع آبی باعث آسیب بسیار به نخلستان ها شده است.
وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی، افزایش دما، کاهش بارندگی، و شور شدن تدریجی آب و خاک، مهمترین مشکلات زیست محیطی برای نخلستان ها هستند، بیان کرد:با این وجود نخل از مقاوم ترین گیاهان به بی آبی و خشکسالی است، به همین دلیل از این درخت می توان برای توسعه در شرایط سخت استفاده کرد و نخل تنها درختی است که در آینده می تواند ما را در تولید نجات دهد.
تراهی همچنین با اشاره به جایگاه و اهمیت نخل برای خوزستانی ها گفت: نام نخل در روایات متعدد و چندین آیه از قرآن کریم ذکر شده و احترام زیادی در بین مردم خوزستان دارد، به طوری که بر اساس یکی از روایات، از نخل به عنوان عمه انسان یاد شده است.
وی افزود: نخل از نخستین ساکنان کره زمین است و قدمت آن را بین پنج هزار تا هفت هزار سال پیش تخمین زده اند و برخی ها خاستگاه نخل را خوزستان و جنوب عراق (بصره) عنوان کرده اند.
تراهی به شباهت های انسان و نخل نیز اشاره کرد و گفت: واحد شمارش انسان و نخل، نفر است، از 2 جنس نر و ماده تشکیل شده و با جدا سازی سر از بدن هر دو می میرند؛ نخل ها همچون انسان دارای تیره و خانواده هستند و همانند انسان مجنون می شوند.
وی محل کشت نخل را بیشتر در کشورهای مسلمان و خاورمیانه دانست و افزود: تولید جهانی خرما 7.6 میلیون تن است که ایران 13 درصد آن را به خود اختصاص داده است.
این عضو هیات علمی پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیر خوزستان، با بیان اینکه ایران رتبه دوم تولید خرما در دنیا و بعد از کشور مصر را دارد، بیان کرد: عملکرد مصر در تولید بسیار بهتر از ایران است به طوری که متوسط عملکرد مصر 35 تن در هکتار و ایران 5.5 تن در هکتار است.
وی تولید خرما درایران را 93 هزار تن بیان کرد و گفت: خوزستان با داشتن 13 درصد تولید کشور، رتبه چهارم در تولید خرما و رتبه دوم در سطح زیرکشت نخیلات را دارد.
به گفته وی، خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان استان های تولیدکننده خرما هستند اما یزد، کرمانشاه، ایلام، خراسان و سمنان نیز در حال اجرای طرح های توسعه کشت نخل هستند.
تراهی اصلاح و بازسازی، حذف و جایگزینی و کشت جدید را از برنامه های کلان کشور برای نخیلات دانست و افزود: خوزستان رتبه پنجم آبیاری زیر فشار نخیلات را دارد و تنها یک دهم نخیلات به صورت زیر فشار آبرسانی می شوند که برای حل این مشکل باید به نخلداران وام های بدون بهره و بلندمدت داده شود.

* سوءمدیریت منابع آب ارتباطی با خشکسالی ندارد
فرماندار کارون نیز در این نشست از نحوه مدیریت منابع آب انتقاد کرد و گفت: چالش امسال در منابع آبی ارتباطی به خشکسالی ندارد و با مدیریت بهینه مصرف آب، مشکلات این بخش قابل حل بوده است.
معصومه خنفری افزود: در شهرستان کارون برخلاف دیگر نقاط خوزستان امسال نخیلات از آب بهره مند شدند و تولید خرما افزایش داشت.
وی بیان کرد:800 هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان کارون امسال و پارسال به سیستم آبیاری زیرفشار مجهز شدند.
خنفری با بیان اینکه کرمان در 10 سال گذشته میزبان جشنواره ملی خرما بوده اضافه کرد:خوزستان
با وجودی که رتبه نخست صادرات خرما در کشور را دارد تاکنون این جشنواره را میزبانی نکرده و این مساله نشان دهنده ضعف این استان است.
وی وسعت نخلستان های شهرستان کارون را سه هزار و 200 هکتار بیان کرد و گفت: 200 هکتار از این مساحت کشت جدید است.
خنفری با اشاره به کشت 550 هکتار از نخیلات به خرمای «برحی» افزود: روستای «ام الدبس» به عنوان محل برگزاری جشنواره خرما به شیرین ترین شیره خرما و بزرگترین کارگاه های شیره گیری مشهور بوده زیرا این روستا از نظر جغرافیایی همانند جزیره از سه طرف محصور در آب است.
به گفته وی، گرما فرصتی برای شهرستان کارون بوده و شیرین ترین محصولات اقلیم گرم در آن کشت می شود که تاکستان های وسیع و نخلستان از آن جمله اند.
خنفری همچنین با اشاره به وجود کانون های بحرانی گرد و غبار در شهرستان کارون گفت: برخی از کارشناسان معتقد هستند که به جای گونه کهور باید در این کانون ها نخل کشت می شد اما تاکنون این امر محقق نشده است.

* شهدای جنگ و آب
عضو شورای اسلامی شهر اهواز همچنین شعار این همایش را «نخل سرمایه ملی» دانست و خواستار معرفی نخل به عنوان «شهروند خوزستان» و یک روز به عنوان «روز نخل» شد.
رحیم کعب عمیر گفت: نخل های زیادی که بر اثر جنگ تحمیلی و کم آبی در خوزستان از بین رفتند، در واقع شهید شده اند.
وی در این همایش، بسته حمایتی از نخلستان ها را معرفی کرد و افزود: تشویق به نخلداری، تشویق به کشت ارقام جدید خرما، خرید توافقی خرما با توجه به تغییرات در قیمت و تخصیص کمک بدون عوض و وام کم بهره و یا بدون بهره با وثیقه نخل باید در دستورکار مسئولان قرار گیرد.
به گفته وی، برگزاری دوره های آموزشی برای نخلداران، ورود رسانه ها به مسایل مرتبط با نخل و خرما و تاسیس کرسی نخلداری در دانشکده کشاورزی و یا دانشکده نخل باید مورد توجه قرار گیرد همانگونه که در کشورهای دیگر دانشگاه نخل راه اندازی شده است.
کعب عمیر با تاکید بر تامین حقابه نخلستان های خوزستان ادامه داد: ظرفیت های قانونی و الزام به تامین آب کافی، دایم و مناسب برای نخیلات باید بررسی شود زیرا نخیلات جزو کشت های دایمی هستند و وزارت نیرو موظف به تامین آب آنهاست.
وی افزود: جدول زمانبندی رهاسازی آب برای نخلستان ها باید پیگیری و تصویب شود.
کعب عمیر همچنین گفت: از نظر فائو (سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد) خوزستان یکی از مناطق طلایی کشاورزی در دنیا به شمار می رود و مزایای خوزستان باعث شده است که این استان از زمان های دور تاکنون مورد طمع باشد بنابراین بر ما و مسئولان واجب است که از این استان دفاع کنند.
وی مهمترین چالش های خوزستان را تغییر اقلیم و خشکسالی ممتد ، شیوه سنتی آبیاری و توسعه کشت در بالادست استان بیان کرد و افزود:انتقال غیرکارشناسی و غیرمنصفانه آب از سرشاخه های کارون برای توسعه صنایع فلزی و کشاورزی در کویر از دیگر عوامل خسارت بار در این استان بوده است.
کعب عمیر با اشاره به مشکل سد گتوند در خوزستان افزود: برای علاج بخشی گنبدهای نمکی و آب شور این سد، رییس جمهوری کمیته علاج بخشی تشکیل داد و مطالعات دانشگاه تهران (مشاور مطالعات) پنج گزینه را پیشنهاد کرده است.
وی تنها راه نجات خوزستان از سد گتوند را گزینه حذف سد (bypass) دانست و بیان کرد: برای اجرای این گزینه 80 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده که باید ردیف اعتبار سالانه به آن اختصاص داده شود، در غیراینصورت، مدیریت مخزن به عنوان راهکار فعلی کاری به جز تخلیه تدریجی نمک به زمین های خوزستان نخواهد بود.
نخستین همایش علمی نخل در خوزستان و در حاشیه جشنواره برداشت خرما در شهرستان کارون، در حالی برگزار شد که نخیلات آبادان، خرمشهر و شادگان از بی آبی در حال نابودی هستند. آن طور که نظام های صنفی کشاورزی اعلام کرده اند امسال خسارت سنگینی به محصول این شهرستان ها وارد شده است.
این همایش با 2 ساعت تاخیر و یک ساعت قطع برق برگزار شد و مسئولان استانی و نظام صنفی کشاورزی و اساتید دانشگاه غایبان بزرگ آن بودند.
9754/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.