کمال سعدی آل کثیر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:با توجه به اینکه کبدی جزو ورزش های محله ای خوزستان است و به نام 'زو' و 'اچ دی' شناخته می شود، برای پیشرفت کبدی خوزستان باید استعدادیابی را از محلات و مدارس شروع کرد.
وی گفت: در گذشته تنها در سه یا چهار نقطه از خوزستان ورزش کبدی دایر بود و جوانان دیگر شهرستان ها از فعالیت در این رشته بی نصیب بودند که این امر موجب شد تا کبدی خوزستان نتواند در مسیر پیشرفت گام بردارد، اما هم اینک هیات های کبدی اهواز، رامهرمز، شوشتر، اندیمشک، باغملک و سوسنگرد در خوزستان فعال هستند.
سعدی آل کثیر ادامه داد:زمانی بسیاری از بانوان سوسنگردی در تیم ملی حضور داشتند اما در سال
های اخیر به دلیل نبود حمایت کافی نتوانستند به تیم ملی راه پیدا کنند.
سرپرست هیات کبدی خوزستان با بیان اینکه شهرستان هایی همچون دزفول، مسجدسلیمان و ایذه از ظرفیت بسیار بالایی برای حضور در این رشته برخوردار هستند اما به دلیل بی توجهی مسئولان گذشته از این شهرستان ها غافل شده ایم افزود: اگر بتوانیم از ظرفیت و استعدادهای این شهرستان ها استفاده کنیم شاهد پیشرفت چشمگیری در کبدی خوزستان و حضور بازیکنان خوزستان در تیم ملی خواهیم بود.
وی به بستن تفاهم نامه با آموزش و پرورش و دانشگاه های خوزستان برای شناخت این رشته در بین نوجوانان و جوانان اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی کبدی خوزستان معرفی نشدن صحیح این رشته به نوجوانان و جوانان است لذا یکی از اولویت های خود را تعامل با دانشگاه ها و آموزش و پرورش در بعد آموزش قرار خواهیم داد.
سعدی آل کثیر با اشاره به اینکه تمرکز هیات روی ورزش پایه و بحث آموزش است افزود: با توجه به وقفه ای که در فعالیت ورزش کبدی خوزستان رخ داد بسیاری از جوانان ما به ویژه در شهرستان ها اطلاعات کاملی از این رشته در اختیار ندارند. بنا داریم ورزش کبدی را در دانشگاه ها نیز وارد کنیم.
وی ادامه داد:در صورتی می توانیم در رده های نوجوانان و جوانان در بخش بانوان و آقایان نفراتی در تیم های ملی داشته باشیم که این رشته از حالت جزیره ای خارج و در تمام شهرستان های خوزستان گسترش داده شود.
سرپرست هیات کبدی خوزستان به اعزام تیم منتخب نوجوانان خوزستان به مسابقات کشوری حکم انتخابی تیم ملی در اردبیل اشاره کرد و گفت: پیش از این قرار نبود که تیم استان به مسابقات اعزام شود اما با برنامه ریزی انجام شده، نفرات برتر استان شناسایی و اکنون در اردو به سر می برند تا با قوای بهتری در این رقابت ها حاضر شوند.
به گزارش ایرنا کبدی در اصل یک بازی ایرانی است و به اسامی مختلف نامیده می شود، این بازی در خوزستان زو یا اچ دی، خراسان، گلستان و مازندران زو و در سیستان و بلوچستان کبدی نامیده می شود.کبدی یک بازی بیرون سالنی و سالنی پرتحرک و کم خرج است که ترکیبی از کشتی و راگبی است. برای گرفتن مهاجم یا فرار از دست حریف در این بازی به مهارت، انعطاف پذیری چابکی، استقامت، حضور ذهن و جرات نیاز است.
9879/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.