وحید کیانی شامگاه سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بازدید از غرفه خبرگزاری ایرنا در نمایشگاه هفته دولت در محل دایمی نمایشگاه بین المللی اهواز اظهار داشت: کانون ظرفیت های خوبی در حوزه فرهنگی، ادبی و هنری در کشور ایجاد کرده با این وجود به دلیل ارتباط نداشتن با رسانه غریب واقع شده و آن چنان که باید ظرفیت های آن دیده نشده است.
وی افزود: فضای مجازی و سبک زندگی مدرن همراه خود فرآورده های تکنولوژیکی دارد که تمام جنبه های زندگی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. بنابراین نیاز است تا متناسب و هماهنگ با این تغییرات، کانون های پرورش فکری را برای حضور کودکان و نوجوانان جذاب کنیم.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با اشاره به ظرفیت های زیاد ولی فعال نشده این اداره گفت: تلاش داریم در راستای نشان دادن جنبه های مغفول مانده کانون های پرورش کودکان و نوجوانان، ظرفیت هایی مانند قصه گویی و شاهنامه خوانی را پرورش دهیم.
وی ادامه داد: جشنواره قصه گویی شب یلدا که در آبان ماه امسال به صورت منطقه ای در خوزستان برگزار می شود، یکی از ظرفیت ها و جلوه های زیبای زیست انسانی است که به شکل قصه های زیبای کودکانه روایت می شود.

**لزوم به روز رسانی کانون پرورش فکری
کیانی درخصوص ضرورت به روزرسانی کانون و رشته های آن گفت: نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به روز ترین کتاب های کشور را منتشر می کند و در کنار آن، اسباب بازی های ایرانی و مرتبط با بافت و ساختار ایران وجود دارد و از این نظر به روز است ولی درخصوص جنبه های مدرن تر فعالیت های کودکان و نوجوانان، کانون نیاز به بازنگری دارد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان ادامه داد: کانون این آمادگی را دارد تا در رشته هایی که خلاقیت در آن نمود بیشتری دارد مانند ظرفیت های آی تی، دوره های آموزشی و کلاس های مختلف متناسب با زندگی کنونی برگزار کند.
وی با اشاره به یکی دیگر از ظرفیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون زبان ایران که زیر نظر این مرکز است، یکی از جدی ترین ظرفیت های فرهنگی استان و کشور است که البته نبود زیرساخت های کافی، خدمات رسانی به تمام علاقه مندان را تحت الشعاع خود قرار داده است.
کیانی بیان کرد: نبود زیرساخت ها یکی از بزرگ ترین مشکلات توسعه کلاس ها و آموزش ها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و دلیل آن نبود بودجه کافی است.

**سیر نزولی کانون پرورش فکری
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان عنوان کرد: واقعیت این است که کانون نسبت به روزگاری که کیارستمی ها و پور احمدها و بزرگان ادبیات و سینمای ایران را تربیت کرد، اکنون نزول داشته و امیدواریم در دوره جدید بتوانیم ظرفیت های بهتر و تازه تری ایجاد و کانون را به جایگاه واقعی خود برسانیم.
وی با اشاره به فقر همیشگی کانون در حوزه نیروی انسانی گفت: تعداد نیروی انسانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل محدودیت های بودجه اندک است و همواره با ریزش نیرو روبرو هستیم.
کیانی ادامه داد: این فقر حوزه نیروی انسانی در کنار کمبود فضا که مشکل بزرگ مراکز پرورش فکری استان است، باعث می شود نتوانیم آن چنان که باید از ظرفیت موجود برای بهره گیری نیروی انسانی استفاده کنیم.
وی یادآور شد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین تلاش دارد با همکاری اداره کل امور اجتماعی استانداری و با هدف پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی، فعالیت های فرهنگی را در حاشیه شهرها گسترش دهد.

**کانون های سیار جان می گیرند
کیانی با اشاره به فعالیت کانون های سیار در سطح استان خوزستان گفت: کانون های سیار با حضور در محل هایی که امکان داشتن پایگاه و ساختمان ثابت نیست، ادوات فرهنگی، کتاب و نوشت افزار را در قالب تیم های سیار در مناطق کم برخوردار و روستایی استان ارائه می دهند.
وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با وجود تجهیزات و امکانات اندک، این آمادگی را دارد که در مناطق صعب العبور استان نیز مراکز سیار خود را گسیل کند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان یادآور شد: مراکز سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از گذشته وجود داشته با این وجود تلاش ما این است که بتوانیم حضور این مراکز را در مناطق روستایی پر رنگ تر کنیم.
وی در ادامه گفت: مربیان و کارکنان مراکز کانون پرورش فکری نقش مهمی در جریان فرهنگ سازی در استان و کشور ایفا می کنند با این وجود همین نهادها و جریان های فرهنگ ساز در مقطع کنونی نیاز به حمایت بسیار دولت دارند.

**فعالیت 63 مرکز فعال کانون پرورش فکری
کیانی عنوان کرد: در خوزستان 63 مرکز فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطوح مختلف استان وجود دارد که از امکانات تخصصی کتابخانه ای برخوردار هستند.
وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان دارای مجموعه کتاب های تخصصی حوزه کودک و نوجوان بوده که حاصل نشر این هستند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با اشاره به ظرفیت این مراکز در استان بیان کرد: نخستین کانون کشوری پرورش فکری در سال 44 و نخستین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در سال 46 افتتاح شد و مجموعه فراوانی از کتاب های تخصصی را دارد که از بهترین و شاخص ترین ظرفیت های ممکن برای پرورش هوش و خلاقیت در بین کودکان و نوجوانان 7 تا 17 ساله است.
وی همچنین با اشاره به استقبال خوب کودکان خوزستانی از مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: انسان نمی تواند نسبت به کنشگری فرهنگی خود بی تفاوت باشد لذا در کودکان هم این ماهیت وجود دارد که فرهنگ، هنر و ادبیات را حضوری آموزش ببینند به همین دلیل کودکان و نوجوان استقبال خوبی از این مراکز در سطح استان به ویژه در فصل تابستان و در زمان اوقات فراغت دارند.
نمایشگاه هفته دولت چهارم تا هشتم شهریور ماه 19تا 23 در محل دائمی نمایشگاه بین المللی اهواز برگزار می شود. در این دوره 30 دستگاه اجرائی در قالب 45 غرفه از سازمانها و ادارات مختلف شرکت کرده و به ارائه دستاوردها و فعالیتهای خود پرداختند.
9890/6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.