در این گزارش می خوانیم:
تابستان امسال شاهد گرمای طاقت‌فرسا در سطح استان هستیم تا جایی که دمای هوای بجنورد طی روز گذشته، عدد 40درجه بالای صفر را نیز تجربه کرد. این روزها گرمای هوا به حدی بر ساکنان این منطقه تأثیرگذار شده است که سبب اختلال در زندگی روزانه آن‌ها شده و دراین‌بین قطعی‌های مکرر برق نیز بر این مشکلات افزوده است.
برق از سر شهروندان پرید,
به گزارش پایگاه خبری اتفاقیه ، تجربه دمای هوای بالای 40درجه و نیز قطعی‌های برق خارج از برنامه زمان‌بندی اعلام‌شده، روز گذشته برق از سر شهروندان پراند و بسیاری از آنان در تماس با دفتر روزنامه گلایه‌های خود را با ما در میان گذاشتند.
گمانش را هم نمی‌کردیم که قطعی برق، این نعمت همیشه موجود، برایمان این‌طور مشکل‌ساز شود؛ از خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و ترافیک در تقاطع‌ها و کلافگی رانندگان گرفته تا گیرکردن افراد در آسانسورها و تلف شدن مرغ‌ها در سالن‌های مرغداری ازجمله رهاورد گرمای تابستان و برنامه خاموشی‌ها است که در نوع خود کم‌سابقه بوده؛ گرمای هوا در بجنورد به حدی است که شهروندان این شهر آن را تحمل‌ناپذیر توصیف کرده و معتقد هستند طی حداقل چند دهه گذشته چنین گرمایی را به خاطر ندارند.
بر این اساس، طی دو هفته اخیر هم‌زمان میزان مصرف آب و برق نیز روندی افزایشی را نشان می‌دهد و همین عامل سبب دست بردن شرکت توزیع نیروی برق به اعمال خاموشی‌ها شد.
این خاموشی‌ها که البته به گفته مسئولان در این شرکت بر اساس برنامه زمان‌بندی و از قبل اعلام‌شده انجام می‌گیرد اما روز گذشته گلایه شهروندان را به اوج خود رساند.
یکی از شهروندان در این خصوص می‌گوید: متأسفانه هرروز قطعی مکرر برق داریم و این قطعی‌های پشت سرهم مشکلات و خلل بسیاری را در روند عادی زندگی‌مان ایجاد کرده است.
وی می‌افزاید: باید متوجه باشیم که برق و آب و سایر انرژی‌ها جز بخش جدا ناپذیر از حیات بشری است و قطعی‌های مشهود طبق برنامه‌ای که اداره برق هرروزه می‌دهد، نیست.
شهروند دیگری در مورد برنامه اعلام‌شده قطعی برق ایام فصل تابستان، به خبرنگار ما می‌گوید: اعمال خاموشی‌ها در منطقه ما به‌هیچ‌وجه با برنامه اعلام‌شده شرکت برق منطبق نیست، گاهی اوقات در ساعاتی خارج از جدول‌های اعلامی قطع برق انجام می‌شود و در برخی مواقع بیش از یک ساعت نیز این خاموشی‌ها ادامه دارد.
شهروند دیگری با اشاره به اهمیت صرفه‌جویی و طاقت‌فرسا بودن گرما و مصرف زیادی انرژی به خبرنگار ما می‌گوید: در چنین روزهای گرمی، خواه ناخواه مصرف انرژی به علت استفاده از سیستم‌های سرمایشی بالاست و در کنار آن لازم است که در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنیم و تا جایی که امکان دارد از روشن ماندن لامپ‌های اضافی و از استفاده بی‌رویه اتو، ماشین لباسشویی، انواع خشک‌کن‌ها و خنک‌کننده‌ها خودداری می‌کنیم اما بازهم شاهد خاموشی‌ها و اخلال در امور روزمره خود هستیم.
شهروند دیگری با تأکید بر اینکه من هم به‌نوبه خود در چنین شرایطی سعی می‌کنم هوای هم نوعان و همشهری‌های های خود را داشته باشم و تا جایی که مقدور است در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنم، نسبت به برنامه خاموشی‌های اعلام‌شده از سوی شرکت برق گلایه دارد.
وی تصریح می‌کند: این امر سبب سردرگمی شهروندان می‌شود و از سویی نیز قطعی‌های این‌گونه برق سبب کاهش عمر لوازم منزل شده است و از این نظر نیز خسارت‌هایی را شهروندان متحمل شده‌اند.
وی با بیان اینکه طی روزهای گذشته، بعضی از مناطق که به‌هیچ‌عنوان در جدول اعلامی از سوی شرکت برق هم نبوده دچار قطعی شده است، اظهار می‌کند: از مسئولان شرکت برق انتظار می‌رود با توجه به گرمای طاقت‌فرسا که خود شرایط خاصی برای مردم ساخته است، برنامه‌ای بسیار دقیق‌تر و مشخص برای قطعی‌های احتمالی ارائه داده و به‌طور مشخص جزئیات همان جدول را اجرا کنند.
شهروند دیگری نیز ضمن گلایه از خاموشی‌های بدون برنامه عنوان می‌کند: در چنین شرایطی هیچ تلفنی در شرکت توزیع نیروی برق پاسخگوی شهروندان نیست و تلفن 121 نیز مدام بوق اشغال می‌زند.
وی می‌افزاید: برخی مناطق در ساعتی که در جدول اعلام‌شده قطع نشده‌اند، یا قبل و یا بعد از ساعت اعلام‌شده دچار قطعی برق شده است.
هشتگ‌ها از قطع برق چه روایتی داشتند؟
شاید مهم‌ترین بخش اعتراض‌ها و انتقادهای مردم، همان‌هایی باشد که در فضاهای مجازی منتشر می‌کنند. نمونه‌هایی از این پیام‌ها را در ادامه می‌خوانید:

# یادتان هست ٧-٦ سال پیش افرادی داد می‌زدند این‌قدر بودجه وزارت نیرو را صرف پرداخت یارانه نکنید...؟ چون نگهداری و توسعه نیروگاه‌ها عقب می‌افتاد. پیمانکاران به پول‌شان نمی‌رسند و قطعی برق شروع و گسترده می‌شود؟! حالا همان روز است...

# بابا قطع کنین... ما که نگفتیم قطع نکنین، ولی حداقل فکر مدیریتی این است که زمانش را اعلام کنید. فرض کنید یکی تو آسانسور گیر کرد و حمله قلبی بهش دست داد‌! یه خانواده بدبخت می‌شن... مقصر چنین حادثه‌ای چه کسی خواهد بود؟

# دوباره برق‌ها شروع به رفتن کردند... در منطقه ما که روزی دو بار و هر بار حدود ٢ ساعت برق می‌رود... آخر این چه زندگی است که ما داریم؟

# به اداره برق زنگ زدم و می‌گم: چرا در روز برق داروخانه‌ها می‌رود؟ می‌گه: خب مصرف می‌کنید... می‌گم بابا چرا به ما نمی‌گید برنامه عوض شده؟ رو نیست که...!

# ما قد این نیستیم که نظر بدهیم. ولی اونی که کلید قطع برق رو تو اوج گرما می‌زنی فکر نمی‌کنی، ما ته‌دیگ می‌شویم!‌ می‌دونی اکثر خونه‌ها با قطع برق؛ پمپ خاموش می‌شه و... اگر مهمه برات بگم که تولیدی‌ها و مشاغل هم با قطع برق چند ساعت در روز درشان تخته می‌شود! البته ببخشید که دخالت کردم!

# یه نگاهی به الانمون بندازید، فکر نمی‌کنید حساب و کتاب ٤ درصدی‌ها با ٩٦ درصدی‌ها عوض شده باشد!

# مگه انرژی هسته‌ای که سرش این‌همه اذیت و تحریم می‌شیم، یه بخش اصلی‌اش، برای تامین برق از نیروگاه‌های هسته‌ای نبود؟! خب ١٠ سال پیش تابستون طبق برنامه برق می‌رفت، امسال هنوز در همان وضعیتیم... چه تغییر ملموسی در زندگی مردم ایجاد شده است؟

# این برقی که امروز می‌رود، در سال‌های دهه ٦٠ و ٧٠ و حتی ٨٠ و چه بسا حالا، برنامه روتین زندگی در استان‌های جنوبی مثل هرمزگان و خوزستان و به ویژه بوشهر بود. شب‌ها پدرومادر ما نوبتی ما را تا صبح با بادبزن حصیری خیس باد می‌زدند.

#به خاطر قطعی برق و خاموش بودن چراغ راهنمایی سرخیابون، یک تصادف وحشتناک به فاصله ٢٠ قدمی من اتفاق افتاد. تا حالا این‌قدر اثرات فاجعه‌آمیز یک مدیریت اشتباه را از نزدیک ندیده بودم!

میزان مصرف برق از سوی مردم استان کاهش نیافته است
مدیر مدیریت مصرف برق شرکت برق خراسان شمالی گفت: میزان مصرف برق با شروع فصل گرما از سوی مردم این استان کاهش نیافته است.
محمد صدقی در گفت و گو با ایسنا، منطقه خراسان شمالی، در پاسخ به گلایه شهروندان نسبت به نوسانات برقی اتفاق افتاده طی یکی دو هفته اخیر و نگرانی آن ها برای آسیب وارد شدن به وسایل برقی افزود: اگر شهروندان شاهد نوسانات برق هستند این امر بابت مصارف خیلی زیاد خود آن‌هاست.
وی ادامه داد: زمانی که مصرف برق زیاد و به حالت بحران می‌رسد، آن ها دچار نوسان برق خواهند شد.
صادقی اظهار کرد: ازآنجایی‌که در این حالت جریان برق زیاد و ولتاژ کاهش می‌یابد امکان آسیب رسیدن به وسایل برقی وجود دارد درنتیجه از مردم درخواست می‌شود تا وسایل برقی خود را به سیستم‌های کنترلی ازجمله محافظ برق استاندارد مجهز کنند.
وی با اشاره به اینکه میزان کم انرژی موجب شده تا در تمامی کشور حدود چند ساعت در مناطق مختلف برق قطع شود، بیان کرد: قطع برق در تمامی مناطق صورت می‌گیرد و برای آن برنامه‌ریزی ‌شده است که افراد می‌توانند این برنامه را بر روی پرتال این شرکت مشاهده کنند.
این مقام مسئول صدقی تصریح کرد: خاموشی برق به علت عدم موازنه تولید با میزان مصرف برق اتفاق می‌افتد.
به گفته وی در حال حاضر میزان مصرف برق در این استان 10 درصد افزایش‌یافته است که این میزان در سال گذشته شش درصد بوده است.
منبع: روزنامه اتفاقیه خراسان شمالی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.