حسین رضازاده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در سال گذشته یکهزار و 998 تن عسل در خراسان شمالی تولید شد که میانگین تولید آن در هر کلنی 11.6 کیلوگرم بوده است.
به گزارش ایرنا با وجود بارش های بهاری امسال میزان بارش باران در سال زراعی جاری این استان در مقایسه با دوره آماری بلندمدت 37.8 درصد کاهش یافته است.
جمع بارندگی در سال زراعی 97-96 ( یک مهر تا 21 اردیبهشت) 121.6 میلیمتر و در دوره آماری 195.5 میلیمتر بوده است.
این استان چندین سال است به دلیل کاهش بارندگی ها با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و سال گذشته از استان های نخست درگیر خشکسالی کشور اعلام شده است.
رضا زاده گفت: هم اکنون خراسان شمالی 172 هزار و 677 کلنی زنبور عسل دارد که بیشترین تعداد کلنی ها مربوط به اسفراین با یکهزار و 556 تن است.
وی با اشاره به اینکه در این استان یکهزار و 807 نفر در حرفه زنبورداری مشغول فعالیت هستند افزود: از این تعداد 921 نفر زیر پوشش بیمه زنبورداری هستند.
استان خراسان شمالی به لحاظ شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی در سال 94 از نظر میزان تولید عسل رتبه سیزدهم و از نظر میانگین تولید به ازای هر کلنی (بهره وری) رتبه پنجم کشوری را کسب کرد.
وجود اقلیم متفاوت در گستره 2 میلیون هکتاری خراسان شمالی شرایط را برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده است به طوری که رشته های کوه های آلاداغ، سالوک و شاه جهان از بهترین مناطق برای تولید عسل در استان محسوب می شوند.
7186/3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.