بهروز جعفری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه پرنده های آبزی و کنار آبزی این استان 28.2 درصد گونه های شناسایی شده در سطح کشور را شامل می شود اظهار داشت: تاکنون 531 گونه پرنده در ایران شناسایی شده است.
وی تعداد کل گونه های پرندگان این استان را حدود 150 گونه عنوان کرد و گفت: عقاب طلایی، عقاب شاهی، هما، دال سیاه، کرکس مصری، بالابان، کبک دری، هوبره و سهره سیاه، لک لک سیاه و غیره از جمله مهم ترین گونه های شاخص پرندگان خراسان شمالی هستند.
جعفری به تنوع آب و هوایی و وجود گونه های مختلف پرندگان در خراسان شمالی اشاره ای کرد و افزود: برای حفاظت حیات وحش گشت های شبانه روزی توسط نیروهای اجرایی و یگان حفاظت اداره کل در مناطق تحت مدیریت صورت می گیرد.
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست در خصوص ماهیان گفت: این استان در بحث ماهیان تنوع زیادی ندارد زیرا آنان در آبگیرها و تالاب و آب های شور(دریا و دریاچه ها) زیست می کنند.
جعفری افزود: 180 گونه ماهی در کشور شناسایی شده که 9 گونه آن در خراسان شمالی وجود دارد.
در خراسان شمالی 56 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور زیست دارد و 150 گونه پرنده از 532 گونه موجود در کشور، 68 خزنده از 228 گونه موجود کشور ، چهار گونه دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، پلنگ، بالابان و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و دو پارک ملی سالوک و ساریگل، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را با گستره 194 هزار و 141 هکتار مدیریت می کند.
7186/3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.