به گزارش ایرنا در این گزارش می خوانیم:
از زمانی که نرخ دلار افزایش یافت، تقریبا قیمت همه نوع کالا و خدماتی هم در خراسان شمالی به بهانه افزایش قیمت دلار، افزایش یافت. برخی از این افزایش قیمت ها با مجوز اصناف و اتحادیه هاست اما بعضی از فروشندگان و ارائه دهندگان کالا و خدمات، به شکل خودسرانه و با توجیه ها و بهانه های مختلف، به افزایش تعرفه و نرخ کالا و خدمات خود اقدام کرده اند.
یک شهروند بجنوردی با گلایه از افزایش بی رویه و تفاوت قیمت ها از فروشگاهی تا فروشگاهی دیگر، می گوید: برای تعویض باتری ساعت مچی به یک ساعت فروشی مرکز شهر مراجعه کردم که برای آن 15 هزار تومان طلب کرد و وقتی پرسیدم چرا این قدر گران، پاسخ داد چون اجاره مغازه بالاست.
«شاددل» با بیان این که مگر اجاره بهای مغازه را باید مشتری بپردازد، می افزاید: مغازه هایی که در قسمت های خوب شهر وجود دارند، هزینه های خود را با مشتری زیاد و فروش خوب تامین می کنند و دیگر دلیلی برای گران بودن کالا و خدمات به بهانه نرخ بالای اجاره نباید وجود داشته باشد.
وی تصریح می کند: همان ساعت را به فروشگاهی در یکی از خیابان های دورتر از مرکز شهر بردم که با دریافت 5 هزار تومان، باتری اش را عوض کرد.
وی دلیل این امر را کافی نبودن نظارت ها می داند که موجب شده است هر فروشنده ای با هر نرخی که بخواهد کالای خود را عرضه کند.
شهروندی دیگر نیز اظهارمی کند: برخی فروشندگان پوشاک، اجناس شان را به بهانه این که کالای خود را از تهران خریداری می کنند و هزینه حمل بار می پردازند با قیمت بالا عرضه می کنند.
وی می افزاید: این در حالی است که همان جنس با همان مدل و کیفیت و پارچه بین 50 تا 100 هزار تومان ارزان تر عرضه می شود و پس از بررسی متوجه می شویم که هر دو فروشگاه از مشهد خرید می کنند اما یکی به اسم خرید از تهران، کالاها را گران تر عرضه می کند.
یکی دیگر از شهروندان هم با نارضایتی از تفاوت قیمت ها از فروشگاهی تا فروشگاهی دیگر بیان می کند: قیمت کالا و خدمات در فروشگاه هایی که در مرکز شهر واقع هستند بسیار بالاتر از فروشگاه هایی است که در حاشیه شهر یا در مناطقی مانند چهارشنبه بازار و چمران واقع هستند.
«روحانی» می گوید: فروشگاه های هسته مرکزی شهر چون اجاره بهای بیشتری پرداخت می کنند، کالاهای شان را نیز با قیمت بالاتری عرضه می کنند در صورتی که این فروشگاه ها به واسطه قرار داشتن در مرکز شهر، مشتریان بیشتری دارند و زیاد بودن مشتری، بالا بودن اجاره را جبران می کند و فروشگاه های در حاشیه مشتریان کمتری دارند پس نباید به بهانه اجاره بها، قیمت ها را افزایش داد.
در این رابطه، رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی می گوید: توجیه قابل قبولی نیست فردی که اجاره بها پرداخت می کند یا مبلغ اجاره اش به واسطه قرار داشتن مغازه در مرکز شهر، بالاست، اجناس را گران تر از قیمت معمول به مردم بفروشد.
«ابراهیمی» با بیان این که گزارش های روزنامه به دلیل این که بین مردم و ما واسطه است، برای شناسایی موارد تخلف، راهگشاست، از کم لطفی مردم در ارائه گزارش های گران فروشی به سامانه 124 انتقاد می کند و می افزاید: به طور خاص برنامه بازدید از ساعت فروشی ها را در اولویت کاری می گذاریم.
وی تصریح می کند: همچنین هنوز هیچ فروشنده ای نتوانسته است به این سرعت با دلار گران کالایی خریداری کند که بخواهد به بهانه افزایش قیمت دلار آن را گران بفروشد و اجناس خرید قدیم باید با سود قدیم به فروش برسد.
وی ادامه می دهد: اگر فردی واقعا وارد کننده است ثبت سفارش کند تا برای دریافت دلار 4 هزار و 200 تومانی به بانک مرکزی معرفی شود.
وی تأکید می کند: افرادی که به بهانه های مختلف اقدام به گران فروشی می کنند، متخلف محسوب می شوند و با آن ها برخورد خواهد شد.
اخبار خراسان شمالی را در پیام رسان سروش اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
منبع: روزنامه خراسان شمالی
ع/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.