محمد رضایی شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: موش و انواع ملخ ها جزو آفات عمومی هستند، مرگ و میر این جوندگان به علت نبود سرمای شدید کمترشده که براساس گزارش های میدانی، هم اکنون زاد و ولد آن ها افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه جمعیت جوندگان در استان خراسان شمالی در فصل بهار نمود بیشتری خواهد داشت، گفت: هم اکنون تخمین جمعیت جوندگان در حال انجام است تا برای مبارزه با آن در موقع مناسب انجام شود.
رضایی با اشاره به اینکه مبارزه با جوندگان بر عهده بخش دولتی است افزود: در این راستا سازمان جهاد کشاورزی سم را به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می دهد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: موش مغان و موش ورامین در همه نقاط استان و موش کلاهو در شیروان و فاروج بیشتر وجود دارد که برای مبارزه با این آفات عمومی سبوسی آغشته به سم تهیه می شود که به صورت رایگان از سوی این سازمان در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

*خراسان شمالی جزو 3 استان اول دچار خشکسالی شدید
رییس پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی گفت: هم اکنون این استان 28 هزار کیلومتر مربعی شمال شرق کشور در زمره 3 استان اول از لحاظ خشکسالی شدید تا بسیار شدید قرار گرفته است.
مهری هاشمی دوین در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: مجموع بارندگی های این استان از اول فروردین ماه تا 30 مهرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، در بیشتر ایستگاه های استان 55درصد کاهش دارد.
وی افزود: میانگین دمای هوای استان هم نسبت به سال گذشته 1.1درجه افزایش و نسبت به دوره آماری بلند مدت یک دهم درجه افزایش دما داشته است.
بیشترین کاهش دمای هوا در شهر بجنورد 12 درجه سانتیگراد زیر صفر بوده است این درحالی است که سال های گذشته بیشترین کاهش تا 20 درجه سانتیگراد زیر صفر هم می رسید.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود 40 هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.
7186/6042/3007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.